חדשות בעולם

לקראת התנגשות? בישראל מאיימים על איראן: "שלא יבחנו את הסבלנות שלנו"

שר החוץ אמר כי הוא היה "מציע" לוושינגטון להגיב על תקרית זו "באיראן עצמה", ולא מתוך עיראק או סוריה – שם שוהות שלוחותיה. בהתייחס להשלכות על ישראל – שלדבריו קיים חשש ש"האיראנים ינסו לכרוך אותנו בתוך הדבר הזה" – כץ הצהיר כי ישראל תגיב "בעוצמה". במחלקת המדינה האמריקנית מסרו הערב כי פומפאו שוחח בטלפון עם המנהיגים העיראקיים, שהבטיחו לו להגביר את השמירה על הנציגים בשגרירות ועל הרכוש שנמצא במקום

חיילים אמריקנים מול המפגיניםחיילים אמריקנים מול המפגינים
אא

אחרי שבממשל האמריקני הודיעו כי טהראן תישא ב"אחריות מלאה "למתקפה על שגרירותה בבגדאד הבוקר (שלישי), שר החוץ ישראל כץ אמר הערב כי הוא "מציע לאיראן שלא להכניס את ישראל לעניין", שכן אם תעשה אחרת "אנחנו נגיב בעוצמה". כץ, שכינה את פריצת המפגינים למתחם שגרירות ארה"ב בעיראק כ"התפתחות דרמטית", אמר כי איראן טעתה בהבנתה את "מהותה של המעצמה האמריקנית".

אחרי שהפילו את השער המרכזי, פרצו הבוקר עשרות מפגינים ולוחמי מיליציה שיעית לתוך מתחם השגרירות, כאשר כוחות ביטחון עיראקיים ירו לעברם גז מדמיע. על פי הדיווחים, גם הכוחות האמריקניים ירו גז מדמיע לעבר המפגינים בניסיון להרחיקם, אולם ללא הועיל. בסוכנות רויטרס דווח כי מאבטחים בשגרירות השליכו רימוני הלם לעבר הפורצים. במקביל, בשל החשש לביטחונם, גורמים במשרד החוץ העיראקי אמרו כי השגריר האמריקני מתיו טואלר וצוותו פונו מהמתחם.

"כשבארצות הברית מחליטים להגיב הם עושים את זה בעוצמה, הם גם הוכיחו את זה בהיסטוריה" אמר שר החוץ בריאיון לחדשות 12. "לא רק מזכיר המדינה, אלא גם הנשיא טראמפ אמר, שההתקפה הזו על השגרירות התבצעה על ידי איראן ושזה ייענה". לדבריו, אירוע זה עשוי להביא להתחממות המתיחות בין איראן לארצות הברית, "והתשובות יכולות להיות מאוד קשות".

השגרירות האמריקנית, היוםהשגרירות האמריקנית, היום

עוד אמר כץ כי הוא היה "מציע" לוושינגטון להגיב על תקרית זו "באיראן עצמה", ולא מתוך עיראק או סוריה – שם שוהות שלוחותיה. בהתייחס להשלכות על ישראל – שלדבריו קיים חשש ש"האיראנים ינסו לכרוך אותנו בתוך הדבר הזה" – כץ הצהיר כי ישראל תגיב "בעוצמה", וקרא להנהגה בטהראן ש"לא להעמיד במבחן את סבלנותנו".

אתמול גינו במשמרות המהפכה האיראניות את המתקפה האמריקנית, וקראו לנקמה בארה"ב. "זכותה של עירק לנקום באמריקנים על התקיפות", נמסר מטעם הכוחות הצבאיים באיראן כפי שצוטט בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים". קודם לכן נפגש שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, עם מקבילו הרוסי סרגיי לברוב, ובהודעתו בחשבון הטוויטר שלו ניתנה התייחסות מרומזת לתקיפות של ארה"ב. "בניגוד לאחרים שמחרחרים מלחמה 'למטרות הגנה' במרחק של אלפי קילומטרים מחופיהם, איראן ורוסיה שיתפו פעולה למען השלום בסוריה". לפי זריף, שתי המדינות "מציגות כעת יוזמות חשובות לשלום במפרץ הפרסי".

מוקדם יותר היום צעדו אלפי בני אדם לעבר מתחם השגרירות האמריקנית בבגדאד, שהפגינו נגד התקיפות האמריקניות במדינה נגד בסיסי מיליציה הנתמכת על ידי איראן, במסגרתן נהרגו לפחות 25 בני אדם. הצעדה התקיימה בתום ההלוויות לכמה מהרוגי התקיפה. ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, קרא למפגינים שלא להתקרב לאזור השגרירות. "כל התקפה על שגרירויות זרות היא פעולה שתיעצר באופן מוחלט על ידי כוחות הביטחון ותיענה בעונש הקשה ביותר על פי חוק", אמר אל-מהדי בהצהרה שפרסמה לשכתו.

במחלקת המדינה האמריקנית מסרו הערב כי מזכיר המדינה מייק פומפאו שוחח בטלפון עם המנהיגים העיראקיים, שהבטיחו לו להגביר את השמירה על הנציגים בשגרירות ועל הרכוש שנמצא במקום. לפי המשרד, פומפאו שוחח בנפרד עם ראש הממשלה העיראקי, ועם הנשיא ברהאם סאליח.

תגיות:איראןעיראקישראל כץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה