חדשות בעולם

בריטניה תכריע היום: ראש ממשלה לא אמין או לא אהוב?

לפי כל הסקרים, ג'ונסון הוא המנצח של הבחירות, אם כי לא בניצחון מוחלט. לפי חלק מהם, לג'ונסון יהיה רוב תלוי בפרלמנט. סקרים אחרים ניבאו רוב מוחלט לשמרנים – לראשונה מאז עידן מרגרט תאצ'ר. סקרים שנערכו ערב הבחירות חזו פער של 10%, בממוצע, של השמרנים על פני הלייבור, בו בעת שהאחרונים נמצאים במגמה שמלמדת על הצלחתם לצמצם את הפערים

ג'ונסון (צילום: שאטרסטוק)ג'ונסון (צילום: שאטרסטוק)
אא

הבוקר (חמישי) נפתחו הקלפיות בממלכה המאוחדת ובידי האזרחים תינתן הזכות להכריע את גורלה של המדינה, ברקע שאלת פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי והפער הרב בין שני מחנות התומכים של המועמדים לראשות הממשלה. מול מנהיג השמרנים, בוריס ג'ונסון ב-55, שתומך בפרישה מהאיחוד האירופי, לבין מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין בן ה-70, שקורא למשאל עם שני על היציאה מהאיחוד. בבריטניה, שמתמודדת עם מה שהוגדר על ידי שתי המפלגות כבחירות "החשובות ביותר בדור האחרון", מתלבטים בין ג'ונסון, שנתפס כמועמד לא-אמין, לבין קורבין, שהוגדר בסקרים כלא-אהוב.

בסוף השבוע שעבר נערך עימות ברשת BBC בין ראש הממשלה בוריס ג'ונסון למנהיג האופוזיציה ג'רמי קורבין, לאחריה נשאלו הצופים כיצד הם התרשמו מהמועמדים. במדד האמינות, הסקר הראה תוצאה חדה לפיה הם מאמינים לקורבין. 48% החשיבו את קורבין כאמין יותר, בהשוואה ל–38% לג'ונסון. כן גם בשאלת המועמד שמזדהה עם מצוקותיהם: בעוד מנהיג הלייבור זכה ל-57% שהתחברו אליו, 29% בלבד האמינו במנהיג השמרנים.

עם זאת, נתונים מחמיאים אלו התגמדו כאשר הצופים נשאלו אם מי הם מחבבים יותר ומי הוא האדם הראוי לתפקיד ראש הממשלה: כאן ג'ונסון הוביל בפער של 19% (55%–36%), בעוד שקורבין נותר מאחור עם רק 24% (54%–30%).

לפי כל הסקרים, ג'ונסון הוא המנצח של הבחירות, אם כי לא בניצחון מוחלט. לפי חלק מהם, לג'ונסון יהיה רוב תלוי בפרלמנט. סקרים אחרים ניבאו רוב מוחלט לשמרנים – לראשונה מאז עידן אשת הברזל של הממלכה, מרגרט תאצ'ר. סקרים שנערכו ערב הבחירות חזו פער של 10%, בממוצע, של השמרנים על פני הלייבור, בו בעת שהאחרונים נמצאים במגמה שמלמדת על הצלחתם לצמצם את הפערים.

"תוכל להיות לנו ממשלת רוב שמרנית שתבצע את הברקזיט ותמצה את הפוטנציאל של בריטניה", אמר ג'ונסון לפעילי המפלגה בסיום הקמפיין. "הבחירות האלה הן הסיכוי שלנו לסיים את המבוי הסתום", אמר ג'ונסון.

ג'ונסון, שהדגיש לכל אורך הקמפיין כי הקרב יהיה צמוד מאוד, אמר אמר שיש "חשש אמיתי" שהתוצאות יובילו לפרלמנט תלוי או ל"סיוט" שקורבין ירכיב ממשלה. מנהיג השמרנים הסתמך בדבריו על הסקרים האחרונים לפיהם יהודי בריטניה חוששים מאוד ממצב שקורבין יעלה לשלטון, וחלק לא מבוטל (47%) ישקול לעזוב את הממלכה במקרה כזה.

קורבין, בעל דעות פרו-פלסטיניות, הואשם על ידי חברי מפלגתו וכלי התקשורת במדינה באנטישמיות בתוך מפלגתו, ובכך שלא עשה די כדי למגר את התופעה. כדוגמה לכך, הרב הראשי של בריטניה יצא בצעד חריג ונדיר כשהכריז שקורבין לא כשיר לכהן בתפקיד ראש הממשלה.

הבחירות הכלליות לפרלמנט הבריטי ייערכו ב–650 מחוזות ברחבי אנגליה, ויילס, סקוטלנד וצפון אירלנד, ומשום כך לא ניתן לייחס אמינות רבה בסקרים – שחוזים את הלך הרוח ופחות את תוצאות האמת. בהקשר זה, נזכיר, הסקרים נכשלו בחיזוי תוצאות משאל העם על היציאה מהאיחוד האירופי ב-2016, וניבאו ניצחון למחנה ההישארות באיחוד.

הקלפיות נפתחו ב-07:00 שעון בריטניה (09:00 שעון ישראל) וייסגרו ב-22:00 (בחצות, לפי שעון ישראל). התוצאות הרשמיות מ-650 מחוזות הבחירה יתחילו להתפרסם כשעה מאוחר יותר.

תגיות:בריטניהבחירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה