מצוות

קידוש הלבנה המרגש ביותר שחוויתי אי פעם

תושבי רוסיה מביטים מהחלונות משתוממים, אבל הצעירים היהודים, שזה מקרוב באו לעולם התורה, וכעת מתחילים לחוש את מתיקותה של המצווה, לא שמים לב ושרים בעיניים עצומות תוך שמחה עצומה שזכו לקיים את המצווה. מצוות קידוש לבנה. אשרי העם שככה לו

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

"אני חייב לשתף אותך בסיפור מרגש ביותר שקרה לנו כאן באודסה", כותב הרב נח פלאי, ישראלי המתגורר באוקראינה שברוסיה כדי לקרב לבבות לאביהם שבשמים, מספר על הפעם הראשונה בה שמעו לתלמידיו על מצוות קידוש לבנה.

"לפני כחודשיים למדו במסגרת 'דף היומי בהלכה' הלכות 'קידוש לבנה'. התלמידים הבינו לא רק את ההלכות אלא גם את חשיבות המצווה, וכמו שמבואר שם.

"היה זה במוצאי פרשת תולדות. הבחורים בישיבה ציפו בהתרגשות לקיים את מצוות קידוש הלבנה, בפעם הראשונה בחייהם. הרי שלושה ימים לאחר המולד, כבר אפשר לקדש", כותב הרב פלאי במכתבו, שיועד לארגון 'דרשו', ופורסם ב'יתד נאמן'.

"הבחורים יצאו לחפש את הלבנה, אך היא איננה. השמיים היו מכוסים בעננים קודרים, הם חזרו מאוכזבים. אחד אפילו ציטט את דברי המשנה ברורה, שזה סימן רע ח"ו. וכך כל יום ויום בודקים, אבל הלבנה איננה. החורף הרוסי לא פשוט.

ידידיה מאיר: מה קרה כשקידוש לבנה הגיע לכותרות?

נוסח קידוש לבנה: טובים מאורות שברא אלוקינו

"במוצאי שבת פרשת ויצא נראתה הלבנה, אך מעורפלת מאוד. הבחורים היו מאוכזבים, 'זה לא טוב, הרי צריך ממש לראות אותה'. נותרו עוד חמישה ימים בלבד, בהם אפשר לקדש.

"למחרת, יום ראשון אחר הצהריים. אנחנו באמצע 'סדר שני', אחד הבחורים מביט בדריכות בחלון אולי יהיה איזה נס. ופתאום נשמעת צעקה: 'יש לבנה! מהרו, רוצו לקדש אותה!'

"הבחורים כולם קופצים ממקומותיהם, רצים ומתעטפים במעילים ועולים על גג הישיבה עם פנסים. בחוץ קור עז של מעלות רבות מתחת לאפס, אבל בתוך הלב חום ושמחה שאי אפשר לתאר.

מה תפקיד המאורות בשמיים? לפי מה נקבע ראש חודש? הרב זמיר כהן על הלבנה וחידושה:

"התחלנו לקרוא לאט ובמתינות את הברכה ואת כל הנוסח בדקדוקי ההלכות המובאים במשנה ברורה, ולאחר מכן פצחנו בריקוד על הגג. מסתיים 'טובים מאורות', וממשיכים לשיר הבא. הרי כתוב שאת מצוות קידוש לבנה יש לערוך בשירים וריקודים.

הלכות ברכת הלבנה מאת הרב עובדיה יוסף

נוסח ברכת לבנה - עדות המזרח

"תושבי רוסיה מביטים מהחלונות משתוממים, אבל הצעירים היהודים, שזה מקרוב באו לעולם התורה, וכעת מתחילים לחוש את מתיקותה של המצווה, לא שמים לב ושרים בעיניים עצומות תוך שמחה עצומה שזכו לקיים את המצווה.

"לי, באופן אישי", מסיים הרב פלאי את דבריו, "אחרי אין סוף של קידושי לבנה שעשיתי, המעמד הזה היה המיוחד והמרגש ביותר. אשרי העם שככה לו, אשרי העם שלומדים הלכה ומתוכה באים לחיבוב המצוות, אשרי העם שזכה ללמוד 'דף יומי בהלכה', אשרי העם שהשם אלוקיו".

תגיות:ראש חודשברכת הלבנהקידוש לבנהמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה