הדרכה למתחזקים

"מתקרבים ליהדות. מאיזה מצווה להתחיל?" זו תשובתו של הרב שטיינמן

"בחור שרוצה להתקרב לאלוקים. איך יתחיל? איזה מצוות הכי חשובות שיקיים לפני הכל?", נשאל הרב שטיינמן, ושקע במחשבות. לאחר מספק דקות של מחשבה, השיב את התשובה הבאה. אל תחמיצו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשנים האחרונות אנו עדים לכך כי רבים המתחזקים והמבקשים את בורא עולם. בתחילת הדרך לשמירת תורה ומצוות, להרבה מתחילים את השאלות והתהיות הכלליות ובעיקר על הצעדים הראשונים. 

שאלה זו: מאיפה להתחיל? חוזרת על עצמה אצל רבים רבים המבקשים להתקרב לשמירת תורה ומצוות, ומתמודדים עם אתגרים רבים ומגוונים.

הרב יצחק פנגר מספר כי עלה לביתו של הרב שטיינמן עם השאלה הבאה: "בחור הרוצה להתחזק ולהתקרב לאלוקים, ואינו יודע באלו דברים להתחיל, מהו הצעד הראשון שעליו לעשות? איזה מצוות הכי חשובות שיקיים לפני הכל?"

הרב לא ענה מיד. הוא שקע במחשבות, כשהוא יושב ועיניו עצומות. לאחר כמה דקות, השיב: "להתחיל בשלוש מצוות ותנאי אחד. שלושת המצוות הן תפילין, ציצית ושבת. התנאי הוא שמירת כשרות".

הרב הישיש הסביר את פשר תשובתו.

תפילין זו מצווה שאפשר לקיים בכמה דקות, וגם מי שיש לו בעיות עם הסביבה יכול להניח תפילין בבוקר לפני העבודה, או לפני בית-הספר, בלי לחוש חוסר נעימות. קח לעצמך 5 דקות. הנח תפילין, ותהיה מקושר לבורא עולם, תרגיש קרוב. כמובן צריך ללמוד איך להניח אותם.

איך מניחין תפילין? צפו בהדרכה החשובה מאת הרב זמיר כהן: 

ציצית. מצוות ציצית היא כמו שכפ"ץ בשביל היהודי היא בעצם מגינה עלינו מכל דבר רע, והלובש אותה מקיים מצווה בכל רגע ורגע. אמנם לא קל להתחיל ללבוש ציצית בפרהסיא, אך, בפרט בתחילת הדרך, ניתן ללבוש את הציצית מתחת לבגדים.

"לך נשאר רק לקנות ציצית בכל חנות לתשמישי קדושה ב-15 שקל", אומר הרב פנגר. "אם לא בא לך שיראו תוכל לשים אותה מתחת לחולצה, לא חייבים שיראו אותה וגם לידיעתך זה לא קשור לכיפה, אתה יכול ללכת ברחוב, בבית, בעבודה עם ציצית ללא כיפה זה לא איזה סט. שמת ציצית אתה מחובר".

שבת. כשאמר הרב שטיינמן "שבת", שאל אותו הרב פנגר: "כבוד הרב, שבת אולי זה קצת גדול לחבר'ה על ההתחלה". חשב הרב ואמר: "כצעד ראשוני לא חייבים לשמור את כל הלכות שבת אבל לבוא לתפילה בשבת, זהו הצעד החשוב הנדרש".

"ערב שבת קודש יום שישי בערב , תוכל לגשת לבית הכנסת ליד הבית שלך, להתענג על קבלת שבת! תפילת ערבית! אח"כ תחזור הביתה. אם אתה יכול בבוקר תבוא גם לתפילת שחרית יחד עם קריאת התורה ותזכה לטעם אמיתי של שבת", מסביר הרב פנגר את דבריו של גדול הדור.

מדוע שם הרב את הדגש דווקא על תפילת שחרית בציבור, ולא על הימנעות מחילולי שבת? נראה כי הכוונה היא שבתחילת הדרך, המאתגרת, חשיבות התפילה במניין מקרבת אותנו לפן החיובי של "זכור את יום השבת לקדשו". כך נוכל להתמקד בפניה המאירות של השבת, שעיקרה לפנות את הזמן לעצמנו ולחזק את הקשר והברית בינינו לבין בורא העולם. כיוון ש"זכור" ו"שמור" נאמרו בדיבור אחד, בחר הרב להדגיש את ה"עשה טוב" של שבת, לפני שמטילים על החפץ להתקרב את עולה של שמירה מעשיית מלאכה, שעלולה להשיגו אחור בצעדיו הראשונים.

כשרות - אולם, הרב אף הוסיף תנאי אחד של "סור מרע": שמירת כשרות. כדי שהקדושה תפעל על האדם, אמר לנו, על המתקרב להיזהר ממאכלות אסורים המטמטמים את הלב.

את הרב פנגר כולנו מכירים, מהרצאותיו העשירות מלאות ההומור, כאן בהידברות. מה שלא כולם יודעים, ומי שיודע מתקשה להאמין, זה שהרב פנגר לא נולד כמו שהוא היום.

"לפני מספר שנים לפני כשנה וחצי עשו עלי תוכנית בערוץ 2", מספר הרב פנגר. "ישבנו בבית הורי עם המצלמות והמראיין, חיים אתגר, במשך כשלש שעות. נשאלתי על ידו שאלות רבות ומגוונות על חיי והכל מצולם כמו שצריך".

כך עשיתי תשובה: הרב פנגר מתאר איך עשה את המהפך האדיר בחייו

"עניתי לו: 'חיים יקירי, אתה שואל שאלה טובה, אבל בא אני אסביר לך משהו. אני מאוד מעריך אותך כאדם, אני גם מניח שבאת מעולם האקדמיה, אבל לידיעתך, גם אני הגעתי מעולם האקדמיה, כך שהידע שלך לא רחוק משלי ואנו שווים בידיעותינו. וגם אם לא ממש שווים, את רוב ידיעותיך אני יודע, אבל אני אומר לך רק דבר אחד – מה שאני יודע על היהדות – אתה לא יודע. בוא תלמד, ואז נדבר"...

"חוסר הידיעה שלנו היא המרכז להרבה בעיות שלנו", קורא הרב פנגר. "הדבר החשוב ביותר כאשר אני בא להתקרב לכל מערכת, וכל שכן מערכת כזאת של תורה ומצוות - זה שיעורי תורה, רק דרך הידיעות שנוכל ללמוד להחכים ולקבל משיעורי התורה נוכל להתקרב ליהדות בצורה נכונה אני מזמין אתכם לבוא ללמוד ולהחכים אם זה באתר שלנו, אם זה בבית הכנסת השכונתי אם יש שיעור תורה – תבואו, אל תתביישו. אנחנו כולם התחלנו ככה".

"אתה מגיע לשיעורי תורה וככה מתקדם, ואז נפתח בפניך עולם אדיר שלא ידעת בכלל על קיומו", מסיים הרב פנגר את דבריו, "עולם שנמצא מולך מתחת לאף, שנקרא עולם היהדות".

תגיות:הרב שטיינמןמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה