השבת שלי

"היינו בהלם ובצער גדול": השבת של מירי מושקט

על חידות מצוירות שנקראות רק בשבת ועל שירת הבנים שנשמעת בכל השכונה, על בננה מצופה בשוקולד ועל חנות משפחתית בה מתכוננים בכל השבוע לשבת. מירי מושקט, אם לשמונה ובעלת החנות "מיקי'ס", מספרת על השבת שלה

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת בשבילי היא מתנה אמתית מבורא עולם. משהו שלא יכולנו לעשות לבד אילו לא היינו מחויבים לו. זמן של התנתקות מוחלטת מכל החול של משך השבוע, התנתקות מהתקשורת ומהעולם, התנתקות מהלחץ ומהעול הרובץ תדיר. זהו זמן איחוד ואיכות עם המשפחה ועם הילדים. זמן של ביחד. לראות ולשמוע את כולם... וליהנות מכל רגע".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת ומה זה כולל?

"בדרך כלל ביום חמישי אני מתחילה להכין את מטעמי השבת: מתחילה עם הסלטים, העוגות והקינוחים, לפעמים מושקעים יותר ולפעמים פחות – בהתאם לזמן שעומד לרשותי. בחמישי אני מכינה גם את הכבד הקצוץ ואת הגעפילטע פיש, ואפילו מכינה את דג הסלמון בתבנית, שיהיה מוכן לאפיה. ביום חמישי בערב אני משתדלת לערוך שולחן שבת.

"בבוקר יום שישי אני קמה מלאת מרץ, מפעילה מוזיקה ומתחילה לארגן את הבית לכבוד שבת. יש לי לו"ז מאורגן ומדוקדק: עד השעה עשר אני צריכה לגמור לנקות את עיקר הבית - סלון, מטבח והול. אני מריצה את הניקיונות והסדר, כדי שבעשר בדיוק אכנס למטבח להריץ גם שם את הבישולים: מעמידה סירים בזה אחר זה, לכל הבישולים העיקריים, כך שעד השעה שתים עשרה אני מסיימת בעז"ה. אחרי שהילדים מגיעים ואוכלים צהריים, אנו מתחילים בזריזות את המקלחות וההכנות האחרונות, והכול במהירות ובמרץ... ככה זה כשימי שישי קצרצרים. בפרט שאני אוהבת להיות מוכנה לשבת לפחות חצי שעה לפני הדלקת נרות.

"אבל בעצם, אני מתכוננת במשך כל השבוע לענג את השבת, ולאו דווקא את השבת שלי בלבד, אלא את השבת של עשרות משפחות נוספות. יש לנו חנות שהתחילה במקור כחנות למוצרים קפואים כמו עופות, דגים, בשר וסויה, ובשנים האחרונות שדרגנו אותה והוספנו בה מחלקה שלמה של 'עונג שבת' – חלות, קוגלים, עוגות, פיצוחים וממתקים מכל הסוגים והמינים. לאורך כל השבוע אני בודקת את המלאי ב'מיקי'ס' (מיקי קפואים לשעבר), וחושבת איזה ממתק חדש להביא השבוע, כדי שההורים ייהנו לקנות לשבת ולפנק את ילדיהם... אני בודקת גם במחלקת הקפואים שלא יחסר כלום, ושהכול יהיה טרי ואיכותי, ומחפשת מבצעים מעניינים ללקוחות שלנו לכבוד שבת. לקראת סוף השבוע אני דואגת לסדר מגרה של ממתקים ושוקולדים טריים להורים המפנקים. הסוכנים כבר יודעים להציע לי כל ממתק חדש ומעניין, כדי לחדש את המלאי הטעים לכבוד שבת. השבוע, למשל, קבלתי מקלות סוכריות – 'מקלות סבא' בפי הילדים, ארוכים פי שניים מהמקלות הרגילים, ממש כמו פעם: עם מקל ארוך וידית עגולה, ואני בטוחה שהילדים יתלהבו מאוד מהרעיון. בחגים הבאנו חבילת סוכריות בצורת ספר תורה, והילדים אהבו זאת מאוד. לקראת חנוכה או פורים החברה מגוונת בחבילות בצורת סביבונים או ליצנים, וכל חידוש כזה משמח מאוד את הלקוחות הצעירים שלנו ומענג להם את השבת.

"בדרך כלל, בכל השבוע אני עובדת בחנות, חוץ מיום שישי, כדי שאהיה פנויה להכנות לשבת בבית. אבל בשנה שעברה הייתה לנו תקופה ארוכה שלא מצאנו עובד ליום שישי, ואני נאלצתי לעבוד בחנות גם בשישי. זה היה קשה מאד: קמתי בשש בבוקר, בישלתי את כל הבישולים לשבת, שלחתי את הילדים ללימודים ועד שמונה וחצי כבר התייצבתי בחנות, ועבדתי בה עד השעה שלוש בצהריים. אלו היו ימי שישי מתישים ומסחררים במיוחד, ורק דבר אחד היה מנחם אותי על העבודה: אהבתי מאד לראות את האנשים שעומדים ומתלבטים בין הממתקים, חושבים איזה עונג שבת לקנות הפעם, ובוחרים בהנאה רבה את הממתק השבועי עבור הילדים (ועבורם) – זה היה מתוק לראות זאת. תענוג אמתי לראות את היהודים שקונים את הטעים והטוב ביותר לכבוד שבת.

"ברוך ה', לאחר תקופה ארוכה מצאנו עובדים מצוינים ליום שישי, ואני יכולה להתמקד בהכנות לשבת אצלי בבית, בלי תחושת הקריעה הקשה בין כל החזיתות. להיות בבית ביום שישי, ולהתכונן לשבת בשמחה – זה הכיף הכי גדול שלי. אלו הם החיים האמתיים ומלאי הנחת ברוך ה'".

תארי את התפריט השבתי שלכם.

"בליל שבת יש אצלנו שני סוגי דגים - סלמון או מושט, בנוסף לגפילטע פיש המקורי של אמי. היא שולחת לנו בכל שבוע מהדגים המופלאים שלה, אבל זה לא מספיק לכולנו, בלי עין הרע, ואני מוסיפה את הדגים שהכנתי בעצמי. הגפילטע פיש שלה הכי טעימים, והם תמיד נגמרים ראשונים... ברוך ה', אני לא היחידה שמקבלת ממנה דגים. אנחנו שבע אחיות שגרות כולן בבני ברק, ואף אחת לא מוותרת על הדגים של אמא. בנוסף לדגים יש הרבה סלטים, חלקם קנויים וחלקם ביתיים, וסלט חסה טרי ורענן, עליו לא מוותרים ילדיי. חלות לשבת אני אופה פעם בחודש בשביל לזכות להפריש חלה, ומעבר לזה לא באופן קבוע. לאחרונה גיליתי שאם אני אופה ביום שישי ולא בחמישי, החלות הרבה יותר טריות וטעימות לשבת, ואני משתדלת להספיק גם את זה ביום שישי. אחרי הסלטים ישנה מנה עיקרית שהילדים כמעט לא נוגעים בה. זה עוף עם תוספות כמו אורז ותפוחי אדמה, ואחר כך קינוח קליל: לפעמים אני מבשלת קומפוט, לפעמים פותחת קופסת שימורים, ואם היה לי זמן לקינוחים מושקעים יותר, זה יהיה מוס או בננה עם שוקולד: זהו באמת מתכון ייחודי ומעניין. כל מי ששומע מרים גבה, אבל אחרי הטעימה מבקשים לשמוע את הסוד. מניחים בננה קלופה על צלחת, ופורסים אותה לאורך. ממיסים בסיר שוקולד עם מעט מים, מכבים את האש ומוסיפים ביצה. מערבבים היטב למרקם חלק, ויוצקים על הבננה. השוקולד הרותח מתקשה מעל הבננה, והופך אותה למעדן אמתי. אני מכינה את צלחות הבננה כמה דקות לפני שבת, מכסה ומשאירה על השיש עד לסיום הסעודה.

"בלילות שבת החורפיים, לפני ברכת המזון, אנו מביאים לשולחן פיצוחים, סוכריות ג'לי וסוכריות גומי, ואת כל הקשקושים שהילדים אוהבים מהחנות שלנו, ויושבים לעונג שבת עם הרבה שירים מופלאים ואווירה חמימה.

"בשבת בבוקר הסעודה קצרה יותר: אנו מתחילים עם כבד קצוץ לצד סלט ירקות טרי, והיות ויש עניין לאכול דג בכל סעודות השבת, אני מביאה גם את הדג שנשאר מהלילה ואוכלים ממנו טעימה קטנה. אם לא הכנתי כבד, אגיש כמו בליל שבת מנת דג עם סלטים. אז מגיע תורו של הצ'ולנט המסורתי, ואחריו קינוח פשוט. לרוב, אנו אפילו לא מגיעים לקינוח אחרי הצ'ולנט, כי כולם כבר שבעים.

"את סעודה שלישית אנחנו אוכלים אצל הוריי שגרים בקרבת מקום, יחד עם אחיותיי. לפני כן, מגיעים אליהם כל הנכדים (כל אחיותיי, בלי עין הרע, בורכו בבנים רבים...), אומרים בצוותא תהלים ומקבלים ממתק קטן. קרוב לשקיעה אנו, האימהות, מגיעות כל אחת מביתה, ומצטרפות לילדים. כל אחת מביאה מביתה את מטעמי השבת שנשארו לה, וכך נוצרת לנו סעודה מגוונת ועשירה".

איך נראה שולחן השבת אצלכם?

"השירה אצלנו היא חלק בלתי נפרד מהסעודה (בכל אופן, בית עם שבעה בנים בלי עין הרע...), וכשהבנים מתחילים לשיר, כל השכונה נהנית. בין המנות בעלי מוסר שתי הלכות שבת ומסביר אותן לילדים. בין לבין כל ילד מספר פירוש או 'ווארט' מפרשת השבוע, והקטנים מקשיבים מעט או שהולכים לשחק בשקט, תלוי כמה סבלנות יש להם, ותלוי בגיל. בנוסף לדברי התורה, יש לנו עוד חלק נחמד בסעודה שכולל חידות על הפרשה, ומי שיודע מקבל סוכריה מהחנות. בעבר הייתי מכינה את החידות לפני שבת, מצלמת ממקומות שונים ומדפיסה לנו על דף, שיהיה מוכן לסעודה. אחר כך המשכתי לאסוף חידות מספרים על הפרשות שהבן שלי קבל בדיוק באותה תקופה לכבוד בר המצווה שלו. בהמשך בעלי היה שואל חידה מעניינת על הפרשה, ובזמן האחרון אבי מצלם לנו עלונים על הפרשה שהוא מקבל, ובעלונים האלו יש חידות מצוירות בסגנון 'תמונה טמונה', והילדים אוהבים מאוד להתעמק בפרשה, לחשוב מה הקשר לתמונה ולפתור את החידות. זה הפך לפרויקט משפחתי, ובסופו לא צריך אפילו סוכריה מרוב שכולם נהנים מהאתגר המשותף".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"אני אוהבת מאוד את לילות השבת, בעיקר בשבתות החורפיות. אחרי הסעודה, כשבעלי יושב ללמוד 'שניים מקרא ואחד תרגום', ואני מתיישבת לשחק עם הילדים במה שהם בוחרים. ליל שבת זה הזמן שלי לשבת איתם, אם רק יש לי כוח. הגדולים יוצאים ללמוד בחברותא, והבינוניים והקטנים מתקבצים סביב משחקי מחשבה ומשחקי קופסה ומשחקים יחד איתי. בכל חג אני קונה משחק מיוחד אחד, ומשחקים בו כמעט במשך חצי שנה. לפעמים הם יעדיפו משחקים בעל פה כמו אישיות, והעיקר שכולם צוחקים ונהנים.

"גם שבת בבוקר, לאחר סעודת השבת המוקדמת, היא זמן של כיף ורוגע, רוגע שאי אפשר לתארו במילים. לא ממהרים לשום מקום, קמים בנחת ובשלווה ובתחושה של אושר. אני שומעת את ציוץ הציפורים, את תנודות העצים, שומעת את השקט ונושמת את הרוגע באוויר. שבת היא ממש אי של שקט בים של רעש".

מהו האתגר שלך בשבת?

"לישון קצת פחות, ולהיות עם הילדים יותר. אני ממש רוצה ליהנות מכל העולמות בשבת אחת קצרה. גם לישון הרבה (יחסית, כמובן), וגם לשחק עם הילדים כמה שיותר. אחרי הסעודה אני משחקת עם הילדים במשך כשעה, נהנית מכל רגע, אך לצערי, הצ'ולנט הכבד מעייף אותי כל כך, עד שהמיטה והמגזין לנשים מושכים אותי חזק מידי ובדרך כלל הם המנצחים. אני רוצה כל כך להיות איתם יותר, אולם העייפות גוברת ואני פורשת לישון בתחושת החמצה קלה ורחמים על הילדים שנותרים לשחק לבדם. השבוע, כשחשבתי על כך מראש, בזכות הריאיון הזה – ישבתי עם הילדים הרבה יותר, צחקתי איתם ושיחקתי, ונהניתי כל כך".

איך אתם מאהיבים על הילדים את השבת?

"כל ממתק חדש שמגיע לחנות, או בכל פעם שהם מבקשים ממני לקנות ממתק כלשהו, אני אומרת להם: 'אקנה לכם אותו בשמחה לכבוד שבת'. כן, אף על פי שיש לנו חנות מלאה ממתקים מפתים, במשך השבוע הילדים כמעט שלא מקבלים מהם, אך הם יודעים שבשבת הם יקבלו כל מה שיבחרו. כך הם מחכים לשבת כל השבוע, כדי לקבל את הממתק המיוחד.

"כמו כן, את דפי החידות הנהדרות שאבי שולח לנו כל שבוע – אנו שומרים רק לשבת. הם אוהבים מאוד את החידות המצוירות ומחכים להן. אני מחביאה את הדפים הקורצים, כדי שלא יעמדו לנו מול העיניים, וכולם יודעים שלא נוגעים בהם לפני שבת, ורק בשבת אנו מוציאים את הדפים ומתעמקים בהם יחד בהנאה רבה".

שבת בלתי נשכחת:

"זוהי אותה שבת של חול המועדסוכות לפני שמונה שנים, בה התבשרתי על פטירתה של סבתי, הרבנית בת שבע קניבסקי ע"ה. הייתי המומה ולא צפיתי זאת בשום אופן. היינו אחרי הסעודה, חלק מהילדים ישנו וחלקם שיחקו, כשאני מסדרת את הסוכה אחרי פוגרום הסעודה. כשלפתע נשמעו נקישות על הדלת. הלכתי לפתוח ברוגע, לא משערת את גודל הטרגדיה אותה אני הולכת לשמוע.

"אחי הקטן עמד בפתח והודיע לי בזו הלשון: 'סבתא רשב"ם נפטרה'. (סבתא רשב"ם קראנו לה, על שם רחוב רשב"ם בו הם גרים). לא הבנתי. יותר נכון, לא רציתי להבין. איך יתכן שכך פתאום סבתא נפטרה? לא יכולתי להאמין לו, אבל לצערנו זו הייתה המציאות. סבתי היקרה, הצדיקה, הרבנית קניבסקי ע"ה, נפטרה באופן פתאומי וללא כל הכנה מוקדמת. כל המשפחה, עם כל עם ישראל, כולם היו בהלם ובצער גדול. זמן רב לקח לי להתאושש מאותה שבת עצובה ומפטירתה הפתאומית. עד היום כולנו מתגעגעים אליה בכל יום".

  

מתכון שבתי אהוב במיוחד:

רוטב שום - בצ'ינאלט

"זהו מאכל הונגרי מבית סבתא, שאהוב אצלנו מאוד.

מכניסים לסיר שתי כפות קמח, שתי כפות שמן וכף גדושה של שום כתוש. מערבבים קלות ומביאים להרתחה. מוסיפים כוס של מרק עוף עם חתיכות קטנות מפוררות של חזה עוף מבושל, ומערבבים היטב (טיפ: במקום לבשל מרק במיוחד בשביל הרוטב, אני מפרישה מהמרק של יום רביעי או חמישי כוס מרק עם מעט עוף ומקפיאה ליום שישי). אפשר גם להכניס גרון עוף מבושל או כנפים מבושלות מפוררות – בלי העצם. ממשיכים לבשל עוד מעט עד שהרביכה מסמיכה ומתעבה. אנו מניחים את הרוטב על הפלטה ומגישים אותו לפני המנה העיקרית – כתחליף הונגרי מסורתי למרק העוף. אפשר להגיש את הרוטב כמות שהוא, ולטבול בו את החלה, ואפשר גם להגיש אותו עם בצק עלים. מעדן ששווה לנסות".

תגיות:השבת שליחידות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה