חדשות בארץ

היסטורי: משרד החוץ האמריקני קבע כי ההתנחלויות לא מפרות את החוק הבינ"ל

מזכיר המדינה האמריקני התנער מהחלטת ממשל קרטר מ-1978, וטען כי עמדה זו "לא קידמה את השלום". ההכרזה מגיעה ברקע החלטת בית הדין של האיחוד האירופי המחייב את כל מדינות האיחוד לסמן מוצרים שיוצרו בהתנחלויות. נתניהו בירך: "קביעת חוקיות ההתיישבות ביהודה ושומרון היא עניין לבתי המשפט בישראל ולא לבתי דין בינלאומיים מוטים". שלום עכשיו: "טראמפ היה ונותר מתווך לא הגון שמשרת את החזון של הימין הקיצוני על חשבון הרוב המתון של הציבור בישראל"

התנחלות ישראלית (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)התנחלות ישראלית (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אא

מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, הכריז הערב (שני) כי ההתנחלויות הישראליות לא מהוות הפרה של החוק הבינלאומי. הצהרה זו מבטלת החלטה קודמת שהתקבלה ב-1978 בידי ממשל נשיא ארצות הברית, ג'ימי קרטר, לפיה ההתנחלויות בגדה המערבית "אינן עולות בקנה אחד עם החוק הבינלאומי".

עמדת ממשל קרטר, שהוצגה בחוות דעת משפטית שהוציאה מחלקת המדינה, אומצה בכל הממשלים שכיהנו מאז, לרבות בזמן נשיאותו של ברק אובמה, שלחץ על ממשלת ישראל להקפיא כל בנייה בהתנחלויות. בהצהרתו טען פומפאו כי העמדה הקודמת "לא קידמה את השלום", אולם הדגיש כי אין בהכרזה זו משום נקיטת עמדה באשר לשאלת ריבונותה של ישראל על שטחי הגדה המערבית שכבשה ב-1967. ההחלטה הסופית בנושא, כך לפי שר החוץ האמריקני, צריכה להתקבל לאחר משא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

"לקרוא לביסוס התנחלויות אזרחיות הפרה של החוק הבינלאומי לא קידם את השלום. האמת הקשה היא שלעולם לא יהיה פתרון משפטי לסכסוך, וויכוחים לגבי מי צודק ומי טועה מבחינה משפטית לא יביאו את השלום", נכתב בהצהרת פומפאו.

פומפאו ציין את העובדה כי מערכת המשפט הישראלית עושה הבחנה בין שטחים שונים בגדה המערבית, בהתאם לחוק הישראלי. הוא אמר כי הממשל האמריקני יפעל על פי הבחנות אלו, אך הבהיר כי את השאלה המשפטית לגבי התנחלויות מסוימות ייבחנו בבתי משפט בישראל.

בלשכת ראש הממשלה בירכו על ההצהרה. "הממשל האמריקני דחה היום באופן ברור את הטענה השקרית – שההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון מנוגדת ביסודה למשפט הבינלאומי. ארצות הברית אימצה מדיניות חשובה שמתקנת עוול היסטורי. המדיניות הזו מכירה בכך שהעם היהודי אינו זר ביהודה ושומרון. זכותנו על יהודה ושומרון נובעת בראש ובראשונה מהקשר ההיסטורי רב השנים של עמנו לארץ ישראל.

"מדיניות הנשיא טראמפ צודקת גם בטענה שאלו שמערערים על חוקיות ההתיישבות הישראלית ביו"ש - לא רק שלא מכירים באמת ההיסטורית ובמציאות בשטח, אלא גם מעכבים כל אפשרות למשא ומתן ישיר לשלום. קביעת חוקיות ההתיישבות ביהודה ושומרון היא עניין לבתי המשפט בישראל ולא לבתי דין בינלאומיים מוטים. מערכת המשפט הישראלית הוכיחה את עצמה בנושא, ותמשיך להיות המקום הראוי ביותר לפסוק בעניינים אלה.

"את המחלוקת בין מדינת ישראל לשכניה הפלסטינים ניתן לפתור בתהליך של משא ומתן, ולא באמצעות פסיקות בינ"ל פסולות. מדינת ישראל מוכנה לקיים משא ומתן לשלום עם הפלסטינים, וזאת לצד שמירה על ההתיישבות ביהודה ושומרון. אנו מודים לנשיא טראמפ, למזכיר המדינה פומפאו, ולממשל האמריקני על עמידתם האיתנה לצד יסודות האמת והצדק. אנו קוראים למדינות נוספות לעמוד לצד ישראל ולצד השלום ולאמץ את עמדתה החשובה של ארה"ב".

שר החוץ ישראל כץ בירך על ההודעה האמריקנית: "מקבל בברכה את הודעת מזכיר המדינה האמריקאי בדבר חוקיות התישבות היהודית ביהודה ושומרון". הוא הודה לממשל טראמפ על "תמיכתו העקבית והאיתנה בישראל", ואמר כי ההודעה האמריקאית שלו "היא מענה הולם להחלטת בית הדין האירופאי נגד ההתיישבות היהודית וניסיונות החרם נגד מדינת ישראל".

יו"ר כחול לבן בני גנץ הודה על שינוי המדיניות של וושינגטון, והוסיף כי "גורלם של היישובים והתושבים ביהודה ושומרון צריך להיקבע בהסדרים העומדים בדרישות הביטחון ושיוכלו לקדם את השלום. הסדרים שישרתו את שני הצדדים, וישקפו גם את המציאות בשטח".

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר: "זהו יום היסטורי, המוסר והצדק ניצחו, גם המעצמה הגדולה בעולם אומרת בפירוש שארץ ישראל שייכת לעם ישראל, ולב הארץ הוא לא שטח כבוש. דבר זה נוגע בשאלה הבסיסית, האם זו הארץ שלנו או שחלילה אנחנו כובשים. ההחלטה הזו הייתה צריכה להיות מובנת מאליה משום שהיא אכן נכונה גם משפטית, על פי סעיף 80 בחוקת האום, אולם היא מגיעה אחרי שנים של חרפה ואין ספק שאם אכן תבוא ההצהרה הזו של ארה"ב זוהי הצהרה חשובה".

 

שלום עכשיו: שום הצהרה לא תשנה את העובדה שמדובר בשטח כבוש

מנגד, במחנה השמאל גינו את ההחלטה לשנות את העמדה החוקית באשר להנחלויות הישראליות. יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, מסר כי "אף שר חוץ לא ישנה את העובדה שההתנחלויות נבנו על אדמה כבושה שעליה תוקם מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל", מסר.

בתנועת שלום עכשיו אמרו כי "שום הצהרה לא תשנה את העובדה שההתנחלויות נבנו על שטח כבוש בניגוד לחוק הבינלאומי ומהוות מכשול לשלום", מסרו. "טראמפ היה ונותר מתווך לא הגון שמשרת את החזון של הימין הקיצוני על חשבון הרוב המתון של הציבור בישראל".

בשבוע שעבר פסק בית הדין של האיחוד האירופי כי מוצרים שיוצרו בהתנחלויות הישראליות יודגשו ככאלה, וכי סימונו כ"תוצרת ישראל" הינו הטעיית צרכנים שמעוניינים להחרים מוצרים שיוצרו בהתנחלויות מסיבות פוליטיות. ההחלטה, שלראשונה תחייב את כל 28 המדינות החברות באיחוד, ניתנה לאחר שבית משפט בצרפת קבע בשנה שעברה כי ההנחיה הקודמת של האיחוד אינה מחייבת, ופסק שלא לאכוף את הנחיית האיחוד בנוגע למוצרים של יקב פסגות הפועל מהתנחלות ישראלית.

לפי פסק הדין, בתווית המציגה את מקום הייצור לא ייכתב ישראל, אלא "ההתנחלויות הישראליות". בית הדין האירופי הסביר כי "לצרכנים אין דרך לדעת, בהיעדר מידע שיציין זאת, כי המוצרים הגיעו מאזור ההתנחלויות שהוקמו בשטחים שבהם הופר המשפט הבינלאומי". עוד נכתב כי "המידע שמסופק לצרכנים חייב לאפשר להם לקבל החלטות, באופן שמיידע אותם לא רק על ענייני בריאות וכלכלה... אלא גם על שיקולים אתיים שנוגעים לחוק הבינלאומי". 

בהחלטה הודגש כי "ההתנחלויות שהוקמו בכמה מהשטחים שנכבשו על ידי מדינת ישראל מתאפיינים בכך שהם נותנים ביטוי מוחשי למדיניות של העברת אוכלוסייה (טרנספר) שבוצעה על ידי המדינה מחוץ לשטחה, תוך הפרת החוק ההומניטרי הבינלאומי".

במחלקת המדינה גינו אז את החלטת בית הדין ומסרו כי "הנסיבות שהובילו להחלטה מרמזות על הטיה נגד ישראל", וכי ההחלטה "תעודד, תכיל ותקדם את תנועת החרם (BDS) נגד ישראל".

תגיות:ארצות הבריתהתנחלויות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה