מתכוני אפייה

מתכון לבואיקוס – לחמניות גבינה שלא תפסיקו לנשנש

הנה רעיון למתכון שמתאים לחנוכה, לשבועות ולכל הזדמנות שבה מתחשק לכם להתפנק בארוחה חלבית טובה – לחמניות גבינה מלוחות וטעימות-טעימות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה צריך?

250 גר' גבינה בולגרית

200 גר' גבינת קשקבל (אפשר להמיר בגבינת מוצרלה)

200 גר' חמאה או מרגרינה

150 גר' גבינה לבנה 9%

3 כוסות קמח

1 שקית אבקת אפייה

1 ביצה

1 גביע יוגורט

מעט מלח

 

לציפוי:

1 ביצה

שומשום

 

איך מכינים?

מערבבים את כל החומרים בקערה אחת - מפוררים את הגבינה הבולגרית ומגרדים את גבינת הקשקבל. מערבבים היטב לעיסה אחידה ככל האפשר. מכסים את הקערה ומעבירים למקרר למשך שעה.

יוצרים כדורים מהתערובת ומניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה. דואגים להשאיר רווח גדול יחסית בין הכדורים.

מברישים כל כדור בביצה טרופה ומפזרים מעט שומשום.

אופים בתנור שחומם מראש לחום גבוה במשך כ-20 דקות, עד שהבואיקוס מזהיבים.

אפשר לשמור בהקפאה.

 

הערה חשובה ביותר

במסכת פסחים (דף ל"ו) מבואר, שאסרו רבותינו ללוש עיסה (בצק) של פת (לחם) עם חלב, מפני שיש לחוש שמא לא ישימו לב לכך שהפת הזו היא חלבית, ויבואו לאכלה עם מאכלי בשר כפי שרגילים תמיד.

וכן פסקו כל הפוסקים, ומרן בשלחן ערוך (יורה דעה סימן צז), שאסור ללוש עיסה בחלב, שמא יבואו לאוכלה עם בשר. ואם כבר לשו בצק כזה, אסור לאכול ממנו, ואפילו כשהוא לבדו אסור לאכול ממנו.

ולהלכה, שני ההסברים שכתבו רבותינו הראשונים הם נכונים, שאף על פי שאסור ללוש עיסה עם חלב, מכל מקום אם עושים זאת בכמות מועטה מאד, או שעושים צורה מיוחדת לפת, שידעו שהיא חלבית, הדבר מותר. וכן פסק מרן בשלחן ערוך.

כלומר: ההלכה אוסרת לאפות במאפיה לחמניות חלביות, עם יוגורט או חלב, מאחר ויש לחוש שמא יטעו ויאכלו מן הלחמניות הללו עם בשר. ורק אם עושים צורה מיוחדת להיכר שהלחמניות הן חלביות, יש להקל בדבר. וכן אם אופים בבית כמות מועטת מהלחמניות הללו, יש להקל.

החיד"א כתב: "בארץ הצבי (ישראל) ובטורקיאה נהגו לעשות בוריקאס ממולאים בשר או גבינה או ירקות, וצריך להזהיר על זה". (בשיורי ברכה אות ב) כלומר, כאשר אופים בורקס גבינה, יש להזהר שהבורקס יהיה ניכר שהוא של גבינה, כדי שלא יטעו לאכול אותו עם בשר. זוהי הסיבה לכך שנהוג בישראל להכין בורקס גבינה בצורת משולש. הכף החיים (אות טז) כתב שבורקס של בשר, בדרך כלל אין צורך לעשות בו היכר מיוחד שידעו שהוא בשרי, מאחר והבשר ניכר בתוכו, ולא יבואו לטעות בו.

תגיות:מתכוןלחמניות גבינהבואיקוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה