הדף היומי

שולחנות מעוצבים, אורגניסט, סלמון ובשר: כך מסיימים היום מסכת

איך מרחיבים את מעגל הלומדים? מתי הזמנים בהם אפשר לנשור ולחדול מהלימוד הקבוע? ומה יכול מוסר השיעור לעשות כדי לרתק את הלומדים? הרב עמרם בינט, מוסר שיעור בדף היומי מזה 12 שנה, בשיחה מפתיעה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כבר למעלה מ-12 שנים מוסר הרב עמרם בינט שיעור יומי בדף היומי בבית המדרש 'לעלוב' בבית שמש, וב-4 השנים האחרונות הוא מוסר שיעור דומה גם בבית המדרש של חסידי ויזניץ – מונסי בעיר.

הרב עמרם בינעט, מוסר שיעורי דף היומיהרב עמרם בינעט, מוסר שיעורי דף היומי

בנוסף לשיעורים שמוסר הרב בינט, הוא פועל להרחבת מעגלם לומדי הדף היומי בכל רחבי הארץ והעולם. לשם כך הוא מעצב בכישרון רב מודעות פרסום מפתיעות ומעוצבות בטוב טעם, העוברות ברשימות תפוצה רבות, כשהן מזכירות לציבור הרחב שבימים הקרובים יתחילו ללמוד מסכת חדשה, וזה הזמן להצטרף ללימוד 'הדף היומי'.

חלק ממודעות הפרסום המעוצבות של הרב בינט, המאפשר להדפיס ולהפיץ לזיכוי הרבים:

בראיון שהעניק ל'דרשו', מתאר הרב בינט כיצד מזכים יהודים רבים להצטרף ללימוד היומי. "הסוד בריבוי מעגל הלומדים בדף היומי הוא לעשות עסק גדול מכל סיום מסכת והתחלתה של מסכת אחרת. הדרך הקלה והטובה ביותר לכך היא לעשות 'סיום' גדול לכבודה של תורה, בסוף כל מסכת. אני באופן אישי", הוא מציין, "משתדל לעשות סיומים ברמה הכי גבוהה, סעודות כיד המלך עם מנות סלומון, עוף, לחמניות וסלטים יוקרתיים, עם שולחנות מעוצבים ואפילו אורגניסט שמלווה את האירוע, במידת האפשר והיכולת".

הרב בינט ממשיך ומציין את הדילמה שעומדת בפניו, לפני כל סיום מסכת. "מצד אחד, לומדי השיעורים מעדיפים שהסיום יהיה אירוע פנימי לחברי השיעור, כדי שהם יוכלו לחגוג יחד את ההישג שלהם בסיומה של מסכת נוספת. מצד שני, כאשר נעשה אירוע גדול לכל חברי הקהילה ובאי בית הכנסת – יגדל מעגל הלומדים". בשל כך הרב בינט משלב בין שתי הדרכים. "בדרך כלל אנחנו עושים סיום כאירוע קטן ופנימי לחברי השיעור, אבל אחת לתקופה אנחנו עורכים גם אירוע גדל ומרשים, עם קהל רב, ומיד לאחריו אנחנו מרגישים את העלייה במספר הלומדים".

"לפני שהתחילו את מסכת 'מכות', נכנסתי לחנות ספרים בבית שמש, וראיתי חבר שקונה את המסכת", הוא מספר. "שאלתי אותו 'אתה לומד דף היומי? לא ידעתי', והוא השיב לי שהוא מסיים עכשיו 'סנהדרין'. "התחלתי ללמוד את מסכת סנהדרין בזכות הסיום הגדול שעשית על מסכת 'בבא בתרא'", אמר החבר בעיניים קורנות, והוסיף: 'ראיתי את האברכים משתתפי השיעור כשפניהם קורנות מאושר, והתמלאתי בקנאת סופרים, המרבה חכמה '".

"חשוב גם לעבוד בדרך של 'שימור לקוחות'", מוסיף הרב בינט. "אין סיבה שחברות מסחריות יעשו זאת, ואנו, מגידי השיעורים לא נטרח לחזר אחר המשתתפים הקבועים. אפשר ורצוי להרים טלפון מדי פעם למי שקצת מתחיל להחסיר בשיעורים היומיים, לשאול אותו מה קרה שההגעה לשיעור הפכה קשה יותר, ולפעמים מספיק רק עצם ההתעניינות כדי לגרום לו לחזור ולהשתתף בקביעות למשך תקופה ארוכה.

"כמובן שחשוב להזכיר לקהילה כולה לפני תחילת לימוד מסכת חדשה", מוסיף הרב בינט בטיפים למוסרי שיעור הדף היומי. "אנשים אוהבים להצטרף ללימוד דווקא ב'תחנות' של תחילת מסכת. מעטים הם המצטרפים באמצע המסכת".

 

הזמן המסוכן ביותר: חול המועד והחופשה הגדולה

הרב בינט ממשיך להפתיע: "נהוג לחשוב שהנשירה הגדולה היא בערבי חגים כמו ערב פסח וערב סוכות שאלו הם הימים הכי לחוצים בשנה, אבל האמת שיש הרבה יותר נפילות דווקא בימי חול המועד, כשלא הולכים לעבודה. יש את כל היום פנוי – ובכל זאת קשה להגיע לשיעור הקבוע.

"דווקא החופש הזה מסוכן יותר לשגרה החיובית, הרבה יותר מאשר העומס של ערבי החגים. זה מראה לנו שהבעיה היא לא בעומס או בטרדות הרבות, אלא דווקא בהרפיה. כשאדם מרפה מהלחץ היומיומי – או אז הוא נקלע למבחן קשה. האם הוא יצליח להחזיק את עצמו עם העול של ההשתתפות היומית הקבועה בשיעור?

"בדרך כלל כן. רבים מאוד מתמידים, אבל לפעמים אנשים לא מצליחים לעמוד בזה. ולכן צריך להתכונן לכך מראש. כדאי מאוד שמוסר השיעור ידבר על כך עוד לפני החג, ויכין את האנשים לקראת הניסיון הזה של החופשה וימי חול המועד. להזכיר להם שלא ניתנו ימים טובים לישראל אלא כדי שיעסקו בתורה.

הרב בינט ממשיך ומסביר ש"תפקידו של המגיד שיעור גם לשמור על רמה לימודית מתאימה לקהל המשתתפים. אם מדובר בתלמידי חכמים - הוא צריך לבוא מוכן עם קצת מפרשים כדי להעשיר את הלימוד, ולהיכנס איתם לעומק הסוגיות, לפחות מדי פעם. אם מדובר בקהל של אנשים שפחות שקועים בלימוד ביום יום - אפשר להרחיב יותר במדרשים, סיפורים ומשלים.

"אפשר ללמוד את אותו הדף בצורה יבשה, או ללמוד אותו עם הרבה מאוד תוספות שמעשירות את הנלמד והופכות את הלימוד למעניין יותר. להביא דוגמאות אקטואליות מעולם המעשה ומנושאים הקרובים ללבם של הלומדים", הוא מוסיף.

הרב בינט מתייחס לכוחן שלנשות הלומדים. "רבים מהלומדים באים בזכות הנשים שדוחקות בהם להשתתף בשיעור", הוא אומר. "לא בכדי אמרו חז"ל שהנשים הן אלו שמשלחות את בעליהן ללמוד תורה. כולנו יודעים שהכל תלוי בבית, ואם האשה לא תתמוך בבעלה ותעודד אותו לצאת וללמוד בשיעור מדי ערב, הוא ינשור מהר מאוד. אפשר לומר שמאחורי כל משתתף בשיעור דף היומי, עומדת משתתפת סמויה שנמצאת בבית ולפעמים גם מתמודדת עם קשיים בזמן שבעלה יושב בנחת ולומד תורה.

"אני מציע לכל לומדי שיעור בדף היומי, לחשוב גם על הנשים. אפשר לעשות את זה גם באולם של בית הכנסת בו אתם מקיימים את השיעור הקבוע, לדאוג רק לסעודות שבת כיד המלך, ולהזמין את המשפחות להשתתף. כל מי שעשה את זה מעיד על תוצאות נפלאות ועל השפעה לטווח הקצר והארוך.

"והכי הכי חשוב זה לזכור שלא עליך המלאכה לגמור", מסיים הרב בינט את דבריו. "תמיד יש הצלחות ויש אכזבות. אנחנו צריכים לעשות את המוטל עלינו. להשתדל ככל יכולתנו להגדיל תורה ולהאדירה, להרבות את מספרם של לומדי התורה, ובעז"ה בסופו של דבר רואים תוצאות נפלאות".

לחצו כאן וצפו בפסוטרים המופלאים שמעצב הרב בינט

באדיבות אתר 'דרשו'.

תגיות:הדף היומימסכת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה