דמויות ביהדות

102 שנה לפטירתו: על דמותו ומשנתו החינוכית של הסבא מנובהרדוק

רבי יוסף יוזל הורביץ, המכונה "הסבא מנובהרדוק", היה מגדולי מפיצי תנועת המוסר. על קורותיו ומשנתו של הסבא

"מדרגת האדם", ספרו של הסבא מנובהרדוק"מדרגת האדם", ספרו של הסבא מנובהרדוק
אא

במוצאי השבת הקרובה וביום ראשון, י"ז בכסלו תשפ"ב, מצוינים 102 שנה לפטירתו של רבי יוסף יוזל הורוביץ, המכונה "הסבא מנובהרדוק".

הסבא מנובהרדוק, שנפטר בי"ז כסלו תר"פ, חי בקייב שבאוקראינה, והיה מגדולי מפיצי תנועת המוסר. הסבא ייסד את ישיבת "בית יוסף נובהרדוק", שביססה את אישיותם של חניכיה על מוסר ועבודת מידות מעשיות. הוא נולד בעיר פלונגיאן בליטא, לאביו רב העיירה ר' שלמה זלמן הורוביץ. בנערותו גילה כישרונות מיוחדים. הוא התחתן עם בת העיירה, אך סמוך לתקופת החתונה נפטר חותנו, והחתן הצעיר – ר' יוסף יוזל הורביץ – נטל על שכמו את פרנסת משפחתו הצעירה ומשפחת חמותו.

לרגל עיסוקיו, הגיע לעיר ממל, ופגש את ר' ישראל מסלנט, מייסד תנועת המוסר. רבי יוסף יוזל החליט לעזוב את כל עיסוקיו ולהתמסר כולו ללימוד המוסר בהדרכת רבו החדש. הוא הסתגר בבית בעיירה סלבודקה במשך שנה ו-9 חודשים, ועסק בלימוד המוסר.

לקראת סוף התקופה נפגש עם רבי שמחה זיסל זיו, המכונה "הסבא מקלם", ודן איתו בדרכי לימוד המוסר, העבודה העצמית ודרך חיים. רבי שמחה זיסל שכנע את רבי יוסף יוזל שכיום אסור להסתגר לבד ולהתפתח, אלא חייבים להשפיע על העולם. רבי יוסף יוזל השתכנע, ועל כן עבר בין העיירות בתחומי המושב והקים בתי מדרש ללימוד הגמרא עם מוסר.

לאחר מכן פתח ישיבה, שהיתה מרכז רוחני לכל פעילותו להפצת המוסר והשכלה יהודית לבני העם. בנוסף פעל רבי יוסף יוזל להקמת ישיבות נוספות בערי האזור. כך נוסדו בתי מדרש בערים: ברדיצ'ב, קייב, הומל, אודסה, מיקולאייב ועוד, והן נקראו על שם הישיבה הראשונית "בית יוסף נובהרדוק". בתקופת השיא של הישיבה, מנתה הרשת כולה כ-4000 תלמידים.

הסבא מנובהרדוק הוכיח לתלמידיו כי בכוחו של האדם לשנות את עצמו שינוי מוחלט ברגע אחד. "הרי לנו שדין התשובה נמצא כרגע אחד, וכמו שאמרו: 'הרי את מקודשת לי על מנת שאני צדיק - אפילו רשע גמור' -מקודשת, שמא הרהר תשובה בדעתו". שואל הסבא: "וכמה יש זמן בנתינה, רגע אחד. הרי מפורש שיצויר דין התשובה ברגע אחד, ואם הדין כך, מסתמא בם המציאות כך, שאם לא היתה אפשרי המציאות, לא יצויר דין התשובה לעולם. על כרחך, האמת כמו שהתורה אומרת: ברגע יכול האדם לצאת מאפלה לאור גדול, ויכול האדם באמת להחליף עצמו ברגע אחד, ולהתעלה במדרגות ברגע אחד".

אישיותו הייחודית של ה"סבא מנובהרדוק", מאפייני השיטה, מפעליו החינוכיים, וסוד המלחמה של לוחמיו האמיצים. צפו בהרצאה המרתקת:

בשנת תרע"ה, בתקופת מלחמת העולם הראשונה, עברה הישיבה לעיר הומל, שהיתה רחוקה משדה הקרב. בשנת תרע"ט עבר עם חלק מתלמידי הישיבה לקייב על מנת לחזק את הפליטים שנמצאו שם. בשל התנאים הסניטריים הקשים בקייב, רבים נספו ב מגפות. רבי יוסף יוזל ניסה לעזור כמיטב יכולתו, אך הוא עצמו נדבק במגיפה ונפטר בי"ז בכסלו תר"פ. לאחר כ-50 שנה הועלו עצמותיו והוא נטמן בהר המנוחות בירושלים.

על דמותו כתב הסופר דוד זריצקי את ספרו "גשר צר".

בין תלמידיו הגדולים נמנים: חתניו הרב  אברהם יפה' והרב ישראל יעקב ליובצ'נסקי, כן תלמידיו הם הרב יואל ברנצ'יק - ראש ישיבת נובהרדוק בצריצין, הרב אברהם זלמנ'ס  - ראש ישיבת נובהרדוק ברוסטוב, הרב דוד בליאכר - ראש ישיבת בית יוסף במזריץ' ומקים רשת ישיבות "בית יוסף" ברחבי פולין, הרב אהרן ויינשטיין - ראש ישיבת בית יוסף בתל אביב, הרב שבתי נחומוביץ - ראש ישיבת בית יוסף בשדליץ ובחיפה, הרב חיים זייצ'יק, הרב יהושע לב - ראש ישיבת נובהרדוק בלובר, הרב הלל ויטקינד - מייסד ישיבת בית יוסף בתל אביב, הרב יעקב ישראל קנייבסקי - ר"מ בישיבת בית יוסף בפינסק וראש ישיבת בית יוסף בבני ברק, הרב שלמה בלוך - מאישי תנועת המוסר ותלמיד החפץ חיים, והרב שמואל וינטרוב - ראש ישיבת בית יוסף בפינסק.

מה זה "שקר בצורת אמת"? הסבא מנובהרדוק מסביר

הסבא מנובהרדוק מסביר כיצד נהיה מאושרים

את עיקרי רעיונותיו משנתו כינס הסבא מנובהרדוק בספר "מדרגת האדם". הספר כולל שני חלקים, ונוגע בנושאים הבאים: בתקופת העולם, בתיקון המידות, בבירור המידות, בדרכי התשובה, ובחרת בחיים, בדרכי הביטחון, ביראה ואהבה, בבקשת השלמות, בנקודת האמת, בדרכי החיים, בחשבון הצדק, במזכה הרבים. לקריאת הספר, לחצו כאן.

תגיות:הסבא מנובהרדוקי"ז בכסלו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה