יש אלוהים

מהי גלקסיה, וממה היא מורכבת? כל מה שרציתם לדעת

הקב"ה הכין את עולמנו במיוחד עבורנו, ובאמצעות היקום הוא יתברך לימד אותנו על גודלו ואמיתתו. אין עוד מלבד בורא אינסופי שברא בריאה אינסופית

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

גלקסיה זהו אוסף כוכבים שקשורים ביניהם באינטראקציה כבידתית. גלקסיות שכנות מרכיבות "צבירי גלקסיות" ו"קבוצות גלקסיות", ואלו מרכיבים "צבירי על", המכילים קבוצות וצבירים רבים של גלקסיות.

ביקום יש מאות מיליארדי גלקסיות, והן נראות, גם מבעד לטלסקופים המשוכללים ביותר, ככתמים מטושטשים בלבד. ישנן גלקסיות מסוגים שונים ובצורות שונות. גודלן של גלקסיות נע בין גלקסיות ננסיות (המכילות כ-10 מיליון כוכבים) עד גלקסיות ענק (המכילות 100 טריליון כוכבים). בגלקסיה ממוצעת, מספר הגלקסיות נמנה בעשרות מיליארדים. יש לציין שמספר זה הנו בגדר השערה מלומדת, כי למעשה, אין בכוחנו לראות את תוכן הגלקסיות ומערכות השמש שבהן, וכן חלק מן הכוכבים הנצפים אינם אלא אורות גוועים של כוכבים שאינם קיימים עוד.

בעבר חשבו שזהו היקום כולו, אך, כיום ידוע שישנן ביקום עוד מיליארדי גלקסיות, וביניהן מרחקים עצומים.

מקור השם גלקסיה הוא ביוונית, ומשמעותו המקורית היא חלב. זאת כיוון שכאשר מביטים בכוכבים בתנאי תצפית טובה, רואים פס לבן-אפרפר החוצה את השמים. הפס הזה מורכב ממיליארדי כוכבים רחוקים, הממוקמים בצפיפות יחסית זה ליד זה. הם כל כך צפופים וכל כך רחוקים, שאנו לא רואים אותם כאוסף נקודות אור, אלה כפס רציף ובהיר. שביל הכוכבים הזה הוא למעשה מישור הגלקסיה שלנו, והוא קיבל את שמו, "שביל החלב", בשל צבעו הלבן. זוהי הגלקסיה הראשונה שראה האדם, והיא נתנה את שמה גם לשאר הגלקסיות שנתגלו אחריה. בגלקסיה זו, בה נמצא כאמור כדור הארץ, יש בין 200 ל-400 מיליארד כוכבים.

מה ניתן ללמוד מהרעיונות שמאחורי הסרט "מדריך הטרמפסט לגלקסיה"? הרב רפאל אוחיון בשיחה מרתקת על תכלית החיים.

היקום הוא עצום, וחז"ל ידעו זאת

במדרש עתיק בן יותר מ-1500 שנה, גילו חז"ל חישוב למספר הכוכבים. המספר שמוצג במדרש הוא כה גדול, עד שהוא מוצג בכפולות, ועולה על מיליארדי מיליארדים של כוכבים (כיום אנו משתמשים בשפה מתמטית של "חזקות" כדי לציין מספרים גדולים כל כך).

הבה נראה את לשון הגמרא (ברכות דף לב, עמוד ב): "אמר לה הקב"ה: בתי, 12 מזלות בראתי ברקיע, ועל כל מזל ומזל בראתי לו 30 חיל, ועל כל חיל וחיל בראתי לו 30 לגיון, ועל כל לגיון ולגיון בראתי לו 30 רהטון, ועל כל רהטון ורהטון בראתי לו 30 קרטון, ועל כל קרטון וקרטון בראתי לו 30 גסטרא, ועל כל גסטרא וגסטרא תליתי בו 365 אלפי רבוא כוכבים כנגד ימות החמה, וכולן לא בראתי אלא בשבילך, ואת אמרת עזבתי ושכחתני..." מלבד העובדה שקטע מעניין זה מנחם ומרגיע את העם היהודי, ומבשרו שאלוקים לא זנח אותו, הוא מכיל גם שפע של נתונים מדעיים. 

המילים "רהטון", "קרטון", "גסטרא", מתארים סוגי צבאות או מערכות, המכילים בהם פרטים קטנים יותר (רש"י מבאר זאת: "ראשי גייסות, וחבורות חלוקות", וכן "שמות של שררה, כגון שלטון והגמון ודוכס ופחה"). בלשון מדעית, נוכל לראות במילה 'גסטרא' ביטוי לגלקסיה.

המספר אותו הציגו חז"ל הוא גדול יותר מטריליוני טריליונים של כוכבים, עד שלא ניתן לשערו כלל בדמיון אנושי. כיום אנו משתמשים בשפה מתמטית של "חזקות" כדי לציין מספרים גדולים כל כך. המספר שהציגו חז"ל בגמרא הוא 10 בחזקת 18 (כיום נאסא מעריכה באופן תיאורטי שמספר הכוכבים הינו 10 בחזקה 21). כשכותבים 10 בחזקת 18, הכוונה היא ל- 10 כפול 10 כפול 10... כך במשך 18 פעמים.

עוד ניתן לראות במדרש זה את עצם הרעיון שהכוכבים תלויים בתוך מערכות חיצוניות ופנימיות: "...ועל כל לגיון ולגיון בראתי לו שלשים רהטון, ועל כל רהטון ורהטון בראתי לו שלשים קרטון. ועל כל קרטון וקרטון בראתי לו שלשים גסטרא". מאמר זה אינו מתאר רק אוסף גדול מאוד של כוכבים בחלל, אלא את הארגון של הכוכבים במערכות פנימיות וחיצוניות, כפי שהן מוכרות לנו כיום בתור "גלקסיות", "צבירי כוכבים", "צבירי-על" ו"מערכות שמש".

מספר כוכבים וגלקסיות עצום זה מרעיד את הלב, ומבטא את כבודו האמיתי של בורא אינסופי. נושאים אלו מוגדרים בחז"ל בשם "סתרי תורה". במאות השנים האחרונות התגלו חלק מן הסודות החיצוניים של הבריאה.

הרב דניאל בלס מציין כי התפתחות זו של המדע הינה שלב והכנה של האנושות לקראת בוא המשיח והגאולה, עליה אמר הנביא (ירמיהו פרק לא, לג): "ולא ילמדו עוד איש את רעהו ואיש את אחיו לאמור דעו את ה', כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם נאום ה', כי אסלח לעוונם ולחטאתם לא אזכר עוד". כלומר, בזכות הכרת גודלו של היקום, כיום מבינים הכל עד כמה ה' באמת גדול ואדיר, ושאין עוד מלבדו. נוכל לראות בכך שלב חשוב לפני בוא הגאולה. להרחבת דברי הרב בלס, לחצו כאן.

 

מה מטרתם של מאות מיליארדי הגלקסיות?

חשוב לזכור כי השפעת כל כוכב וגלקסיה על עולמנו היא רבה כפי שהוכח במחקרי הטבע. אך גם אם לא נדע את סיבת הדברים זה יתווסף לתעלומה הגדולה ביותר שפירושה "העולם" ,רב הנסתר בו על הגלוי ולעולם לא נרד לעומק מחשבת הבורא בבריאה, ותמיד הנפש תתמלא תהייה לעומת פלא זה של היקום.

הרב דניאל בלס מיטיב להסביר כי האדם חשוב לאלוקים יותר מכל כוכב, שהרי האדם הוא בעל נשמה ומודעות המסוגל להכיר בקיומו, לדבר אליו ולבקש את קרבתו. מה שאין כן מיליוני גלקסיות חסרות מודעות.

במענה לשואל שהתעניין אודות מטרת בריאת הכוכבים, השיב הרב בלס כי חז"ל מלמדים שהבריאה כולה נועדה להראות על גדלותו ואינסופיותו של הקב"ה, כמאמר הפסוק בתהילים (ח): "כי-אראה שמיך, מעשה אצבעותיך-- ירח וכוכבים, אשר כוננת".

הקב"ה הוא האינסוף האמיתי, ולכן גם הבריאה, היא הדבר הקרוב ביותר לאינסוף: מציאות אדירה בגודלתה ועוצמתה, ואדם מביט בפליאה ובפחד על מרחבים עצומים אלו בעיני החומר שלו, ומבין עד כמה גדול ונפלא היוצר הלא-חומרי שיצר כל זאת. כל הגלקסיות והכוכבים הם ארמונו של מלך מלכי המלכים. כחשיבות המלך - כך גודל הארמון.

הקב"ה הכין את עולמנו במיוחד עבורנו, ובאמצעות היקום הוא יתברך לימד אותנו על גודלו ואמיתתו. שהרי האדם המביט ביקום מבין מיד שרק בורא עולם אינסופי מוחלט עומד מאחורי כל אלה, ולא ייתכנו אלילים אחרים. אלא "אין עוד מלבדו". ואמונה זו מתבטאת על ידי עוצמת הבריאה וגודלה, המעידה על בוראה.

עוד יש לזכור, משיב הרב בלס, כי יש שימוש פיזיקלי לכוכבים. כדי שהיקום יוכל להמשיך להתקיים ולא לקרוס לתוך עצמו (בעקבות כח הכבידה), נדרשת כמות אדירה של מסה ביקום (כוכבים וכוכבי לכת). באופן זה נשמר האיזון ביקום. רוב היקום אינו מאפשר קיום חיים מאחר שהקרינה בו גדולה מידי, כדור הארץ נמצא בשטח מסויים בגלקסיה שמאפשר את קיומנו בו. אך כל הכוכבים כולם נדרשים ביחד כדי לשמור על האיזון של היקום - ובתוכו גם עולמנו.

מדוע יצר הקב"ה יקום גדול כל כך?

מקורות חשובים ביהדות על גודל היקום.

מהי חשיבותו של האדם ביקום גדול כל כך?

מה מטרת בריאת העולם?

"המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה", ממשיך הרב בלס להשיב לשואל, "ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם כל כך - מוחך מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לראות לשמוע לנוע לדבר ולחשוב. ואין כאן המקום לתאר את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בגופך.

"ויושם לב לעובדה שכל המערכות המדהימות הללו - הן רק הכלי החיצוני שניתן לך בעולם הזה, כדי שהנשמה שלך תוכל להפעיל את הגוף כמו נהג ברכב.

האם יתכנו חיים מחוץ לכדור הארץ? מה היו הסיכויים של הגלקסיה להיווצר? המדע עצמו מצביע על קיומו של בורא:

מעובד ממאמריו המופלאים של הרב דניאל בלס.
תגיות:כוכביםיקוםגלקסיותשביל החלב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה