מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר להעיף עפיפונים בשבת? האם הלטאה היא גלגול נשמה? והאם מותר לגדל חתול?

מקבץ שו"ת 127 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י"א כסלו התש"פ
(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)
אא

1. האם מותר להעיף עפיפונים בשבת?

מותר במקום שיש עירוב.

*  *  *

2. האם יש עניין בטיולים בארץ? האם קיימת מצווה כזו? ואם לא, האם זה נחשב לבזבוז זמן?

התשובה היא חיובית. טיול בארץ ישראל מצווה הוא.
בתלמוד בבלי מסכת כתובות: ורוח להולכים בה - א"ר ירמיה בר אבא א"ר יוחנן: כל המהלך ארבע אמות בארץ ישראל - מובטח לו שהוא בן העולם הבא.
ברמב"ם מובא גמרא זו, ויש מקורות אחרים. מכל מקום, יש לשמור כללי ההלכה והמצוות בטיול, שלא תהא מצווה הבאה בעבירה ח"ו.

*  *  *

3. רציתי לדעת מה קורה כשאני מתפללת בשבת, ומרוב התרגשות ואהבת השם אני בוכה? שמעתי שיש איסור לבכות בשבת, ועל כך נענשים ביום הדין.

בכי מתוך אהבה לה' מותר בשבת, ויש בו מעלה גדולה.

*  *  *

4. אם נשבעתי בחלום שאקרא ביום השבת את כל ספר התהילים, אני חייב לעשות זאת?

הנודר או נשבע בחלום לעשות דבר מצווה, מחלוקת הראשונים אם יש לקיים את הנדר והשבועה (ראה ר"ן נדרים דף ח' עמוד ב'), או שהשבועה לא חלה. ולכן ראוי לחשוש לשיטה המקיימת את השבועה, ולעשות התרת נדרים, או לחילופין לקיים את השבועה.

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)

 

5. מדוע נאמר על אליהו הנביא זכור לטוב? והאם פינחס הוא אליהו הנביא?

לדעתי יש לומר, שהרי פינחס הוא אליהו, ופינחס, בקנאותו הגדולה והטהורה, הרג את זמרי הנשיא, ויש שראו זאת בעין רעה, ואנחנו רואים דווקא את שבחו בפעולה ההיא, שמסר נפש לכבוד השם, ולכן מזכירים אותו לטובה, להוציא מלב אותם יפי נפש, שמבזים ומגנים אותו.

*  *  *

6. היום נפטרה במפתיע "חמותה" של בת דודתי (לא יהודייה). האם מותר ללכת להלוויה? אני שואלת בשביל הורי שמעוניינים ללכת מהעניין של כבוד.

לוויה או אבל של גוי מותר להשתתף בהם משום דרכי שלום, אך אסור להיכנס לכנסייה.

*  *  *

7. מידי חורף, במשך המון המון שנים בקביעות, הייתה מגיעה בשעות הערב לטאה לחלון שלנו במטבח. השנה הזאת לא הייתה שום לטאה. מסקרנות, רציתי לדעת, האם זה יכול להיות שמדובר באיזה גלגול נשמה, או שזה מקרה רגיל כזה?

יתכן שמדובר בגלגול נשמה. לא ניתן לדעת זאת.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

8. ראיתי הרצאה של הרב יצחק פנגר, והתרשמתי מאוד מכך שהוא ויתר על כל הרפואה הסינית בשביל דת ישראל! מה שרציתי לשאול זה: אם כל הרפואה הסינית היא עבודת אלילים, אז איך זה שהיא מצליחה ועוזרת כל כך?

רפואה סינית אינה עבודת אלילים, ואין בה איסור כלל.

הרב דיבר על השימוש בסמלים של רייקי, שהם עבודה זרה.

*  *  *

9. ברצוני לדעת האם מותר/רצוי לענוד טבעות על האגודל? כשסיפרתי למכרה על כך היא אמרה לי שזה לא רצוי, ושטבעות על האגודל חוסמות את צינורות השפע לאדם. האם זה נכון? האם יש לכך מקור?

אין לחשוש כלל, אין לזה מקור ביהדות.

*  *  *

10. על פי ההלכה, האם מותר לגדל חתול בבית?

לגבי גידול חיות מחמד בבית, העניין שנוי במחלוקת. דעת המחמירים מסתמכת על המבואר במדרש (קהלת רבה פרק ו') על הפסוק (קהלת ו', י"א) "כי יש דברים הרבה מרבים הבל" - אלו מגדלי קופים וחתולים, וחולדות הסנאים, ואדני השדה וכלב הים, מאי אית להון הנייה מנהון - איזה תועלת יש להם מכך?

וכן מבואר בספר הערוך (ערך דבר ב') בשם מדרש (ילמדנו פרשת בשלח): "כי יש דברים הרבה מרבים הבל", מי שמגדל אוזין ותרנגולין וטווסים אע"פ שהן מבקשין לאכול (ויש לו טורח להאכילן, מ"מ הוא לתועלת כי) יש בהם מאכל. אבל המגדל קוף או כלב שאין בהן מאכל, ועוד הן מבקשין לאכול, הרי עליהן נאמר "כי יש דברים הרבה מרבים הבל".

וכך מבואר גם בספר חסידים (סימן תתרלח) שכתב שם וז"ל: "כי יש דברים הרבה מרבים הבל" (קהלת ו', י"א), זה המגדלים עופות לנוי ולקילוס, ומה שמוציא עליהם היה לו לתת לעניים. עכ"ל, ומבואר לפי זה שאלו המגדלים עופות ודגי נוי וחתולי מחמד לשם שעשוע - אין דעת חכמים נוחה הימנו.

אולם בהרבה ספרי הלכה מבואר שאין איסור הלכתי בדבר, וכמו שדייק החיד"א בספרו ברכי יוסף (יו"ד סימן קי"ז) מלשון הבית יוסף שם, שמותר לגדל תוכי בבית, וכן עולה מדברי שו"ת יכין ובועז (חלק ב' סימן כ"ה), שמותר לגדל קוף אע"פ שהוא טמא, וכן כתב בספר כף החיים (יו"ד סימן קי"ז סק"ה), שמותר לגדל עופות ובעלי חיים טמאים לנוי וכדומה.

מובן שאלו המגדלים חיות מחמד, עליהם ליזהר במה שמבואר בתלמוד (ברכות מ', א') ובשו"ע, שאסור לאדם שיאכל קודם שיתן מאכל לבהמתו, שנאמר "ונתתי עשב בשדך לבהמתך" – והדר, "ואכלת ושבעת". כמו כן יש ליזהר שלא יכשל ח"ו בצער בעלי חיים, וכידוע המעשה מהאר"י ז"ל המובא בספר פלא יועץ (מערכת ב', ערך בעלי חיים) שאחד נענש בעונש קשה על אשר היו לו אפרוחים בחצרו, ואשתו הוציאה את הסל אשר היו עולים עליו אחרי אימן, ונגרם להם צער, ואע"פ שעשתה זאת בבלי דעת, נענשו במיתת בניהם בר מינן.

ומתוך כך כתב הפלא יועץ, שמקושי הדבר הכרוך בזה, היה ראוי בכלל להימנע מגידול בעלי חיים, ואולי מן הטעם הזה כתב אחד מתלמידי האר"י בספרו "נגיד ומצווה שלא יגדל אדם תורים ובני יונה בבית, כי ימותו בניו או לא יהיו לו בנים לא עלינו". ובקונטרס "חופת אליהו" שבסוף ספר "ראשית חכמה" כתב שהמגדלים עופות אלו בבית מזקינים בלא זמנם בר מינן. אולם מעיקר ההלכה אין איסור בדבר.

יש בדבר עניין נוסף על הנ"ל. בורא העולם הטביע בנפשנו את מידת האהבה והנתינה ופריסת החסות בכדי שתהיה לתועלת גידול הילדים שלנו. אם מכניסים חית מחמד, הרי שזה בא על חשבון תשומת הלב שעלינו לתת לילדים, והילדים צריכים לחלוק את אהבת ההורים והמסירות עם חיית המחמד שנכנסה לביתם.

תגיות:מקבץ שו"תלטאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה