חדשות בארץ

כוכבי: "ישראל נערכת לעימות עם איראן"

על רקע החלטת התובעת הכללית בבית הדין הבין-לאומי בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל בחשד לביצוע פשעי מלחמה, הבהיר הרמטכ"ל אביב כוכבי כי "במלחמה הבאה צה"ל יתקוף בעוצמה את המרחב האורבני של האויב"

כוכבי, הבוקר (צילום מסך, שידור המרכז הבין-תחומי בהרצליה)כוכבי, הבוקר (צילום מסך, שידור המרכז הבין-תחומי בהרצליה)
אא

הרמטכ"ל אביב כוכבי נאם הבוקר (רביעי) בכנס שנערך במרכז הבין-תחומי בהרצליה, לזכרו של הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין-שחק. בנאומו התייחס כוכבי לאתגרי הביטחון השונים בפניהם ניצבת ישראל, והבהיר כי ישראל מתכוננת לאפשרות "לא בלתי סבירה" לעימות מול איראן.

"היום איראן היא אויב מיידי", אמר כוכבי. "היא ממשיכה, לצד המגבלות על תוכנית הגרעין, לבנות ולייצר טילים שמגיעים לשטח מדינת ישראל. מדובר במאות טילים. אנחנו מכינים להם מערכות הגנה ואמצעים אחרים, אבל האיום הזה קיים ומתפתח". הוא ציין, כי "איראן שינתה את המדיניות שלה בשנה האחרונה – היא הרבה יותר אקטיבית והתקפית. מדיניות זו מכוונת, בראש ובראשונה, כנגד מדינות המפרץ. אין תגובה, אין פעילות נגדית, אין פעולת תגמול ואין הרתעה מול הפעולות של האיראנים. הם ניסו לפעול גם מולנו, שינו גם כלפינו את המדיניות בשנה האחרונה, אלא שאנחנו מגיבים – ונמשיך להגיב".

"איראן מתקדמת בתוכנית הגרעין שלה. היא יותר מהכפילה את כמות האורניום המועשר שמותר לה, הרחיבה את כמות הצנטריפוגות שמותר לה. ככל שאין תגובה מול התרחבות פרויקט הגרעין, ככל שהמדענים עובדים כרגע על ראשי הקרב – מתי שהוא זה עלול להפוך ליכולת ממשית".

כוכבי הוסיף, כי "כתוצאה משינוי המדיניות האיראני, לצד העובדה שבמרחב המזרחי יותר לא מגיבים נגדם, וכפועל יוצא מכך ביטחונם העצמי גובר, אנחנו מבינים שהאפשרות שנגיע לעימות מוגבל, או יותר מזה, אל מול איראן היא לא אפשרות בלתי סבירה. אנחנו לא מעודדים את זה, אבל נערכים לזה. היה טוב יותר אם לא היינו היחידים שפועלים נגדם באופן התקפי. לא ניתן לאיראן להתבסס במרחב הצפוני בכלל, וגם לא בעיראק".

ברקע הודעת התובעת הראשית של בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג, כי יש בסיס לפתוח בחקירה נגד ישראל בחשד לביצוע פשעי מלחמה, הבהיר הרמטכ"ל: "במלחמה הבאה אנחנו נתקוף בעוצמה את המרחב האורבני. האויב הוא שבחר להתמקם שם, ומשם הוא יורה אלפי טילים ורקטות על אזרחי מדינת ישראל. משימתנו לעצור זאת. ההבדל בינינו לבין אויבנו, שבניגוד לו שעושה הכל כדי לתקוף אזרחים – אנחנו נתקוף באופן מבוסס מודיעין. נתקוף בעוצמה, כי אין דרך אחרת לעצור את האיום הזה".

"נזהיר את האוכלוסייה שחיה בצד השני, נאפשר לה להתפנות, אבל מיד אחר אחר כך נתקוף בעוצמה, ונתקוף גם את התשתיות של המדינה המאפשרת. נתקוף כל מה שתומך טרור, שמאפשר לטרור להתקיים, לפעול ולפגע נגדנו – חשמל, דלק, צירים. תדע המדינה המארחת את ארגון הטרור, שהיא נושאת באחריות. האחריות היא של ממשלת לבנון, של חמאס, של סוריה, ושל מדינות נוספות".

"מלחמה היא לעולם המוצא האחרון", הצהיר כוכבי, "אבל מלחמה היא פתרון, ומבצע הוא פתרון. במקרים בהם מוצו כל הדרכים הדיפלומטיות, הפעלת הכוח המוגבלת, ההרתעה ופעולות התגמול – מלחמה היא פתרון, והוא היעד העליון שאליו צבא צריך להתכונן. לכן, כשנפעל מתוך עיקרון זה שנקטנו בו כצעד אחרון – לעולם נהיה בעמדה מוסרית צודקת, שבבסיסה יצאנו למלחמה מתוך תכלית של הגנה, ולא של כיבוש והתקפה. זו הסיבה שבגללה נוכל להפעיל את צה"ל במלוא עוצמתו – כי עשינו הכל כדי לא להגיע למצב הזה, אבל מרגע שנאלצנו לכך, נפעיל את כל עוצמתו של צה"ל".

בהתייחסו למתיחות המתמשכת מול רצועת עזה, אמר הרמטכ"ל כי צה"ל מצליח בתקופה האחרונה ליירט את רוב הרקטות המשוגרות מהרצועה, בולם ניסיונות חדירה, ונרשמה גם ירידה משמעותית בכמות השריפות בעוטף. עם זאת, הוא הודה כי "בכל פעם שצבע אדום מפלח את השקט, התחושה היא שאין מספיק ביטחון. אני מבדיל בין ביטחון לבין תחושת ביטחון – האחריות היא להעצים את תחושת הביטחון, ולא רק את הביטחון עצמו. אני ער לתחושות של תושבי עוטף עזה, אך עלינו לזכור שהביטחון קודם לתחושת הביטחון".

בהקשר העזתי, טען כוכבי כי חמאס מעוניין לשפר את רווחתה של האוכלוסיה שתחת שלטונו: "מי שהפריע לזה היה בהאא אבו אל-עטא, הוא ערער וחרחר מלחמה באופן קבוע, 99% מהפיגועים במהלך השנה האחרונה היו מעשה ידיו". לדבריו, לאחר חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי, "יש הזדמנות. חמאס חזר להכתיב את סדר היום, ואנחנו נמצאים בתהליך – בסיוע המצרים – שבו, בתמורה לשיפור ניכר במצב הביטחון ברצועת עזה, אנחנו נאפשר הקלות אזרחיות. זו המדיניות של ממשלת ישראל. אני תומך בה, חושב שהיא נכונה, ואני חושב שהיא יכולה ליצור שקט וביטחון לתושבי עוטף עזה". הרמטכ"ל הדגיש כי מדובר בהזדמנות "שברירית": "מוטל על שני הצדדים לנצל את הרגע הייחודי הזה, ובאותה נשימה לא לשכוח לרגע שבתוך כל התהליך יש לנו את שאול אורון והדר גולדין, שאנחנו צריכים להשיבם חזרה לביתם".

תגיות:איראןחמאסצה"לאביב כוכבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה