חדשות בארץ

פרשת הטלפונים של יועצי נתניהו: בית המשפט העליון קיבל חלקית את הערעור

בית המשפט קיבל באופן חלקי את ערעורם של יועצי ראש הממשלה, יונתן אוריך ועופר גולן, נגד צווי החיפוש שהמשטרה ביקשה להוציא לטלפונים הניידים שלהם במסגרת החשדות להטרדת עד המדינה שלמה פילבר. השופט יוסף אלרון מתח ביקורת נוקבת על התנהלות המשטרה בפרשה, והחזיר את התיק לבחינת בית משפט השלום בתל אביב

גולן ואוריך (תמונות: יונתן סינדל, פלאש 90)גולן ואוריך (תמונות: יונתן סינדל, פלאש 90)
אא

בית המשפט העליון קיבל היום (רביעי) באופן חלקי את ערעורם של יועצי ראש הממשלה, יונתן אוריך ועופר גולן, על החלטת בית המשפט המחוזי לאפשר למשטרה לחדור לטלפונים הניידים שלהם ולבצע בהם חיפוש. השופט יוסף אלרון קבע, כי התיק יוחזר לבית משפט השלום בתל אביב, שיבחן האם צווי החיפוש שביקשה המשטרה מבוססים על מידע שהושג שלא כדין. אם יימצא שהמידע שעל בסיסו התבקשו הצווים הושג מחיפוש קודם שבוצע שלא כדין במכשיריהם צווי החיפוש יבוטלו.

כזכור, אוריך, גולן ושני בכירים נוספים בקמפיין הבחירות של הליכוד, נחקרו בחשד למעורבות בהטרדתו של עד המדינה בתיק 4000, שלמה פילבר. החקירה עסקה באירוע שהתרחש בסוף חודש אוגוסט, במהלך מערכת הבחירות לכנסת ה- 22, כאשר מרכב שהגיע סמוך לביתו של פילבר הושמעו נגדו קריאות גנאי על רקע היותו עד מדינה. במסגרת החקירה ביצעה המשטרה חיפושים במכשירי הטלפון הניידים של הארבעה מבלי שניתן לכך צו שיפוטי, ומבלי שהובהר להם כי באפשרותם לסרב לחיפוש. רק בשלב מאוחר יותר הגישה המדינה בקשה למתן צו חיפוש.

בית המשפט השלום ובית המשפט המחוזי מתחו אומנם ביקורת על התנהלות המשטרה בחקירה, אך קיבלו את בקשתה לבצע חיפוש "כירורגי" בטלפונים הניידים. השופט אלרון, לעומת זאת, קבע כי חיפוש לא חוקי במכשיר הטלפון הנייד של נחקר מהווה "פגיעה חמורה" בזכותו לפרטיות, תוך הפרה בוטה של הדין. הוא ציין, כי חומרת החשדות נגד אוריך ועמיתיו לא הצדיקה את הפגיעה בפרטיותם: "חוקרי המשטרה חרגו מנוהלי המשטרה פעם אחר פעם, ולא הבהירו בפני הנחקרים כי באפשרותם לסרב לבקשה לעיין בניידים שברשותם מבלי שתוסקנה מכך מסקנות לחובתם. בכך יש, לכל הפחות, כדי לבסס חשש כי מדובר בדפוס פעולה חוזר, אשר יש בו כדי להחמיר את הפגם שבחיפוש המוקדם שבוצע ללא צו שיפוטי כדין".

"עצם ביצוע עבירות על ידי גורמי אכיפת החוק מהווה תופעה פסולה, שאין להשלים עימה", הבהיר אלרון. "המטרה אינה מקדשת את האמצעים, ואין בעצם השאיפה למיצוי החקירה כדי להתיר לחוקרי המשטרה לבצע עבירות האסורות כדין. אל לחוקרי המשטרה להניח, כי כל פעולותיהם יזכו להכשר מצד בתי המשפט. באותה מידה, על בתי המשפט מוטלת החובה לדקדק בזכויותיהם של נחקרים".

על רקע חומרת הפגיעה בפרטיותם של הארבעה, הדגיש אלרון כי "חזקה על המדינה שתבחן לעומק את הנסיבות שהביאו לפגיעה בזכויותיהם, תפיק את לקחיה ותמצה את הדין עם האחראים לכך".

בתגובה לפסק הדין של בית המשפט העליון, כתב אוריך בטוויטר: "ברוך השם. הפסיקה של השופט אלרון מהבוקר תשים סוף לחיפושים הבלתי חוקיים שמבצעת המשטרה. שינוי דרמטי בזכויות נחקרים במדינת ישראל. האמת והצדק ניצחו".

תגיות:הליכודיונתן אוריךעופר גולן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה