חדשות בארץ

בית הדין של האיחוד האירופי: כל המדינות מחויבות לסמן מוצרים מהתנחלויות

בית הדין לצדק קבע כי כל 28 מדינות האיחוד האירופי מחויבות לסמן את תוצרת ההתנחלויות מהגדה המערבית, מזרח ירושלים ורמת הגולן - ולציין שמדובר בתוצרת מהתנחלות ישראלית. משרד החוץ: "רוח גבית לגורמים רדיקלים המקדמים חרמות נגד ישראל ומכחישים את זכות קיומה"

יקב בהתנחלות ישראלית (צילום: פלאש 90)יקב בהתנחלות ישראלית (צילום: פלאש 90)
אא

בית הדין של האיחוד האירופי פסק היום (שלישי) כי מוצרים שיוצרו בהתנחלויות הישראליות יודגשו ככאלה, וכי סימונו כ"תוצרת ישראל" הינו הטעיית צרכנים שמעוניינים להחרים מוצרים שיוצרו בהתנחלויות מסיבות פוליטיות. ההחלטה, שלראשונה תחייב את כל 28 המדינות החברות באיחוד, ניתנה לאחר שבית משפט בצרפת קבע בשנה שעברה כי ההנחיה הקודמת של האיחוד אינה מחייבת, ופסק שלא לאכוף את הנחיית האיחוד בנוגע למוצרים של יקב פסגות הפועל מהתנחלות ישראלית.

לפי פסק הדין, בתווית המציגה את מקום הייצור לא ייכתב ישראל, אלא "ההתנחלויות הישראליות". בית הדין האירופי הסביר כי "לצרכנים אין דרך לדעת, בהיעדר מידע שיציין זאת, כי המוצרים הגיעו מאזור ההתנחלויות שהוקמו בשטחים שבהם הופר המשפט הבינלאומי". עוד נכתב כי "המידע שמסופק לצרכנים חייב לאפשר להם לקבל החלטות, באופן שמיידע אותם לא רק על ענייני בריאות וכלכלה... אלא גם על שיקולים אתיים שנוגעים לחוק הבינלאומי". 

בהחלטה הודגש כי "ההתנחלויות שהוקמו בכמה מהשטחים שנכבשו על ידי מדינת ישראל מתאפיינים בכך שהם נותנים ביטוי מוחשי למדיניות של העברת אוכלוסייה (טרנספר) שבוצעה על ידי המדינה מחוץ לשטחה, תוך הפרת החוק ההומניטרי הבינלאומי".

באיחוד האירופי מסרו בתגובה לפסיקה כי אין בהחלטה זו כדי לשנות את מדיניות האיחוד המכירה בשטחים הכבושים כהפרה של החוק הבינלאומי. באיחוד  הזכירו כי הפסיקה ניתנה לאור הנחיה קודמת של האיחוד, לפיה אין להטעות צרכנים הרוכשים מוצרים שיוצרו מחוץ לגבולות ישראל שבהם אינה מכירה הקהילה הבינלאומית. לצד זאת, בהודעה הודגש כי האיחוד נותר מחויב לביטחונה של ישראל, וכי הוא אינו תומך בתנועת החרם על ישראל או בהטלת סנקציות כלכליות כלפיה.

במשרד החוץ תקפו את ההחלטה. "ישראל דוחה בתוקף את החלטת בית הדין האירופי שנגרר לקמפיין פוליטי, שכל תכליתו הוא יישום סטנדרט כפול כלפי ישראל וייחודה לרעה", נכתב בהודעת המשרד. "ההחלטה מרחיקה את השלום ונוגדת את עמדות האיחוד האירופי עצמו". לטענת המשרד, יש בהחלטה משום "רוח גבית לגורמים רדיקלים המקדמים חרמות נגד ישראל ומכחישים את זכות קיומה".

שר החוץ ישראל כץ אמר כי החלטת בית הדין האירופי "פסולה ערכית ומוסרית", וכי בכוונתו לדון על כך מול שרי החוץ באירופה על מנת "לוודא את מניעת יישום מדיניות שגויה וחמורה זו". לדבריו של כץ, ההחלטה "עומדת בסתירה למדיניות האירופאית לקדם את סיום הסכסוך באמצעות משא ומתן ישיר וללא תנאים מוקדמים ולא באמצעות פסיקות משפטיות". 

מיקב פסגות נמסר כי "ההחלטה מעודדת החרמת מוצרים ישראלים ודה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל. היא נגועה באפליה, במוסר כפול ובצביעות קשה". מנכ"ל היקב, יעקב ברג, אמר כי "ראינו בפועלנו שליחות גדולה כישראלים וכיהודים. פעלנו כישראלים החיים ביישוב שהוקם באישור ממשלת ישראל ושרק מבקשים לייצר ולייצא יין איכותי אשר קנה לעצמו מוניטין ברחבי העולם".

 

הרקע להחלטת בית הדין: התערבות של בית משפט צרפתי

ביוני פרסם היועץ המשפטי של בית הדין לצדק של האיחוד האירופי חוות דעת לפיה צרפת חייבת לסמן יין שיוצר בהתנחלויות, זאת, בניגוד להחלטת בית משפט בצרפת שקבע אשתקד כי אין חובה ליישם את מדיניות האיחוד בנוגע לסימון מוצרים מההתנחלויות. לפי היועץ, חוקי האיחוד שמחייבים סימון מוצרים מהשטחים שנכבשו על ידי ישראל מאז שנת 1967, גוברים על החלטת בית המשפט הצרפתי.

החלטת בית המשפט בצרפת ניתנה לאור עתירה שהגיש היקב הישראלי "פסגות", הפועל מההתנחלויות. בעתירה היקב נטען כי אין לכבד את חוקי האיחוד זאת לנוכח העובדה כי הדבר נוגד את החוקה המקומית האוסרת על החרמת תוצרת ישראלית. בית המשפט קיבל את העתירה, בו בעת שהוא מורה להעביר את ההחלטה הסופית לבית הדין האירופי, זאת מאחר ורפובליקת צרפת כפופה לחוקי האיחוד האירופי בו היא חברה.

החוק שאושר בפרלמנט האיחוד האירופי כמעט ולא נאכף עד כה, אך לנוכח העברת ההחלטה לידיו של בית הדין של האיחוד, גוף משפטי בעל סמכויות בינלאומיות לכל דבר ועניין, צפוי כי מעתה תיראה אכיפה משמעותית ביותר. משכך, לא מפתיע כי מדינת ישראל, באמצעות משרד המשפטים, סירבה להביע תמיכה כלשהיא בהליכים המשפטיים.

תגיות:התנחלויותהאיחוד האירופי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה