חדשות בארץ

השגריר בוושינגטון חושף: הרמטכ"ל כוכבי תומך בברית הגנה עם הממשל

לפי השגריר בוושינגטון, המיזם לחתימת אמנת הגנה עם הממשל האמריקני נהנה מתמיכת ראש הממשלה, הרמטכ"ל וראש המטה לביטחון לאומי. הוא אמר כי משיחות "ישירות" שערך עם השלושה עלה כי הם תומכים ברעיון. דרמר: "ההסכם יספק שכבת הרתעה נוספת נגד האיומים הקיצוניים ביותר שמולם ניצבת ישראל ובכך יקדם ביטחון ויציבות"

דרמר (צילום: פלאש 90)דרמר (צילום: פלאש 90)
אא

ראשי מערכת הביטחון, בהם הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, והיועץ לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, תומכים בברית הגנה עם ארצות הברית – כך טען שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר. דבריו של השגריר, שנאמרו בנאום שנשא ביום רביעי שעבר בכנס המכון היהודי לביטחון לאומי של ארצות הברית, באים ברקע הצהרתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יממה קודם הבחירות האחרונות בישראל, לפיה סיכם על דיון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לברית הגנה הדדית בין המדינות לאחר הבחירות.

לפי השגריר בוושינגטון, המיזם לחתימת אמנת הגנה עם הממשל האמריקני נהנה מתמיכת ראש הממשלה, הרמטכ"ל וראש המטה לביטחון לאומי. הוא אמר כי משיחות "ישירות" שערך עם השלושה עלה כי הם תומכים ברעיון.

דרמר הציג שלושה יתרונות, לדבריו, בהסכם הגנה עם ארצות הברית: "הוא ייתן ביטוי רב-עוצמה לברית בין שתי המדינות; הוא יספק שכבת הרתעה נוספת נגד האיומים הקיצוניים ביותר שמולם ניצבת ישראל ובכך יקדם ביטחון ויציבות; והוא יספק בסיס לשדרוג דרמטי של היחסים בין ישראל לארה"ב".

נתניהו וכוכבינתניהו וכוכבי

"ישראל תוסיף להיות בעלת הברית החשובה ביותר של ארה"ב ב-50 השנים הבאות בגלל שתי סיבות, ביטחון וטכנולוגיה", הוסיף השגריר.

בימים שקדמו לבחירות בספטמבר קיימו גורמים בלשכתו של ראש הממשלה מגעים מול לשכתו של נשיא ארצות הברית, בניסיון לקדם הצהרה נשיאותית שתגבש ברית הגנה מול המדינות, לפיה יתחייבו שתיהם לסייע זו לזו אם אחת מהן נקלעת לעימות צבאי. בדיווחים נטען כי היוזמה, שעלתה לראשונה עוד בשנות ה-90 אך מעולם לא יושמה, זכתה לתמיכתם של סנאטורים בולטים במפלגה הרפובליקנית.

עם זאת, העמדה הפופולרית של מערכת הביטחון הישראלית גורסת כי יש להתנגד להסכם הגנה כזה עם הממשל האמריקני, זאת מתוך חשש שההסכם יאלץ את ישראל לחשוף את סודותיה הביטחוניים לאמריקנים, וכן יכבול את ידיו של צה"ל בעת משברים ביטחוניים, בהם לאמריקנים גם יהיה חלק בהבעת עמדה. בריאיון שהעניק הרטמכ"ל לשעבר ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, טען כי הסכם כזה יהיה "טעות חמורה לביטחון מדינת ישראל". לדבריו, "ברית הגנה מחייבת אותנו לתאם את הפעילות הביטחונית שלנו עם ארה"ב", הסביר. "לא זה מה שאנו רוצים. אנחנו לא ביקשנו מאף אחד שייהרג עבורנו. לא ביקשנו מאף אחד שיילחם עבורנו ולא ביקשנו מאף אחד את הרשות להגן על מדינת ישראל".

ניצנים לתחילת גיבושו של הרעיון בתוככי ממשל טראמפ, ניתן היה לראות בריאיון שהעניק מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, לפרשן האמריקני יו יואיט, שבמענה לשאלתו האם ממשל טראמפ יסייע לישראל במלחמה עתידית, בדומה לסיוע שהעניק ממשל ריצ'רד ניקסון העניק לממשלתה של גולדה מאיר במלחמת יום הכיפורים, השיב: "אנחנו כל הזמן משוחחים איתם על הנושא הזה", אמר פומפאו. "אני משוכנע שהנשיא טראמפ, שהעביר את השגרירות שלנו והבהיר שלישראל יש זכויות ברמת הגולן, יעשה את מה שצריך כדי להבטיח שהשותפה שלנו ישראל בטוחה".

תגיות:רון דרמרברית הגנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה