חדשות בעולם

בריטניה: ניצחון סוחף לבוריס ג’ונסון, קורבין מתכוון להתפטר

המפלגה השמרנית, בהנהגתו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, זכתה ברוב מוחלט של המושבים בפרלמנט הבריטי ובהישג האלקטורלי הגדול ביותר שלה מאז 1987. ג'ונסון אמר כי מפלגתו קיבלה "מנדט עוצמתי" לבצע את הסכם הברקזיט. מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין הודיע, כי הוא מתכוון להתפטר מתפקידו ולא יוביל שוב את מפלגתו לבחירות

ג’ונסון (צילום: שאטרסטוק)ג’ונסון (צילום: שאטרסטוק)
אא

המפלגה השמרנית בבריטניה, בהנהגתו של בוריס ג'ונסון, זכתה בניצחון סוחף בבחירות לפרלמנט שנערכו אתמול (חמישי). ג'ונסון זכה לרוב מוחלט בפרלמנט, שיאפשר לו – לאחר למעלה משלוש שנים של פלונטר פוליטי – לאשר את הסכם הברקזיט ולהוביל את בריטניה לפרישה מהאיחוד האירופי בסוף החודש הבא. מפלגת הלייבור ספגה תבוסה מהדהדת, ומנהיגה ג'רמי קורבין הודיע כי הוא מתכוון להתפטר מתפקידו.

תוצאות האמת אישרו את מדגמי היציאה מהקלפיות, שניבאו כי השמרנים יזכו לרוב בפרלמנט. מפלגתו של ג'ונסון זכתה ב- 364 מושבים בפרלמנט מתוך 650 מחוזות הבחירה בממלכה – הרבה מעל רף 326 המושבים הדרוש כדי להשיג רוב פרלמנטרי. השמרנים, שיצאו לבחירות עם 317 מושבים, זכו לניצחון הגדול ביותר מאז ניצחונם ב- 1987, בהובלתה של מרגרט תאצ'ר. הלייבור, שהתחילו את הקמפיין עם 262 מושבים בפרלמנט, מחזיקים כעת ב- 203 מושבים בלבד – התוצאה הגרועה ביותר עבורם מאז 1935.

עם היוודע התוצאות, אמר ג'ונסון כי "אלה היו בחירות היסטוריות" ו"רעידת אדמת פוליטית", וכי מפלגתו קיבלה "מנדט עוצמתי לגמור עם הברקזיט, לאחד את המדינה הזו ולהצעיד אותה קדימה". בהצהרה נוספת שמסר הבוקר בפני פעילים של המפלגה השמרנית, אמר ג'ונסון כי ארצו תעזוב את האיחוד האירופי ב- 31 בינואר – "בלי 'אם', בלי 'אבל', בלי 'אולי'". הוא הוסיף, כי יעבוד "יומם ולילה" כדי להוכיח למצביעים כי לא טעו בבחירתם וכדי להיות ראוי לאמונם בעתיד, וחתם: "בואו נגמור עם הברקזיט, אבל קודם בואו נגמור עם ארוחת הבוקר".

מנהיג הלייבור המובס שמר אומנם על מושבו בפרלמנט, אולם הודה כי מדובר ב"לילה מאכזב מאוד" עבור מפלגתו. קורבין הבהיר כי לא ינהיג את מפלגתו במערכת בחירות נוספת בעתיד, אולם הבהיר כי בכוונתו להמשיך ולכהן בתקופה הקרובה כיו"ר, ל"תקופה של הרהור" הדרושה לבחינת התיקונים הדרושים. לאחר התבוסה אליה הוביל את הלייבור, צפויים רבים במפלגתו לדרוש ממנו להניח את המפתחות כבר עכשיו.

 

נתניהו: "יום גדול לעם הבריטי"

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שיגר בטוויטר את ברכותיו לג'ונסון "על נצחונו הגדול", והוסיף: "בריטניה וארצות הברית יהיו חופשיות כעת לחתום על עסקת סחר חדשה לאחר הברקזיט. עסקה זו תוכל להיות גדולה ומשתלמת יותר מכל עסקה שניתן היה לעשות עם האיחוד האירופי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך הבוקר את עמיתו הבריטי על נצחונו: "ברכות לחברי בוריס ג'ונסון על ניצחונך ההיסטורי. זהו יום גדול לעם הבריטי ולידידות בינינו". שר החוץ ישראל כץ בירך אף הוא את המפלגה השמרנית והעומד בראשה על הניצחון המכריע: "זהו לא רק ניצחון פוליטי, זהו בראש ובראשונה ניצחון ערכי. מעולם לפני כן לא נוהלה בבריטניה מערכה פוליטית, מעליה ריחפה האנטישמיות מעוררת הפלצות, כפי שקרה הפעם. הרבים שהצביעו נגדה הם אות של כבוד, שראוי להערכתנו, לערכים של בריטניה וגם להיסטוריה שלה. ראוי שהדבר ישמש כדוגמא ואבן דרך חשובה למאבק בשנאה. אני מאחל לראש הממשלה ג'ונסון, לעמיתי שר החוץ ראאב ולכל אזרחי בריטניה הצלחה רבה באתגרים העומדים בפניהם. בריטניה היא חברה קרובה וחשובה של ישראל, ואנו מחוייבים להעמיק שותפות זו".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כתב בטויטר: "ניצחון ענק לידיד ישראל, בוריס ג'ונסון, בבריטניה. תבוסה מפוארת למתחרה האנטישמי קורבין ולשונאי ישראל. זו בשורה חשובה מאוד גם למדינת ישראל. אני מברך את מר ג'ונסון, ובטוח שימשיך להצליח בתפקיד".

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, כתב: "מזל טוב גדול לבוריס ג'ונסון על נצחונו המובהק בבחירות. נחישותו להיאבק באנטישמיות, שבאה לידי ביטוי במעשיו ובמכתב ששלח לי לאחרונה, היא מקור לעידוד ותקווה לאזרחי בריטניה וידידיה, יהודים ולא יהודים כאחת. המון הצלחה לנוכח האתגרים הצפויים".

הקהילה היהודית בבריטניה, המונה למעלה מ- 250 אלף נפש, יכולה לנשום הבוקר לרווחה, לאחר שבועות ארוכים של חששות עמוקים ששררו בקרב חבריה מהאפשרות שקורבין יצליח להגשים את שאיפתו ולהיכנס למעון ראש הממשלה בדאונינג 10. קורבין, איש שמאל קיצוני שנבחר ב- 2015 לעמוד בראשות הלייבור, נודע בהתבטאויותיו האנטישמיות והאנטי-ישראליות הרבות. בין היתר הוא נהג לתקוף בחריפות את ישראל על רקע יחסה לפלסטינים, וטען כי חיזבאללה וחמאס הם "חברים" שלו.

בסוף החודש שעבר, יצא הרב הראשי של בריטניה, הרב אפרים מירוויס, בביקורת חריפה וחסרת תקדים נגד קורבין. במאמר דעה שפרסם ב"טיימס" הלונדוני, הוא האשים אותו באחריות לכך ש"רעל חדש" של אנטישמיות חלחל מהנהגת הלייבור כלפי מטה והיכה שורש במפלגה. הוא הגדיר את קורבין כ"בלתי כשיר" להנהיג את המדינה, וציין כי רוב יהודי בריטניה חרדים מהאפשרות שהוא ייבחר לראש הממשלה הבא. "אין זה ממקומי לומר לאף אדם כיצד עליו להצביע. אני מצר על כך שאני במצב הזה", הבהיר הרב מירוויס. "אני רק מעלה את השאלה: מה תוצאות הבחירות האלו יגידו על המצפן המוסרי של מדינתנו? כאשר יגיע יום הבחירות, אני מבקש מכל אדם להצביע עם מצפונו. שלא יהיה לכם ספק – נשמת האומה שלנו מוטלת על כף המאזניים".

כשלושה שבועות קודם לכן, פנה ה"ג'ואיש כרוניקל" – הנחשב לעיתון הבולט של יהדות בריטניה – לתושביה הלא-יהודים של הממלכה, וקרא להם שלא להצביע ללייבור בראשות קורבין. "ההיסטוריה אילצה את הקהילה שלנו לדעת לזהות קיצוניות מיד כאשר היא צצה, ובחירתו של ג'רמי קורבין למנהיג הלייבור היא דוגמה אחת לכך", נכתב במאמר המערכת של העיתון. "היו כאלה שקיוו שהוא אולי ישתנה כמנהיג. ההיפך קרה".

"חוסר המעש הכמעט מוחלט של קורבין ושאר חברי הנהגת מפלגת הלייבור בטיפול באנטישמים במפלגה חיזק אותם ועודד אחרים", נכתב בהמשך המאמר. "אכן, קורבין ובני בריתו הכשילו פעולה נגד הגזענים. במקום להקשיב וללמוד מהזרם המרכזי של הגופים היהודיים (בבריטניה), קורבין התייחס בבוז אליהם ואל המלצותיהם, והעניק תמיכה לארגוני שוליים שהוקמו אך ורק כדי להכחיש את קיומה של האנטישמיות בלייבור. האם זה מפליא שהיהודים חוששים מהאפשרות שקורבין יתמנה לראש ממשלה? אנחנו מאמינים, שהרוב המכריע של העם הבריטי מתעב את הגזענות. אנחנו רק מבקשים, שכאשר תצביעו – תפעלו בהתאם לכך".

(עודכן: 11:05)

תגיות:בריטניהג'רמי קורביןבוריס ג'ונסון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה