חדשות בארץ

מערכת הביטחון הזהירה את נתניהו מסיפוח הבקעה: יסכן את השלום עם ירדן

השבוע פורסם כי צבא ירדן ערך בשבוע שעבר תרגיל רחב היקף, שבמהלכו תורגל תרחיש של ניסיון פלישה לירדן מכיוון מערב, ובמסגרתה תורגל פיצוץ הגשרים על הנהר בגבול, מה שעשוי להשתלב עם הרטוריקה האנטי-ישראלית מובהקת הנשמעת באחרונה בכלי התקשורת במדינה. בכירים במערכת הביטחון מעריכים כי במקרה של סיפוח בקעת הירדן, עמאן צפויה לבצע מהלכים חד-צדדיים שיפגעו קשות בישראל

עבדאללה עם בכירי צבאו (צילום: שאטרסטוק)עבדאללה עם בכירי צבאו (צילום: שאטרסטוק)
אא

ברקע קריאתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לשותפיו הפוליטיים להצטרף לממשלתו כדי לספח את בקעת הירדן, במערכת הביטחון העבירו ללשכת נתניהו בימים האחרונים מסרים לפיהם קידום המהלך יעמיד בסכנה את הסכם השלום שחתמה ישראל מול ירדן ב-1994. לפי הדיווח בחדשות 12, הבכירים העריכו כי במקרה כזה ייאלץ המלך עבדאללה לנקוט בצעד דרסטי, זאת, ברקע הלחץ העממי הכבד שמופעל על המלוכה, שהוביל באחרונה את ירדן להתעקש על השבת מובלעות צופר ונהריים שהוחכרו לישראל במסגרת הסכם השלום.

הממלכה הירדנית מתמודדת עם סדרת לחצים כבדים שכמעט ולא מאפשרת לה לנווט מול העם, שמכיל יותר מחצי מיליון פליטים סורים. הסיוע הכלכלי מסעודיה ומדינות המפרץ זעום, ומשטר אסד אינו מאפשר לממלכה את חידוש נתיבי הסחר לטורקיה דרך שטחו, מה שפוגע אנושות בכלכלה ובאזרחים הסובלים מחרפת רעב.

בעקבות כך, החשש הוא שההנהגה לא תוכל להתמודד אל מול גל מחאות הפלסטינים במדינה, והמלך ייאלץ כצעד-נגד להשעות את חוזה השלום עם ישראל. באחרונה אמרו גורמים בעמאן כי יגיבו בחריפות נגד הכרזה ישראלית לסיפוח הבקעה, אולם לא הרחיבו אודות זה.

ברקע זה פורסם השבוע כי צבא ירדן ערך בשבוע שעבר תרגיל רחב היקף, שבמהלכו תורגל תרחיש של ניסיון פלישה לירדן מכיוון מערב, ובמסגרתה תורגל פיצוץ הגשרים על הנהר בגבול. נציגים של בית המלוכה צפו בתרגיל, שחלקים ממנו שודרו גם בערוצי הטלוויזיה.

על התכנית לספח את בקעת הירדן הכריז נתניהו לראשונה כשבוע לפני הבחירות האחרונות. "אני מודיע על כוונתי להחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח", אמר נתניהו במסיבת העיתונאים. "התוכנית של טראמפ תוצג ממש אחרי הבחירות. זה ממש מעבר לפינה, זה מציב לפנינו אתגר גדול וזה מציב לפנינו גם הזדמנות גדולה. זאת הזדמנות היסטורית - שעת כושר חד פעמית להחיל את הריבונות הישראלית על יישובינו ביהודה ושומרון".

בשבוע שעבר אמר מלך ירדן כי מערכת היחסים בין ישראל לירדן נמצאת ב"שפל של כל הזמנים". לדבריו, אחת הסיבות להידרדרות ביחסים בין שתי המדינות נעוצה במצב הפוליטי בישראל. הוא הביע תקווה כי בקרוב תקום ממשלה בישראל ואז יוכלו שתי המדינות "לפתור את הבעיות במערכת היחסים".

עבדאללה, שאמר את הדברים בכנס של מכון וושינגטון לחקר המזרח התיכון, הנחשב למקורב ביותר להנהגה בישראל, אמר כי "אנחנו נמצאים כרגע במצב של המתנה", וכי "הבעיות שיש לנו עם ישראל הן הדדיות". הוא ציין כי בשנתיים האחרונות לא הצליחו שתי המדינות לפתור ביניהן אפילו "עניינים פשוטים", והביע אופטימיות שלאחר שתכונן ממשלה חדשה בישראל "נוכל לדון על בעיות שלא הצלחנו לדון בהן בשנתיים האחרונות". המלך הירדני אמר כי הוא מבין את המורכבות הפוליטית בישראל שמשליכה על היחסים, בין היתר, אולם הבהיר כי "זה לא יכול להיות על חשבון מה שאבא שלי וראש הממשלה המנוח יצחק רבין נלחמו כל כך קשה כדי להשיג".

בסוף השבוע דווח ב'הארץ' כי נשיא המדינה ראובן ריבלין בוחן אפשרות לביקור רשמי בירדן, זאת לאחר שימים קודם לכן נפגש בלונדון עם הנסיך הירדני, גאזי בן מוחמד, ועם גורמים רשמיים נוספים מעמאן כאשר במהלך המפגש סיכמו השניים להמשיך בדיאלוג ביניהם. בתום המפגש המשותף אמר הנשיא כי הפגישה "נערכה מתוך דיאלוג פתוח ופורה", ונדונו בה "מגוון נושאים ובראשם סוגיית הפיתוח של אתר הטבילה וקידום המיזם שמוביל הנשיא בשנים האחרונות".

תגיות:עבדאללה מלך ירדןירדן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה