חינוך ילדים

איך מחנכים ילדים בדורנו? טיפים שאסור להחמיץ מאת הרב אהרן מרגלית

אמון מוחלט בילד, אמפתיה תמידית, הענקת משמעות לחיים תוך שימוש בדמיון מודרך, וקשר בריא עם הילד. טיפים לחינוך מאת הרב אהרן מרגלית

  • כ"ז אב התשפ"א
הרב אהרן מרגליתהרב אהרן מרגלית
אא

בשיחה שהעניק לעיתון 'לבית', מנה הרב אהרן מרגלית טיפים חשובים לחינוך הילדים: אמון מוחלט בילד, אמפתיה תמידית, הענקת משמעות לחיים תוך שימוש בדמיון מודרך, וקשר בריא עם הילד.

1. אמון בילד

"הדבר החשוב ביותר בחינוך ילדים הוא אמון", אומר הרב אהרן מרגלית. "אמון בילד, אמון ביושר שלו, אמון בסיכויים שלו לגדול ולהצליח בחיים, אמון בטוב שבו, אמון מוחלט בילד.

"גם כאשר ילד עושה משהו לא טוב, על ההורה או המחנך להתייחס אל המעשה באופן נקודתי ובלי לגרום למעשה השלילי לשנות את האמון הבסיסי בטוב שבילד ובאישיותו הטובה. אם ילד מעד – לראות את המעידה כדבר מקומי, חד פעמי.

אני השליח של הקדוש ברוך הוא למרתפי הכימותרפיה

איך מנחמים אחים שכולים? ומי ראה אנשים מתים הולכים ברחוב?

בכל מצב יש אפשרות בחירה: ראיון שאסור להחמיץ עם הרב אהרן מרגלית

"נפילה של ילד אינה קריאה לחינוך מלא דרשות מוסר, עונשים והרחקה, אלא להיפך. זוהי קריאה להתבונן מחדש בילד, למצוא את נקודות החוזקה שבו ולכוון אליהם פרוז'קטור חזק ומאיר.

"רבי נחמן מברסלב כותב (בספר ליקוטי מוהר"ן תורה רפ"ב), שכאשר אדם מתבונן בשני "ומוצא בו מעט טוב ששם אינו רשע, ואתה דן אותו לכף זכות, על ידי זה עתה מעלה אותו באמת מכף חובה לכף זכות, עד שישוב בתשובה שלימה על ידי זה".

"אתם מבינים מה זה?", קורא הרב מרגלית. "תהפכו את הילד שלכם לצדיק גמור על ידי לימוד זכות, אפילו אם יש בו רק נקודה טובה אחת! בילדים שלנו יש הרבה יותר מנקודה אחת טובה. ככל שנתמקד במחשבה וגם בהתייחסות בטוב של הילד, ניטע בו את החוזק להתמודד עם כל הרוחות שבעולם. ילד שמרגיש כי ההורים נותנים בו אמון, נותן גם הוא אמון ביכולתיו ובטוב שבו ומשתמש בכוחותיו החיוביים".

הרב מרגלית מוסיף וממציין כי גם כאשר ילד נכשל, לעיתים כדאי להתעלם. "בהלכות השבת אבידה נתנה לנו התורה הקדושה כלל מפתח בחינוך 'פעמים שאתה מתעלם'. לפעמים, כל עוד לא הבחנו בנפילה, הילד יסתיר אותה יחשוש ויזהר שלא לחזור שוב על הטעות, ברגע שידע שאנו יודעים מזה, הילד ירגיש שהדבקנו לו סטיגמה של 'נופל', 'לא ממושמע'. צריך לשקול כל פעם מחדש מתוך מחשבה מעמיקה – האם להתעלם או להעיר.

 

2. אמפתיה

"הדבר השני החשוב בחינוך הוא אמפתיה", ממשיך הרב מרגלית, ומדגיש: "אמפתיה תמידית".

"גם כשהילד עושה משהו שמבחינתנו חמור ביותר, הוא חצה קו אדום, הוא עשה מעשה מאוד לא בסדר, גם אז אנחנו חייבים להבין אותו ולגלות הזדהות עם הקושי שהוא חווה. לא עם המעשה, עם הקושי.

"משפט כמו: 'צדיק שלי, אני יודע שלא התכוונת לכתחילה לעשות את זה, אני יודע שנכשלת. בוא נחשוב ביחד ונגרום לכך שבעתיד זה לא יקרה שוב', אם ההורה בא ממקום כן שבאמת מאמין בתוכן המשפט, ויודע שהילד נפל והוא צריך עכשיו עזרה כדי לקום, זה יחולל פלאים.

"אמפתיה אינה אומרת שאני מסכים עם מה שהילד עשה, אלא שאני מבין את הקושי שלו. כאשר הילד מרגיש שהוריו מזדהים עם הקשיים שלו – גם אם הוא יקבל עונש, הוא לא ירגיש ממורמר. הוא יבן שהעונש בא ממקום אוהב, ממקום שדואג באמת לילד ולגדילה שלו.

"חינוך אמיתי לעולם אינו מושפע מ'מה יגידו עליי' או 'מה יחשבו על הבית שלנו אם ייראו שהבן שלנו מתנהג כך'", מבקש הרב מרגלית להדגיש את הדברים. "חינוך אמיתי תמיד מגיע מתוך מחשבה על טובת הילד ועל הדרך לעזור לו לצמוח ולגדול כדי להביא אותו למקום הטוב ביותר האפשרי עבורו".

 

3. משמעות לחיים

"ילדים צריכים שייתנו משמעות לחיים שלהם", מציין הרב מרגלית כלל נוסף בחינוך. "החל מגיל שהילד מבין את העולם ומתחיל לחקור אותו , ההורים צריכים להעניק לו משמעות".

"אינני מתכוון להסבר פילוסופי על מהות החיים וערכם, אלא על פסגות קטנות וגדולות ברי הבנה והשגה בהתאם לגילו ולהבנתו", מסביר הרב מרגלית את כוונתו, ומעניק דוגמאות: "לילד בכיתה ה-ו ובתלמוד תורה זה יכול להיות הבטחה של: 'אם תלמד טוב את משניות מסכת מגילה בעל פה, נעשה לך'סיום' מיוחד בבית עם כל החברים',

"עם נער בן שתים עשרה כדאי לשוחח על בר המצווה שלו, לדובב אותו ולהתעניין האם יש לו חלומות מיוחדים לגביו, מה הדמיונות שלו לגבי מסיבת בר המצווה, לשוחח איתו על הדרשה, להתעניין האם הוא כבר מתרגש לקראת האירוע. כך נתחיל את השיחה, ומשם נמשיך יותר לעומק - לשוחח איתו על המשמעות בר המצווה, על כך שהוא כבר בוגר ויכול להצטרף למניין ולזימון.

"כשרואים שהילד 'איתנו' ופתוח לשמוע, כדאי להציב בפניו משמעות לשנים הבאות: 'בוא ננסה לחשוב איפה אתה רוצה להיות בעוד 10 שנים מהיום? מהן השאיפות שלך? אילו פסגות תרצה לכבוש במהלך השנים? מה יהיה שונה בך אז מהיום מלבד חתימת הזקן והחתונה, בעזרת ה'?'

"כאשר מדברים על שינויים לטווח רחוק, חשוב ורצוי להשתמש בכח הדמיון", מציע הרב מרגלית, "לא להסתפק בדיבורים ערטילאיים, אלא לרדת לפרטים ולערוך מעין דמיון מודרך ממש. אם בחור הישיבה חולם, למשל, לסיים את הש"ס, נוכל להתעניין אצלו כיצד הוא רואה בדמיונו את חגיגות הסיום, את המקום שייערך, מי יהיו המשתתפים, מי תהיה התזמורת, מה יגישו בסעודה וכו'.

"ככל שהתמונה תהיה יותר מלאת פרטים וברורה, היא תיתן לבחור יותר השראה ויכולות להוציא תמונה נפלאה זו מן הכח אל הפועל, היא תעניק לו יכולת ונחישות להתמיד ולהשיג את היעד שהציב לעצמו בללי להישבר בדרך.

Story - הרב אהרון מרגלית בסרטון שאתם פשוט חייבים לעצמכם. צפו:

4. קשר בריא עם הילד

הרב מרגלית ממשיך וממציין כי קשר רגשי בריא וטוב עם הילד הוא דבר חשוב מאוד בחינוך ילדים בדורנו. הוא ממשיך ומסביר כיצד יוצרים קשר זה, "על ידי התעניינות, אבל התעניינות אמיתית. כשהילד פונה אלינו, לא 'לחפור' לו, להיות זמין בשבילו ולהקשיב לסיפורים שלו באמת, בלי לנצל את הזמן לדרשות מוסר וחינוך. להיות איתו, לחוות את מה שהוא חווה ומרגיש, להשתיק את הטלפון להרחיק כל עיתון או חומר מסיח דעת אחר ופשוט להתמקד בילד עצמו. לראות אותו, לשמוע אותו, לפתוח איתו כל ערוץ תקשורת.

"ככל שנשקיע יותר בהתעניינות, בתקשורת ביצירת חיבור רגשי ביננו לבין הילדים, הקשר איתם יהיה יותר בריא וטוב לאורך שנים. כאשר ילדינו ירגישו שאבא ואמא תמיד עומדים לצידם, מוכנים לעזור להם בכל עת, הם יגיעו אלינו על כל ההתמודדות, ואז נוכל, באהבה, בהקשבה ובתבונה הורית למצוא את הדרך לעזור ולשמור עליהם הרחק מרוחות הפרצים של הרחוב", מסיים הרב מרגלית את דבריו.

לראיון המלא עם הרב אהרון מרגלית, לחצו כאן. 

הרב אהרן מרגלית הוא מחבר הספר 'אתהלך', שהודפס ב-28 מהדורות ותורגם לשפות רבות (ויתכן בקרוב גם בקוראנית וערבית). לרכישת הספר, לחצו כאן. 

תגיות:טיפיםחינוך ילדיםהרב אהרן מרגלית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה