חדשות בארץ

בגין מימון טרור: תביעת ענק נגד הבנק הערבי

למעלה מאלף נפגעי טרור ובני משפחותיהם הגישו לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעת ענק נגד הבנק הערבי, שמרכזו בירדן, בשל מעורבותו במימון פעולות טרור. סכום התביעה, הראשונה מסוגה המוגשת נגד בנק – למעלה מ- 20 מיליון שקלים

זירת פיגוע, אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)זירת פיגוע, אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)
אא

1132 נפגעי פעולות טרור ובני משפחותיהם הגישו הבוקר (שלישי) לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעת ענק תקדימית נגד הבנק הערבי, שמרכזו בירדן, על סך של למעלה מ- 20 מיליארד שקלים. הבנק, הפועל באמצעות 600 סניפים הפזורים ברחבי העולם ובאמצעות חברות בנות מסונפות, נתבע בגין מעורבותו במימון פעולות טרור שהתרחשו בישראל בין השנים 2005-1995, על ידי חמאס, הג'יהאד האסלאמי, פת"ח וארגונים נוספים. פיגועים אלו – שבוצעו באמצעות מחבלים מתאבדים, מטעני נפץ וירי – גבו את חייהם של מאות אזרחים ופצעו אלפים.

זו הפעם הראשונה, בה מוגשת תביעה נגד בנק בגין מעורבותו במימון טרור. תביעות קודמות של נפגעי טרור הוגשו נגד הרשות הפלסטינית וארגון חמאס.

התביעה התקדימית מהווה המשך לתביעה דומה, שהוגשה בארצות הברית בשנת 2004, על ידי נפגעי טרור המחזיקים גם באזרחות אמריקנית. במסגרת תביעה זו נחתם לפני כשנה הסכם פשרה לפיצוי בסך של כמיליארד דולר לתובעים.

בין הפיגועים שפורטו בכתב התביעה: פיגוע ההתאבדות הכפול בצומת בית ליד, שגבה את חייהם של 22 חיילים ואזרח אחד; פיגועי מחבלים מתאבדים באוטובוסים, בהם נרצחו עשרות חפים מפשע; פיגוע מחבל מתאבד מחוץ לדיזנגוף סנטר, בו נרצחו 13 בני אדם; פיגוע שביצעו שני מחבלי חמאס, שהתחפשו לחרדים בשוק מחנה יהודה בירושלים, בו נרצחו 16 בני אדם; הפיגוע בדולפינריום בתל אביב, בו נרצחו 21 בני אדם; הפיגוע במסעדת סבארו במרכז ירושלים, שהביא להירצחם של 15 בני אדם; הפיגוע במלון פארק בנתניה, בו נרצחו 30 בני אדם; פיגועי ירי רבים על רכבים נוסעים; ועוד.

הבנק הערבי הינו אחד הבנקים הגדולים בעולם הערבי. מכתב התביעה עולה כי הבנק, עובדיו ומנהליו היוו חלק בלתי נפרד ממערך פעילות הטרור, וכי הם סייעו ביודעין ובמכוון, באופן עקבי, שיטתי ומתמשך למימון הפעילות של המחבלים וארגוני טרור פלסטינים.

חלקו המשמעותי של הבנק הערבי בתעשיית מימון הטרור בא לידי ביטוי, בין היתר, בסיוע למימון פעילי הטרור בתקופה האמורה; בסיוע למימון התשלומים לבני משפחותיהם של מחבלים מתאבדים ושל מחבלים שנכלאו בבתי הכלא בישראל. בנוסף, היה לו חלק בניהול הוועדה הסעודית לתמיכה באינתיפאדת אל-אקצא, שהעבירה תשלומים של מיליוני דולרים למשפחות מחבלים מתאבדים.

הבנק נקט בדרכים מגוונות כדי לסייע במימון הטרור. בין היתר, הוא ניהל חשבונות בנק של פעילי טרור פלסטינים ושל גופים התומכים בארגוני הטרור ומהווים חלק מהתשתית שלהם. הוא ניהל חשבונות בנק של מנהיגי טרור, וביצע עבורם העברות כספים. בהקשר זה מוזכרים בכתב התביעה, בין היתר, שמותיהם של אחמד יאסין, מייסד חמאס; איסמאעיל הנייה, מבכירי הארגון, וכיום מנהיגו; ועבאס א-סייד, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס באזור טול כרם, שהיה אחראי לפיגוע במלון פארק.

זאת ועוד: הבנק הערבי ניהל חשבונות בנק של מוסדות בחו"ל, התורמים כספים לעידוד פעולות הטרור בישראל, באמצעות העברות כספים לאגודות ולמוסדות צדקה של חמאס וארגוני טרור נוספים, או באמצעות תמיכה במשפחות הטרוריסטים. הוא אף נטל חלק פעיל ומרכזי באיסוף תרומות ברחבי העולם, כולל מעובדי הבנק עצמו, למימון ותמיכה במשפחות המחבלים המתאבדים, הפצועים והאסירים. חלוקת הכספים נוהלה על ידי הבנק עצמו, בניגוד להתנהלות בנקאית מקובלת.

יצוין, כי תמיכתו של הבנק הערבי במימון משפחות המחבלים המתאבדים הייתה ידועה, ואף פורסמה בעיתונות. המשפחות נקראו לפנות אל סניפיו כדי לקבל את הכספים בגין ביצוע הפיגועים. כתב התביעה טוען, כי פעילות הבנק היוותה למעשה רשת ביטחון כלכלית עבור הטרוריסטים, תעודת ביטוח למפגעים וסיוע לארגוני הטרור בגיוס מחבלים מתאבדים ופעילים אחרים.

כאמור, בשנת 2004 הוגשה בארצות הברית תביעה כנגד הבנק הערבי. ההליכים נמשכו עד לאפריל 2018, אז קבע בית המשפט העליון בארצות הברית, כי מי שאינו אזרח המדינה אינו יכול להגיש תביעה בארצות הברית נגד תאגידים זרים בגין מעורבותם במימון טרור. לאור זאת, נמחקה תביעתם של התובעים הישראלים, שאינם מחזיקים באזרחות אמריקנית, וחלקם הגישו את התביעה הנוכחית לבית המשפט בירושלים. מפרסומים שונים עלה, כי התביעה בארצות הברית של בעלי האזרחות האמריקנית הסתיימה בפשרה, במסגרתה שולם פיצוי בסכום של כמיליארד דולר.

התביעה לבית המשפט בירושלים הוגשה על ידי עורכי הדין גלעד מרקמן ובנימין פרלמן ממשרד עורכי הדין מרקמן את טומשין, ועל ידי עורכי הדין גיל ממן וגבריאל מירון ממשרד עורכי הדין MM-LAW.

תגיות:טרורתביעההבנק הערבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה