חדשות בארץ

צה"ל על הרג משפחת א-סווארכה: "הבניין זוהה כיעד צבאי"

לפי התחקיר של צה"ל, בעת תכנון וביצוע התקיפה ההערכה הייתה כי לא ייפגעו אזרחים כתוצאה ממנה, וכי אנשי המודיעין – האמונים על 'תיקוף' המטרות, הביאו בחודש יוני לידי פיקוד הדרום את הממצאים לכך שבבניין מתקיימת פעילות עוינת, ושבו והביאו חוות דעת נוספת גם "מספר ימים טרום תקיפתה". הרמטכ"ל: "לקחי התחקיר האיכותי שבוצע, מהווים בסיס להמשך תהליכי שיפור המוכנות למלחמה בצה"ל בכלל ובפיקוד הדרום בפרט"

תקיפת בניין בעזה (צילום: פלאש 90)תקיפת בניין בעזה (צילום: פלאש 90)
אא

בצה"ל פרסמו היום (שלישי) את ממצאי תחקיר מבצע "חגורה שחורה", שהחל עם חיסולו של מפקד הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, בהא אבו אל-עטא, בליל ה-12 בנובמבר. בדוח ניתנה התייחסות מפורטת להרג שמונה בני משפחת א-סווארכה ברצועה, בהם ילדים בלתי-מעורבים, שהבניין בו שהו הופלל בשוגג והופצץ על ידי חיל האוויר.  

בצבא הודו כי התחקיר העלה כי במתחם שבו התגוררה המשפחה אמנם בוצעה פעילות צבאית של הג'יהאד האסלאמי, אולם הוא לא היה מתחם סגור ובפועל נמצאו בו גם אזרחים. לצד זאת, בדוח הודגש כי בסיכום התחקיר התקבלו מספר המלצות שתכליתן לצמצם ככל הניתן את האפשרות שאירועים חריגים שכאלה יחזרו על עצמם. "ליבת התחקיר עסקה בפעולות, אשר יכלו להביא לידיעה על אודות פעילות אזרחית במתחם, בנוסף לפעילות הצבאית אשר בוצעה ממנו", נכתב בהודעת דובר צה"ל.

עוד מלמד התחקיר, כך לפי הודעת הצבא, כי בעת תכנון וביצוע התקיפה, ההערכה הייתה כי לא ייפגעו אזרחים כתוצאה ממנה, וכי אנשי המודיעין – האמונים על 'תיקוף' המטרות, הביאו בחודש יוני לידי פיקוד הדרום את הממצאים לכך שבבניין מתקיימת פעילות עוינת, ושבו והביאו חוות דעת נוספת גם "מספר ימים טרום תקיפתה".

בצל הודעת התובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג על פתיחה בחקירה בשל חשד לפשעי מלחמה מצד ישראל, בצה"ל טענו כי הפעלת האש ב'חגורה שחורה' הייתה "מדויקת" וכן שלאורך ימי הלחימה "הושקעו מאמצים רבים בצמצום הפגיעה בבלתי מעורבים, זאת בעוד שארגון הטרור מולו נלחם צה"ל ניצל את האוכלוסייה האזרחית, בכך שהטמיע בקרבה את נכסיו הצבאיים ופעל במכוון מתוך סביבה אזרחית צפופה".

"גם כאשר צה"ל נדרש לפעול בתנאים מורכבים אלה, הוא ימשיך לתחקר אירועים בהם נפגעים אזרחים בלתי-מעורבים ולהפיק לקחים כנדרש", הודגש בהודעה.

(באדיבות דובר צה"ל)(באדיבות דובר צה"ל)

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, אמר כי "ימי הקרב השיגו את מטרתם, הביאו להסרת איום מיידי על תושבי מדינת ישראל ויצרו תנאים טובים יותר להתמודדות של צה"ל ברצועת עזה". לדבריו, "לקחי התחקיר האיכותי שבוצע, מהווים בסיס להמשך תהליכי שיפור המוכנות למלחמה בצה"ל בכלל ובפיקוד הדרום בפרט".

"המסקנה המרכזית הנובעת מהתחקיר היא כי תכנית 'חגורה שחורה' עמדה בתכלית שהוגדרה לה – יצירת תנאים לשיפור המציאות ברצועת עזה, וזאת באמצעות סיכול בהאא אבו אל-עטא, פגיעה קשה בפעילי טרור של הג'יהאד ותשתיותיו הצבאיות, צמצום הפגיעה באזרחי ישראל והימנעות מהיגררות למערכה רחבה".

במהלך המבצע חוסלו כ-25 מחבלים והותקפו כ-100 מטרות של הג'יהאד האסלאמי, בהן מתחמי ייצור אמל"ח ומוצבים במתחמים צבאיים. לפי הצבא, "כתוצאה מפעולה זו שנסמכה והתבססה על תהליכי הכנה מודיעיניים מורכבים ואינטנסיביים שננקטו בחודשים האחרונים, הוסב נזק משמעותי לארגון".

תגיות:מבצע חגורה שחורהצה"לעזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה