הריון ולידה

דיכאון אחרי לידה: מהם התסמינים, וכיצד יוצאים מזה?

ילדת? מזל טוב! אל תופתעי אם לא תרגישי שמחה כל הזמן. האם מה שאני מרגישה הוא דיכאון אחרי לידה? ואיך מטפלים בזה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ילדת? מזל טוב! שתזכי לגדל אותו או אותה בנחת, מתוך רווח, שמחה ובריאות.

בריאות ושמחה אחרי לידה אינן מובנות מאליהן. בשנים האחרונות עולה וגוברת המודעות לתופעה של דיכאון אחרי לידה, אשר מופיעה אצל חלק מהנשים. אך מהו בדיוק הדיכאון הזה? האם בכי אחרי לידה מראה על דיכאון?

ודאי שלא. דיכאון אחרי לידה הוא שם כללי למספר תופעות, נפוצות יותר ופחות, שמתרחשות בימים, בשבועות ובחודשים שלאחר לידה. ישנן שלוש דרגות עיקריות של דיכאון אחרי לידה:

דכדוך – תופעה שנפוצה החל מהיום השלישי או הרביעי שלאחר הלידה, ונמשכת עד היום העשירי שלאחר הלידה. הדכדוך מכונה גם "בייבי בלוז", ובין 50 ל-80 אחוזים מהיולדת סובלות ממנו. התופעות של הדכדוך נגרמות בעיקר מכיוון שההורמונים המשתוללים שמגיעים עם הלידה מתחילים לצנוח, ובנוסף, האם הטרייה מתחילה לחוש בעייפות, בלחץ מן האמהות החדשה ובכלל, מעומס רגשי. מרבית הנשים מצליחות להתמודד עם התחושות הללו ולהתגבר עליהן במהירות. כ-20 אחוזים מהנשים שחוו דכדוך לאחר לידה, יפתחו דיכאון.

דיכאון – דיכאון לאחר לידה מאובחן כחודש לאחר הלידה. בניגוד לדכדוך, הוא אינו חולף מעצמו, והוא גם עמוק יותר ומשפיע על התפקוד היומיומי של האם הטרייה. ישנם גורמי סיכון שונים להתפתחות של דיכאון אחרי לידה – כמו היעדר תמיכה סביבתית ביולדת, דיכאון או מחלות נפש אחרות שקדמו להריון, או דיכאון אצל קרובי משפחה, וכן דיכאון אחר לידה שהתרחש בלידה קודמת. נשים שילדו תינוק בעל בעיות בריאותיות משמעותיות נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח דיכאון אחרי לידה. מחקרים מעריכים שעייפות גדולה ולחץ נפשי משפיעים גם הם על התפתחות של דיכאון. עם זאת, לידה קשה, הריון מורכב ומשקל נמוך או גבוה של התינוק לא נמצאו כמשפיעים על התפתחות של דיכאון לאחר לידה.

פסיכוזה לאחר לידה – זהו מצב נדיר, שקיים אצל אחת מתוך כל 1000 יולדות לערך. זהו מצב שבו מלבד הדיכאון, היולדת סובלת גם ממחשבות שווא, מניתוק מהמציאות, מבלבול קיצוני ועוד. במקרה כזה חשובה התערבות מידית, משום שהחשש הוא שמחשבות שווא או הזיות יגרמו לאם לפגוע בתינוק.

 

מהם התסמינים של דיכאון אחרי לידה?

בימים שלאחר הלידה, עלולים להתפתח תסמינים של דכדוך. התסמינים כוללים שינויים חדים במצב הרוח, רגישות יתר ונטייה להיפגע, נטייה לבכי, חרדות ודאגנות-יתר, וגם תחושה עמוקה של בדידות. לעיתים, בעקבות תחושות הדכדוך האלה, מצטרפות גם תחושות של בושה ושל אשמה, ויחד איתן שאלה של "האם אני אמא טובה מספיק".

 

הרב אייל אונגר - דיכאון לאחר לידה

כאמור, בשלב מאוחר יותר עלול להתפתח דיכאון. התסמינים של דיכאון לאחר לידה דומים לאלה של כל סוג אחר של דיכאון – כלומר מצב רוח ירוד לאורך שעות רבות במהלך היום, עייפות וחוסר רצון לפעול, ובמקביל – הפרעות שינה, ירידה משמעותית בתיאבון, שעלולה להוביל לירידה משמעותית במשקל, הזנחה של תחומי עניין שבעבר היו חשובים, קשיים בריכוז, תחושות של אשמה ושל חוסר ערך, חרדות לא מוסברות, בעיקר כאלה שקשורות לתינוק, דופק מהיר ובמקרים חמורים – מחשבות אובדניות. הסימפטומים משתנים מאישה לאישה, ויתכן שיופיעו כל הסימנים, או רק חלקם.

 

איך מטפלים בדיכאון לאחר לידה?

ראשית, כדאי לדעת שככל שהטיפול ניתן בשלב מוקדם יותר – כך הוא יהיה יעיל יותר ויפעל במהירות רבה יותר. בנוסף, חשוב לדעת כי טיפול יעיל ימנע החמרה של המצב, ולכן הוא חשוב מאוד. חשיבות נוספת של הטיפול קשורה בתינוק – מחקרים מראים כי תינוקות של נשים שסבלו מדיכאון לאחר לידה סבלו מקשיים בהתפתחות המוטורית וגם השכלית, ובנוסף – התקשורת שלהם עם אמם נפגעה גם היא.

נשים רבות יכולות להיעזר בטיפול פסיכולוגי כבר בשלב הראשוני, של הדכדוך, ובמקרים רבים למנוע בזכות הטיפול התפתחות של דיכאון לאחר לידה. מלבד זאת, מומלץ שהיולדת תהיה מוקפת בסביבה תומכת – הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית, במיוחד אם התינוק נולד עם בעיה בריאותית.

במקרה שהתפרץ דיכאון לאחר לידה, לרוב ניתן טיפול אשר משלב טיפל תרופתי עם טיפול פסיכולוגי ו/או התנהגותי. הטיפול התרופתי הוא בתרופות נוגדות דיכאון. כדאי לדעת שחלק מן התרופות ניתן גם במהלך הנקה ואינן פוגעות בה.

 

לא רק נשים

נושא מוכר פחות בתחום של דיכאון לאחר לידה הוא דיכאון לאחר לידה אצל גברים. מחקרים רבים מראים כי לא רק נשים סובלות מדיכאון לאחר לידה, אלא גם אבות טריים, אם כי באחוזים נמוכים יותר – כ-10 אחוזים מן הגברים שנולד להם תינוק עלולים לסבול מדיכאון לאחר לידה. מלבד גורמי הסיכון הרגילים שקיימים גם אצל נשים, גברים עלולים לסבול מדיכאון בשל לחץ ומועקה בעקבות האחריות החדשה שהוטלה עליהם. במקרים רבים הדיכאון מושפע גם מהעובדה שהאם הטרייה משקיעה את כל מרצה בתינוק, מה שעלול לגרום לאב הטרי לחוש בדידות. הטיפול בדיכאון אצל גברים דומה לטיפול בנשים, ומומלץ גם לאבות להגיע לאבחון ולטיפול בשלב מוקדם ככל האפשר.

מעגל החיים: צבי יחזקאלי והרב דניאל כהן נפגשים לשיחה נוקבת על לידה ומוות

תגיות:לידהדיכאון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה