חדשות בעולם

איראן הרגה לפחות 300 מפגינים. בעולם מעריכים: המספר יזנק ל-1,000

הרשויות עצרו אלפי בני אדם, בהם עיתונאים ופעילי זכויות אדם, על מנת לסכל כל ניסיון לחשוף את הזוועות שבוצעו על ידם בדיכוי ההפגנות, באמצעות שימוש ב"עוצמה קטלנית". אמנסטי: "עדויות מחרידות של עדי ראייה מצביעות על כך שמיד אחרי שהשלטונות האיראנים טבחו במאות מפגינים, הם פתחו במבצע דיכוי רחב היקף"

ירי במפגין בטהרןירי במפגין בטהרן
אא

ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל הודיע היום (שני) כי הרשויות באיראן הרגו לפחות 304 בני אדם, נוסף לאלפים שנפצעו בדרגות שונות במהלך ההפגנות נגד המשטר בחודש שעבר. בנוסף, הרשויות עצרו אלפי בני אדם, לרבות עיתונאים ופעילי זכויות אדם, על מנת לסכל כל ניסיון לחשוף את הזוועות שבוצעו על ידם בדיכוי ההפגנות, באמצעות שימוש ב"עוצמה קטלנית".

עד כה לא פרסמה טהראן נתונים רשמיים באשר להיקף ההפגנות והדיכוי האכזרי נגד המפגינים, אולם לפני כשבועיים היא הודתה כי כוחות הביטחון פתחו באש לעבר המפגינים והרגו כמה מהם, כשבטלוויזיה הממלכתית כינו את המפגינים הבלתי-חמושים כ"פורעי חוק". "עדויות מחרידות של עדי ראייה מצביעות על כך שמיד אחרי שהשלטונות האיראנים טבחו במאות מפגינים, הם פתחו במבצע דיכוי רחב היקף", אמר פיליפ לותר, מנהל תחום המחקר באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי. 

גל המחאות ברחבי הרפובליקה האסלאמית פרץ באמצע חודש נובמבר, אחרי שבממשלה בישרו על עלייה במחירי הדלק בשל המשבר הכלכלי הפוקד את המדינה מזה זמן רב, בין היתר בשל הסנקציות הכלכליות שהטילה עליה וושינגטון במאי אשתקד, עם פרישתה מהסכם הגרעין. בסוף החודש הכריזו באיראן על חיסול גל ההתנגדות למשטר, שהחל בעקבות עליית מחירי הדלק והתרחב לתחומים נוספים – בראשם נגד ההנהגה בטהראן. מומחים לאיראן העריכו כי גל מחאות זה מהווה את עוצמת ההתנגדות הקשה ביותר שחווה המשטר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, שהעלו את האייתוללות לשלטון.

מוקדם יותר החודש אמר בריאן הוק, שליח מחלקת המדינה האמריקנית לענייני איראן, כי מניין ההרוגים עלול להגיע לכאלף בני אדם. "מועצת זכויות האדם צריכה לאשר פתיחת חקירה אודות רצח המפגינים, גל המעצרים המחריד ועינויי העצורים", אמר לותר.

הבית הלבן, ששיבח את המפגינים, הודיע על הטלת סנקציות נגד שר התקשורת האיראני, מוחמד ג'וואד אזארי ג'רומי, זאת, לאחר שהכריז על השבתת האינטרנט במדינה בארבעת ימי ההפגנות. "בעוד ההנהגה באיראן מחוברת היטב לאינטרנט והגישה שלהם ושל מקורביהם לרשתות החברתיות לא נפגעה, אותם מנהיגים מונעים מהעם שלהם את הכלים הבסיסיים הללו להעברת מידע", אמר מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, "ארה"ב תומכת בעם האיראני במאבקם נגד המשטר הדכאני, שמנסה להשתיקם בזמן שהוא עוצר והורג מפגינים".

תגיות:איראןהפגנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה