פוריות

יועץ הפוריות: "הסיפורים שעוברים דרכי מפעימים בכל פעם מחדש"

הרב שלמה טאוב התחיל לעסוק בייעוץ פוריות לאחר מסע פרטי שעבר, כיום הוא פוגש אינספור זוגות ומייעץ גם למדריכי חתנים וליועצים. ומהו הסיפור שהותיר גם רופא בכיר בפה פעור?

הרב שלמה טאוב (צילום: אלבום פרטי)הרב שלמה טאוב (צילום: אלבום פרטי)
אא

"הרב, קיבלנו את תוצאות הבדיקות. הערכים של Hcg (בטא): 105, מה זה אומר?", שואל קול חושש מעבר לקו. "מזל טוב, אתם בדרך להיות הורים...", משתנק הרב שלמה טאוב. כן, זה מרגש אותו בכל פעם מחדש. הדמעות יורדות משני עברי הקו. "אם יש משהו שמסכם את האושר והסיפוק שלי, אלו הטלפונים הללו", משתף הרב טאוב, יועץ פוריות, ראש עמותת 'לגדל'.

מיום שהחל הרב טאוב לקבל זוגות לייעוץ, הקרקע סביבו מצמיחה עוד ועוד שתילים רכים וממשיכה להתפשט הלאה, בסייעתא דשמיא. מלבד הייעוץ עוסק ר' שלמה בארגון כנסים למו"צים ולמדריכי חתנים, בהם הוא מנגיש את הידע החשוב כל כך לכל מי שנמצא בצמתים מרכזיים ומשמעותיים בחייו של זוג.

הרב שלמה טאוב בכנס הסברה למוצי"ם ורבנים. צילום: קובי כץהרב שלמה טאוב בכנס הסברה למוצי"ם ורבנים. צילום: קובי כץ

 

הקושי שהוליד ארגון

מתי נולד הרעיון של ייעוץ לזוגות הממתינים לישועה?

"זה התחיל מהסיפור האישי שלי – לאחר נישואיי היינו אשתי ואני כמו עוד זוג שהכל יפה וורוד אצלו, העולם רק מחייך והכל בסדר. אחרי שנה של המתנה, החריקות התחילו. שמענו זמזומי רקע בסימפוניה האוטופית בה חיינו. אט אט הבנו שכנראה יש כאן בעיה, והתחלנו בסבב התייעצויות עם הרופאים, בדיקות, וכל מה שנלווה לכך, הווי אומר, בלבול גדול וחוסר אונים משווע. עברנו רופאים ותהליכים, והיינו ממש אובדי עצות באוקיינוס של אינסוף נתונים ואפס קרקע יציבה להיאחז בה ולמצוא נחמה. האבן הכבדה ביותר שישבה לנו על הלב הייתה לאחר בדיקה שעשינו, והתוצאה הייתה עגומה. היינו תלויים בין ייאוש לתקווה, כשהראשון תופס את רוב הבמה. לא נותר לנו מפלט.

"ואז הקב"ה שלח לנו יועצת מנוסה שישבה אתנו ועברה על כל הנתונים והפרטים הקטנים, ומאז, הכול השתנה, אם באוקיינוס עסקינן, היא הייתה המגדלור. היא נתנה לנו נתיב חדש, וכל תוצאות הבדיקות האחרונות הפכו ללא רלוונטיות. ברוך ה' לאחר מכן נפקדנו. זה היה הרגע בו נולד בי הרצון לעזור לכל מי שנמצא באותו צומת סואן. חוויתי את הבלבול והייאוש המטריף את הדעת, ראיתי איך ידע וניסיון מבהירים את הכול, ורציתי לתת גם".

איך מקבלים אומץ להיכנס לנעליים כל כך גדולות של ייעוץ פריון?

"התייעצתי עם המו"צ הרב יהודה לייב שבדרון, רב קהילה במודיעין עילית, מבין גדול מאוד בתחום. הוא הורה לי ללמוד את הנושא ולחקור אותו לעומק. 'תקרא, תקרא, ועוד פעם תקרא, אל תמהר לשום מקום', הורה לי. מאז התחלתי לקרא כתבים רפואיים, השתתפתי בכנסי רפואה, ישבתי עם רופאים, יצרתי קשרים, קראתי ספרים על גבי ספרים, העמקתי את הידע ולמדתי כל מחקר ותגלית חדשה. לאחר כמה שנים בהן למדתי את הנושא באופן אינטנסיבי, העזתי לגשת שוב אל הרב שבדרון. לאחר שיחה ארוכה בה הוא בדק את היקף הידיעות, ההתמצאות וההבנה שלי, החל לשלוח אלי זוגות לייעוץ, ומאז - הכל היסטוריה. עד היום אני לומד ולומד. זה נושא שמתפתח כל הזמן, והצורך להיות מעודכן הוא קריטי".

הרב שלמה טאוב בכנס הסברה למדריכי חתנים. צילום: מיכל יעקובוביץהרב שלמה טאוב בכנס הסברה למדריכי חתנים. צילום: מיכל יעקובוביץ

 

לעולם אי אפשר לדעת

יש סיפור יוצא דופן שגרם לך להתרגש במיוחד?

"ככלל, כל מזל טוב זה ילד בשבילי. 'כולם בניי', כפי שאומרים. אני באמת ובתמים מתרגש בכל פעם מחדש, אבל אם יש משהו שמזקק לי יותר מכל את האושר שאני חש בשליחות שלי, אלו הטלפונים ופיענוח תוצאות הבדיקות שהתוצאה בהן חיובית.

"אם את מתעקשת, אז יש סיפור שאשתי משייכת אותו לסייעתא דשמיא מיוחדת שקרתה לנו בעקבות כך: יש לי הזכות ללמוד פעם בשבוע חברותא עם הרב יהודה סילמן. זמן הלימוד הוא מהזמנים הבודדים בהם אני לא עונה לטלפונים. באחד הימים, לאחר סיום הלימוד, אני רואה על הצג חמש שיחות שלא נענו ממספר חסוי. נו, אז אין למי לחזור, אחרי כמה דקות שוב צלצול ממספר חסוי. עניתי, ומעברו השני של הקו שואל אותי אדם, עלום שם, אם אני יועץ לזוגות בנושא פוריות, עניתי לו שכן, השיחה נותקה. לאחר כמה ימים הוא התקשר שוב ונתן טיפה יותר מידע, ושוב התנתק. כך מספר פעמים.

"לפני שהתחלתי לקבל זוגות, חלק מההדרכה שקיבלתי מהרב שבדרון הייתה בנוגע לסבלנות האינסופית שעלי להתאזר בה, הבנה והכלה עם רגישות, סובלנות ואפס שיפוטיות. האנשים עוברים מסע לא פשוט כלל, והדברים הנ"ל הם מוצר חובה. לכן לא התרגשתי מהשיחות הללו, הבנתי שהוא נמצא במצוקה, ואכן לאחר מספר ימים הוא שוב התקשר וביקש לקבוע פגישה.

"מהשיחה הראשונית ששוחחתי אתו בטלפון קיבלתי תמונת מצב של זוג הנשוי מעל עשר שנים. כאשר הם הגיעו אליי למשרד, ציפיתי לקבל קלסר עב כרס, כיאה לסבב של עשר שנים. ההלם שלי היה מוחלט, הם הגישו לי דף בודד! עם פרטים מינימליים. נדהמתי. שאלתי בעדינות על מה ולמה זה רק דף אחד, ואז הם גוללו לי את המסכת שהם עברו. הם פנו לרופא ידוע, שאמנם היה מקצועי – אך אנושי הוא לא היה. הוא התייחס אליהם בחוסר נחמדות, בלשון עדינה. הם נפגעו כל כך, עד שהם התרחקו מכל הנושא הזה כליל, סוג של טראומה. כעת, הם מנסים לחדש את הטיפולים, ומחפשים מישהו שיוכלו לתת בו אימון ולבנות הכל מחדש.

הרב סילמן שליט"א בקביעת המזוזה במשרד 'לגדל'. (צילום: אלבום פרטי)הרב סילמן שליט"א בקביעת המזוזה במשרד 'לגדל'. (צילום: אלבום פרטי)

"צורת ההתנהלות איתם לא הייתה פשוטה. אחרי הכל, הם חוו מסכת לא קלה, ופתאום להחזיר אותם לתוך זה... הייתי צריך להיות גם פסיכולוג. בחסדי שמיים הצלחתי לגרום להם לנסות שוב. שלחתי אותם לרופא מקצועי מסוים, הכנתי את הקרקע איתו קודם. הם פנו אליו וקיבלו מענה.

"מספר ימים לאחר מכן, אני מקבל שיחת טלפון ממנו. ידעתי כי הם הופנו לבצע בדיקות באותו היום. 'קיבלנו תשובות', הוא אומר לי. התפלאתי מאוד, בדרך כלל אין תשובה באותו הרגע לבדיקות הנ"ל, זה לוקח מספר ימים. שאלתי אותו בהלם, 'איך יש לכם תשובות מהר כל כך?', הוא ענה לי: 'רבע שעה אחרי הבדיקה התקשרו אלינו מהמעבדה להגיע לקחת את התוצאות'. 'ו..?', שאלתי. המילים שנאמרו לי לאחר מכן הוכיחו עד כמה המצב בעייתי וסבוך. הסתבר שכמעט אין עם מה לעבוד.

"כששוחחתי עם הבעל הייתי צריך בראש ובראשונה 'לאסוף אותו'. כי הוא נזרק בפתאומיות כזו לתהום עמוקה כל כך. אמרתי לו ששום דבר לא חד משמעי, שהבדיקות הללו הן דינאמיות והכל יכול להשתנות, ויותר מהכל, בורא עולם, שהמפתח של החיים נתון בידו, ואף גורם מלבדו לא יקצוב לו. אמרתי לו שאני מפנה לו זמן, שיבוא אליי ונדבר.

"באותו ערב, כששוחחנו, הוא היה מעט רגוע יותר, אך עדיין שבור ומרוסק. שוחחתי איתו זמן ארוך, כשאני מעודד את רוחו ומראה לו כמה הרפואה מוגבלת. אין כללים, יש אלוקים. הסברתי לו על האופציות. הרגעתי אותו קצת.

"אחרי שבועיים הוא שוב מצלצל. 'שלום הרב טאוב, יש משהו מוזר אצל אשתי. תחושות מוזרות'. אמרתי לו: 'בוא נעשה בדיקות, ותבצעו גם בדיקת הריון'. הוא קיבל שוק. 'הרב טאוב, אתה רציני?'. אמרתי לו: 'כן, אסור לאבד תקווה, כמובן אל תבנה על זה, אבל תבדוק'.

"שבוע אחרי הוא מתקשר אליי. 'לגבי בדיקת ההיריון, יצא מספר של כמה אלפים. מה זה אומר?'. התחשמלתי. זו הייתה בת קול של ממש. הבלתי יאמן, לכאורה, קרה. עיניי התמלאו בדמעות: 'מזל טוב!' אמרתי. 'אתם בדרך להיות הורים...'. הטלפון שהגיע אחרי תשעה חודשים כבר היה מזוהה - לא היה צורך לדבר, בכי התינוק מילא את הכל.

"סיפרתי לרופא המטפל בהם על התוצאות. הרופא, המגדיר עצמו כאתאיסט לכל דבר, אמר לי: 'אלוקים גדול, אין לי הסבר אחר. כעת גם אני מבין שהקדוש ברוך הוא מנהל את העניינים'. הקידוש ה' שיצא מזה היה גדול לעין ערוך. כאן מגיע החלק שלי משמיא, כי באותו הזמן זכינו להיפקד בבת נוספת בחסדי ה'".

הרב שלמה טאוב (צילום: אלבום פרטי)הרב שלמה טאוב (צילום: אלבום פרטי)

 

"לפעמים הכל נובע מבעיה קטנה"

כאמור, הרב טאוב חולק מהידע שרכש במשך השנים גם למו"צים, לרבנים ולמדריכי חתנים. "מהניסיון שהצטבר אצלי", הוא מספר, "ראיתי שרבות מה'בעיות' הן דברים קטנים של חוסר ידע ושימת לב, ובקלות אפשר לפתור אותן, אם לא למנוע אותן מראש. החלטתי להגיע אל השורש, לאותם האנשים שיושבים בצומת הראשונית של זוג, ולתת להם את הכלים והידע כדי שגם ההדרכה בפן המקצועי תהיה טובה ותיתן מענה נכון ומקצועי. לפעמים הידע מונע הסתבכות מיותרת ולא נחוצה".

למה חשוב כל כך להתייעץ בתהליך הזה?

"הרופא הוא האדם המקצועי בתמונה, ואין חולק על כך כלל, לרופא יש את כל הידע. לצערי, הרופאים לא תמיד יורדים לרזולוציות הנמוכות, הבסיסיות, ולפעמים דווקא שם טמונות התשובות. בנוסף, לרופא יש שיקולים משלו: לא תמיד הוא נותן את כל האופציות הקיימות, לעיתים, משיקולים שונים, הוא ימליץ על טיפול אחד, מבלי למנות את כל המכלול הקיים.

"כל יועץ מביא את זווית הראיה הניטרלית והמקיפה שלו: איך הוא מנתח את הדברים, כיצד הוא רואה אותם ועוד. לכן, חשוב תמיד להיוועץ, לדעת ששום דבר אינו מוחלט, וחיים זה בידיים של הקדוש ברוך הוא בלבד, והעיקר לא להתייאש כלל. ראיתי מצבים קשים וכאלו שהרפואה לא נתנה להם סיכוי, והם זכו לחבוק ילד. אין כללים, יש רק השתדלות ואמונה".

לסיום, מה יש לך לומר לכל הממתינים?

"אני ממליץ בחום לפנות לייעוץ מקצועי, ולא להשאיר שאלות פתוחות. זכיתי להיות שליח אינספור פעמים עבור זוגות שעיכוב הפוריות נבע מבעיות טכניות, שרופאים נוטים לא להציף אותן. הייעוץ שאני נותן אינו מיועד רק לבעיות קשות, אלא גם לבעיות פשוטות שיכולות לעכב זוגות חודשים ואפילו שנים.

"אני קורא גם למעגל הקרוב שנמצא מסביב לזוגות הממתינים. אני שומע לעתים משפטים בסגנון 'לא נעים לי לפתוח את הנושא הזה איתו/ה'. רוב הזוגות יודו לכם אם תפנו אותם לכתובת מתאימה שתיתן להם מענה רחב למכלול הצרכים הרפואיים שבמהלך הטיפול".

ולנו נותר להתפלל שתמיד ישמע בכל בית יהודי קולות ילדים וילדות משחקים ברחובותיה...

תגיות:פוריותהרב שלמה טאובייעוץ פוריות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה