חדשות בעולם

ברני סנדרס: "נתניהו גזען, ארצות הברית צריכה להיות גם פרו-פלסטינית"

הסנאטור היהודי ברני סנדרס, המתמודד על ראשות המפלגה הדמוקרטית לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית, תקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו וכינה אותו "גזען". הוא קרא לאמץ מדיניות חוץ אמריקנית מאוזנת בכל הנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני ולטפל במשבר ההומניטרי בעזה

סנדרס (צילום: שאטרסטוק)סנדרס (צילום: שאטרסטוק)
אא

הסנאטור ברני סנדרס, המתמודד בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית, תקף הלילה (שישי) בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, וקרא לכינונה של מדיניות חוץ אמריקנית מאוזנת בכל הנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בעימות בחירות, שנערך בין המתמודדים הדמוקרטים, ציין סנדרס כי נגד נתניהו הוגש לאחרונה כתב אישום באשמת שוחד, והוסיף כי לדעתו הוא "גזען". הסנאטור היהודי, המשתייך לאגף הרדיקלי במפלגה הדמוקרטית, אמר כי "לישראל יש הזכות להתקיים, ולא רק להתקיים, אלא להתקיים בשלום ובביטחון. אבל מדיניות החוץ האמריקנית בנושא חייבת להיות לא רק פרו-ישראלית, עלינו להיות גם גם פרו-פלסטינים". הוא הוסיף, כי יש לטפל ב"משבר הנורא" בעזה, בה "60 או 70 אחוז מהצעירים מובטלים".

סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, הנחשב למועמד המוביל בפריימריז הדמוקרטיים, התייחס אף הוא ליחסים בין ארצות הברית וישראל. הוא אמר כי על ארצו להיות מחויבת לביטחונה של ישראל, אולם קרא להקמתה של מדינה פלסטינית: "מדינה יהודית לא תוכל להתקיים במזרח התיכון ללא פתרון שתי המדינות, עלינו להפעיל כל הזמן לחץ על הישראלים להתקדם לעבר פתרון זה". עם זאת, הביע ביידן את התנגדותו להתניית הסיוע האמריקני הביטחוני לישראל בהתקדמות בתהליך המדיני.

זו אינה הפעם הראשונה במהלך הפריימריז הדמוקרטיים שסנדרס תוקף בחריפות את נתניהו ומדיניותו. בנאום שנשא בסוף אוקטובר בוועידה השנתית של שדולת ג'יי סטריט, המזוהה עם השמאל, הוא טען כי "זו לא אנטישמיות להגיד שממשלת נתניהו גזענית, זו עובדה". הוא אף קרא להתנות את הסיוע הצבאי שארצות הברית מעניקה לישראל בשינוי מדיניותה מול הפלסטינים, ובמיוחד כלפי רצועת עזה: "אנחנו משלמים 3.8 מיליארד דולר על סיוע צבאי לישראל. מה שקורה עכשיו בעזה הוא לחלוטין לא אנושי ולא מקובל. 3.8 מיליארד דולר זה הרבה כסף, ולא ניתן אותו למי שלא מכבד זכויות אדם ודמוקרטיה". סנדרס הוסיף, כי יש להעביר כבר כעת חלק מכספים אלו לטובת סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, הגיב בחריפות על דבריו של סנדרס, ואמר כי הם "מערערים את ביטחונן של ישראל וארצות הברית". בכינוס של ההסתדרות הציונית באמריקה (ZOA), שנערך בניו יורק, הוסיף דנון בציניות: "אולי מר סנדרס לא שמע על כך שישראל יצאה מעזה בשנת 2005. אולי לא הייתה לו הזדמנות לבקר במעבר כרם שלום, בו עוברות מאות משאיות מדי יום כדי לספק סיוע הומניטרי לרצועה. אולי הוא לא יודע על מנהרות הטרור".

דנון הדגיש, כי העברת הסיוע מישראל לרצועה תועיל אך ורק לחמאס, השולט בשטח: "הוא מציע לתת פחות סיוע צבאי לבעלת הברית החשובה ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון על מנת לתת אותו לחמאס, ארגון טרור שחגג את הטרגדיה של ה- 11 בספטמבר. לעולם לא ניתן לזה לקרות, נילחם נגד הקולות הקיצוניים הללו".

תגיות:ארצות הבריתברני סנדרסהמפלגה הדמוקרטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה