גולשים כותבים

5 מסרים מעצימים מיעקב אבינו. מס’ 4 ידהים גם אתכם

מה ניתן ללמוד ממאבקו של יעקב אבינו במלאך? 5 לימודים חשובים מפרשת השבוע, פרשת ויצא

אא

"מעשה אבות סימן לבנים", יעקב אבינו מלמד אותנו כמה דברים חשובים במאבקו עם מלאך אלוקים. בעיון בפרשה זו ניתן ללמוד כמה מסרים חשובים מאת יעקב אבינו:

1. מלאכי ה' עולים ויורדים - זוהי תנועת ה'רצוא ושוב', אנו כל כך רוצים לעשות רצון ה', אך, תמיד נמצאים במצב של 'עולים ויורדים', מצליחים ואז נופלים ונכשלים, התנודה הזאת שנואה וקשה עלינו, נראה לנו שכל העליה לא היתה שווה, כי הרי נפלנו.

חשוב לזכור, שגם מלאכי אלוקים עולים ויורדים, הם מסמלים עבורנו, את המצב הנורמלי, שלא ניתן להיות רק בעליה, החיים נעים כנדנדה עם עליות וירידות.

2. הנה ה' ניצב עליו - הקב"ה נמצא איתנו תמיד, הוא לעולם לא עוזב אותנו, הידיעה הזאת יכולה לתת לנו כח להתנהל נכון בכל מעשינו, בלי להתבלבל מהמצב.

הקב"ה נמצא איתנו גם בנפילות, שנאמר: "השוכן איתם בתוך טומאתם", מדוע הוא נמצא איתנו שם? כי להרים אותנו! רק צריך להרים עיניים לשמים, להושיט יד, ולהתרומם עימו ש"עימו אנוכי בצרה" והמשך הפסוק: "אחלצהו ואכבדהו"! צריך להרגיש זאת במוחש – ה' יתברך ניצב מעל כל אחד ואחד מאיתנו, אין סיבה להישאר למטה או להתייאש, ש"הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל".

3. עד עלות השחר - המאבק היה לפני עלות השחר, ברגעים הכי חשוכים, בחשכה הכי גדולה וסמיכה, ללמדנו, כאשר אנחנו בחשכה הכי גדולה של חיינו, נוכל לגלות את הכוחות והעוצמות שלנו, ודווקא מתוך החושך הכי גדול להתרומם, ואז מגיע האור הגדול שהקב"ה הכין לנו, ומה נדרש מאיתנו? לזכור זאת, ולעולם לא להתייאש.

4. "ויאבק איש עימו" - המאבק היה על אדמת עפר, העפר יצר ענני אבק, והקשה על יעקב אבינו את הראיה.

העפר - מטשטש לנו את הראיה הרוחנית, הטוב והרע משמשים בעירבוביה, האבק מסמא את העיניים, המוח והלב, ואף פעם אנו לא יודעים איזה צד בנו יגבר, הטוב או הרע, האור או החושך?

הקשר בין האדם לעפר: "מעפר באתה ולעפר תשוב" – עד כמה העפר מיצג את מהות חיינו? האדם - יסודו מעפר וסופו לעפר. בריאת האדם היתה מעפר, כשישיב את נשמתו הטהורה לבורא עולם, הוא ישוב אל האדמה וייטמן בעפר.

האדם והעפר יסודות דומים: בעפר טמונים כל אוצרות תבל: יהלומים, כסף זהב, כל המתכות, הנפט והגז, וכך הוא האדם – כל האוצרות טמונים בו. האדם לא מודע לכוחות ולעוצמות הטמונים בו. הדמיון לא מסוגל להעריך ולשער את עוצמת האדם וגדולתו.

משנולד ועד יום מותו, הוא מגלה בכל פעם מחדש, עד כמה הוא יכול למתוח את גבולות היכולת שלו, ולהגדילם, עוד ועוד ש'השמים הם הגבול', שהאדם דומה - למלאך אלוקים.

'זה כנגד זה עשה אלוקים' - האדם לא רואה עד היכן הוא מסוגל להגיע. מדוע? כי העפר מסמא לאדם את העיניים. העפר מסתיר מהאדם, את האמת של עצמו - על עצמו.

האדם – מתבלבל, ואינו יודע מי ינצח - במאבק החיים, בניסיונות, הוא אינו יודע – היוכל לצלוח את כל הניסיונות והקשיים של העולם הזה, החולף והזמני?

5. מעשה אבות סימן לבנים - יעקב אבינו מגלה לנו את התשובה: "כי שרית עם אלוקים ומלאך ותוכל". כן, אתה יכול!

יש לכל אחד מאיתנו את היכולת: לשרוד, לצלוח ולהצליח בכל ניסיונות החיים. יעקב אבינו סלל לנו את הדרך, הוא משמש לנו כסמל ודוגמה. הוא נטע בנו את הכוחות הגדולים והעצומים שנצליח

וזהו חיזוק גדול עבורנו, ונזכה: "לא יקרא שמך יעקב כי אם - ישראל". אתה, בני אהובי ישראל, אשר – בך אתפאר!

תגיות:פרשת השבועויצאשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה