חדשות בארץ

נשיאת העליון: משמעות שלטון החוק היא לא שלטון המשפטנים

היועץ המשפטי לממשלה התייחס לביקורת עליו ועל פרקליט המדינה ואמר כי הוא "ער לניסיונות להציג את גורמי המשפט כמי שרוצים לנהל את המדינה. מובן שזה לא נכון. זו שטות", על הביקורת על ניצן, אותה כינה "מתקפה", אמר היועץ כי היא "מכוערת ולא הגונה"

חיות ונתניהו (צילום: פלאש 90)חיות ונתניהו (צילום: פלאש 90)
אא

צמרת מערכת המשפט הישראלית מתאספת הערב (חמישי) לכנס העמותה למשפט ציבורי בישראל, שמתקיים השנה בחיפה תחת הכותרת "כיצד יש להגן על ערכי המשפט הציבורי ומוסדותיו?". נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, התייחסה בנאומה לביקורת הציבורית הנרחבת על מערכת אכיפת החוק, ברקע הנתונים המלמדים על ירידה חדה באמון הציבור בה ובמערכת המשפט.

חיות אמרה כי הכותרת שנבחרה לכנס מלמדת על הדאגה של מארגניו מן המתקפות על ערכי המשפט הציבורי ועל המוסדות המשפטיים של מדינת ישראל. "למרבה הצער, אירועים והתבטאויות מהתקופה האחרונה מלמדים כי לא מדובר בדאגה משוללת יסוד", אמרה השופטת חיות, והוסיפה כי על אף שהאחריות ליישום שלטון החוק מונחת במידה רבה על כתפי הרשות השופטת, "בית המשפט אינו יכול להגן על עיקרון זה לבדו". לדבריה, "בית המשפט אינו מחוקק חוקים, אינו קובע מדיניות ואינו מופקד על הציות לפסיקותיו".

בהתייחס להכרזות הפוליטיקאים על קידום מהלכי חקיקה שימנעו מהרשות השופטת לבטל חוקים והחלטות של הרשות המחוקקת, בהם חקיקת פסקת ההתגברות על בת המשפט, הדפה נשיאת העליון את הביקורת על מערכת המשפט. "לאחרונה מתגברים בקרבנו קולות המבקשים להציג את עקרון שלטון החוק כ'שלטון המשפטנים' וכאבן נגף העומדת בדרכה של מה שמכונה על ידי אותם הגורמים 'משילות'. שלטון החוק והמשפט איננו 'שלטון המשפטנים'. השופטים, המשפטנים בשירות הציבורי ובכללם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, וכל יתר גורמי אכיפת החוק המופקדים מתוקף משרתם על משמר שלטון החוק, עושים זאת באמונה, במקצועיות ומתוך תחושה עמוקה של שליחות", אמרה חיות.

"גם גורמים אלה כולם כפופים כמובן לחוק ולעקרון שלטון החוק", הוסיפה חיות. "אך בין מנגנונים כאלה ובין ביקורת שלוחת רסן החותרת תחת הלגיטימיות של מוסדות משפטיים במדינת ישראל, תוך הטלת דופי אישי, חסר שחר וחסר אחריות במשרתי הציבור הללו, רב המרחק. כאשר מתערער אצל האזרח האמון במערכות החוק, מתערערת האפשרות להגן על זכויותיהם של פרטים בחברה, מתערער הסדר החברתי ותחושת הביטחון של הפרט נפגעת".

לאחריה נאם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שהתייחס לביקורת הקשה נגדו ונגד פרקליט המדינה שי ניצן, ברקע הגשת שלושה כתבי אישום חמורים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. מנדלבליט אמר כי הוא "ער לניסיונות להציג את גורמי המשפט כמי שרוצים לנהל את המדינה. מובן שזה לא נכון. זו שטות", וכי הביקורת על ניצן, אותה כינה "מתקפה", אמר היועץ כי היא "מכוערת ולא הגונה".

היועמ"ש הוסיף: "בקרב רבים בציבור ישנה תחושה שערכי המשפט ומוסדותיו נמצאים תחת ניסיונות החלשה ודה-לגיטימציה. האחריות לכך שערכי המשפט הציבורי יוגנו מפני פגיעה ודה-לגיטימציה מוטלת על רשויות השלטון. זה לא העסק שלנו, המשפטנים".

תגיות:אסתר חיותמערכת המשפט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה