חדשות בארץ

פרופ’ אומן: אין לי אמון במערכת המשפט, נתניהו לא צריך להתפטר

חתן פרס נובל לכלכלה, פרופ' ישראל אומן, אמר כי אין לו אמון בפרקליטות, והאשים את השמאל בניסיון לבצע "הפיכה שלטונית" נגד ראש הממשלה נתניהו: "העם צריך להחליט בבחירות אם נתניהו צריך ללכת הביתה או לא, ולא בית משפט"

פרופ’ אומן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)פרופ’ אומן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

חתן פרס נובל לכלכלה, פרופ' ישראל אומן, מתח הבוקר (שני) ביקורת חריפה על פרקליטות המדינה, בעקבות החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בריאיון לרדיו 103fm, טען פרופ' אומן כי נתניהו אינו צריך להתפטר מתפקידו: "העם צריך להחליט בבחירות אם נתניהו צריך ללכת הביתה או לא, ולא בית משפט. בחוקת ארצות הברית יש סעיף שאומר, שהרשות השופטת אינה יכולה להגיש כתב אישום פלילי נגד הנשיא, מפני שזה עניין פוליטי. הלוואי שהיינו מאמצים את התובנה הזו".

פרופ' אומן הוסיף כי "מערכת המשפט בארץ עושה הפיכה", והצהיר כי אין לו אמון בפרקליטות: "יש כאן הפיכה שלטונית של השמאל נגד נתניהו. מנדלבליט הוא בחור טוב, אבל הוא מושפע מהסביבה שלו, מה'שי ניצנים'. כל האנשים מסביבך אומרים אותו דבר, ואתה אומר לעצמך 'אולי הם צודקים'. גם אם אתה רוצה ללכת נגד הסביבה שלך – זה קשה".

כזכור, שופט בית המשפט העליון בדימוס, צבי טל, אמר אתמול כי יש לו "סימני שאלה" בנוגע להתנהלות של פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. בראיון לכאן רשת ב' אמר טל, כי במהלך הקריירה שלו כשופט הופיעו בפניו "פרקליטים מעולים מבחינה מקצועית, אנושית וערכית", אולם הוסיף: "הפרקליטות כגוף מקצועי – לא נתקלתי בהם ישירות, ואני לא יודע. יש טוענים שהם פועלים כאחרון האיגודים המקצועיים, ומגינים על חבריהם".

בהתייחסו לטענותיו של נתניהו נגד רשויות אכיפת החוק, ובתשובה לשאלה האם מבחינה ערכית הוא יכול להמשיך בתפקידו נוכח כתב האישום, סירב טל להביע עמדה נחרצת, אך לא שלל על הסף את האפשרות של "מציאות קיצונית, שבה נניח שבדו מלבם אישומים נגד ראש הממשלה מכהן כדי להסיר אותו". לדבריו, "ודאי שהוא צריך להילחם על חפותו. אבל אם יש שורש, מקור ומשקל לאישומים, שהם רציניים – אני לא חושב שראש ממשלה צריך לכהן תחת אישומים כאלה. זה גם עניין פוליטי, וצריך גם לשקול את מידת רצינותם של האישומים. קשה לי להביע דעה".

"לא אכנס לדברים שאיני יודע. אני מניח שהם לא בדו מלבם, אבל אני לא יודע", הבהיר טל. "ערכית, זה תלוי איפה אנחנו נמצאים. אם הפרקליטות ראויה, החקירה הייתה ראויה והמשטרה ראויה, ויש משקל לראיות – זה דבר אחר. אם אנחנו נמצאים במדינה שבה יכולים לבדות מלבם, או לנפח האשמות קלות להאשמות כבדות במגמה פוליטית – זה דבר אחר. אני לא מביע דעה מה המצב אצלנו. אני מניח שלא ניפחו, אבל אני פשוט לא יודע".

תגיות:ישראל אומןאביחי מנדלבליטשי ניצןפרקליטות המדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה