המצעד

נקמתה של אן: 5 סיפורים מצמררים על ספינות שטבעו בלב ים

קצת אחרי שקיעתה של 'הטיטניק', נבנתה בשנת 1914 ספינה בשם 'בריטניקה', שהתיימרה לתקן את העוולות שנעשו בטיטניק, והוצגה בתקשורת כבעלת יכולות פנומנליות בעת התנגשות בקרחון: מה גרם לטביעתה לבסוף? קבלו 5 סיפורים מצמררים על טביעות ספינות בלב ים

אא

שקיעתה של 'הבריטניקה'

קצת אחרי שקיעתה של 'הטיטניק', נבנתה בשנת 1914 ספינה בשם 'בריטניקה' (באנגלית:  HMHS Britannic ) שהתיימרה לתקן את העוולות שנעשו בטיטניק, והוצגה בתקשורת כבעלת יכולות פנומנליות בעת התנגשות בקרחון. כשהסתיימה בנייתה של הבריטניק, היא הייתה גדולה פי כמה מהטיטניק, והציגה בגאווה כמה סירות הצלה בעלות בסיס חזק, חדר דוודים וחדר מכונות משוכללים במיוחד ועוד כמה תוספות חכמות שנועדו לפרסם אותה כבלתי מנוצחת'. 

הייתה רק בעיה אחת קטנה: מלחמת העולם הראשונה בדיוק החלה, וממשלת בריטניה דרשה את הספינה לשורותיה, כדי שתשמש כספינת בית חולים עבור הפצועים. כך מצאה את עצמה הספינה בשנת 1915-1916 'משרתת' במיצר הדרדנלים כספינה לנשיאת חולים, אולם אז אירע האסון. 

בבוקר ה-21 לספטמבר 1916, פיצוץ עז שנגרם על ידי הצי הגרמני סמוך לאי היווני קאה - פגע בה נואשות, וגרם לטביעתה. הספינה שקעה במשך 55 דקות, אך נס גדול אירע בתוכה כאשר מתוך 1,065 בני אדם שהיו על הסיפון - 1,035 חולצו באמצעות סירות ההצלה, ו-30 בני אדם מתו. 

 

טביעתה של הלוסיטניה

RMS לוסיטניה, זהו שמה הרשמי של ספינה עם סוף דומה לזה של הטיטניק. הלוסטניה הוטבעה על ידי הצי הגרמני במלחמת העולם הראשונה בשנת 1915 - דבר שגרר סערה עצומה. 

הבריטים למעשה האשימו את הגרמנים בהפרת חוקים בינלאומיים בכך שתקפו באמצעות ירי ללא אזהרה, על כלי שיט שאיננו צבאי.

הבריטים לא חשבו שיגלו אותם, אך הם אלו שהפרו את החוקים ראשונים בזה שהשתמשו בלוסיטניה להעברת תחמושת מלחמה, מתוך תקווה שהגרמנים לא יעלו על כך. שרידיה של הלוסטיניה נמצאים עד היום בבריטניה, סמוך למגדלור בעיר קינסייל. 

 

ספינת הפיראטים 'אטוצ'ה' 

ממלחמת העולם הראשונה אנחנו מרחיקים עוד קצת בזמן, היישר לעידן הפיראטים שמשלו בספרד. 

אחת החידות הגדולות יותר שקידמו את ההיסטוריונים הימיים הייתה טביעתה של ה'אטוצ'ה' המכונה גם 'גבירתנו מאטוצ'ה' (בספרדית:  Nuestra Señora de Atocha).

היה זה בשנת 1622. האטוצ'ה יצאה מהוואנה לכיוון ספרד כשהיא נושאת עליה מטען מאסיבי של זהב, כסף, תכשיטים, אבני חן, טבק ונחושת - אוצרות בעלי ערך בלתי נדלה באותה תקופה. אלא שמסעה של האטוצ'ה לא הושלם, והיא מעולם לא הגיעה ליעדה הסופי - שכן בדרך תקפה אותה סופת הוריקן שפגעה קשות בגוף הספינה. 

כשגילו רשויות ספרד על טביעתה של הספינה יקרת הערך, שלחו משלחות רבות בניסיון להציל את המטען היקר - אך לשווא. כל הניסיונות עלו בתוהו, עד לשנת 1985 כאשר צייד אוצרות מקצועי (כן, זו עבודה אמיתית בחלקים מסוימים של העולם) בשם מל פישר, מצא עשרות פריטים בקרקעית הים, באזור שבו הספינה טבעה. 

כשרק התפרסם דבר החילוץ של האוצרות החשובים, פישר נתקל מיד בהתנגדות מצד ממשלות אחרות כדוגמת פלורידה, שביקשו להלאים את האוצרות לטובת מדינתם. 

 

ספינת הפיראטים וויתה גאלי - או בתרגום חופשי 'סם שחור' 

ספינת הפיראטים Whydah Gally (או הסם השחור) הייתה שייכת לפיראט מצליח בשם בלמי, שצבר הון גדול בזכות הספינות שכבש. 

היסטוריונים מעריכים כי ההון שלו עמד על לא פחות מ-120 מיליון דולר של היום - זאת למרות שמעולם לא זכה ליהנות מהספינות הגזולות שלו. ספינתו של בלמי טבעה במהלך סערה ענקית שפרצה בלב ים בשנת 1717. הוא ואנשיו קיפחו בה את חייהם, והאוצר טבע במצולות העמוקות והתגלה רק כעבור 260 שנה - כאשר קברניט חקר את הספינה הטובעת באמצעות מפה של אתרי הריסות ישנים. 

חלק מהאוצרות הגנובים שנמצאו על ידי הקרבניט היו פעמון אבן ישן וכבד שככל הנראה שימש את הפיראטים לאזכור של זמני הארוחות בספינה, וכן 200,000 יצירות בודדות לרבות טונות של מטבעות זהב וכסף עתיקים. 

 

טביעת 'הנקמה של המלכה אן'

'הנקמה של המלכה אן' הייתה ספינת פיראטים שהטילה אימה על תושבי בריטניה בשנת 1717. היא הייתה שייכת לפיראט מפחיד שקיבל את השם 'הזקן השחור', והיה ידוע כאחת הדמויות היותר מפחידות בסביבה. 

הזקן השחור השתמש בספינה זו כספינת הדגל שלו למשך שנה שלימה, עד שעלה על שרטון - שלדברי רבים היה מהלך מכוון. 

גורלה של הספינה נותר בגדר תעלומה עד לשנת 1996 כאשר צוללנים גילו חלקים מהספינה הטובעת, והודיעו על כך לרשויות שפצחו בחקירה. למרות הבדיקות שנעשו באזור, החוקרים לא יכלו לאמת כי אכן מדובר במאת האחוזים בשרידי 'נקמתה של אן', זאת למרות שעל פי מיקומם של החפצים שנמצאו, אכן מדובר באותה הגברת. 

מאנגלית: שירה דאבוש (כהן)

תגיות:סיפורטביעהספינותמצמרר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה