חדשות בארץ

נכדו של רבין תקף את נתניהו: "קח אחריות, לך לביתך"

בטקס האזכרה הממלכתי לראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, שנערך בהר הרצל, קרא נכדו, יונתן בן ארצי, לראש הממשלה בנימין נתניהו לפרוש מתפקידו: "אם דבק בכם רבב – זוזו הצידה. תפרשו מתפקידכם. לכו לביתכם, והתמודדו עם הטענות האישיות נגדכם". בנאומו בטקס, יצא נתניהו נגד הטענות לפיהן לא הגיב על הקריאות "רבין בוגד", ואפילו עודד אותן: "שקר שחוזרים עליו פעמים רבות אינן הופך לאמת"

בן ארצי, היום (צילום מסך, מתוך שידורי כאן - תאגיד השידור הישראלי)בן ארצי, היום (צילום מסך, מתוך שידורי כאן - תאגיד השידור הישראלי)
אא

יונתן בן ארצי, נכדו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, קרא בצהריים (ראשון) לראש הממשלה בנימין נתניהו לפרוש מתפקידו, על רקע החשדות נגדו בתיקיו השונים. בנאום שנשא בטקס האזכרה הממלכתי לרבין, שנערך בהר הרצל בירושלים, הזכיר בן ארצי כי סבו פרש ב- 1977 מתפקידו, על רקע פרשת הדולרים בה הייתה מעורבת רעייתו.

"על אף ההזדמנות ההיסטורית להמשיך ולהוביל את ישראל קדימה, ועל אף שהאמין כי הוא האדם הנכון לעמוד בראש, למרות הידיעה כי בידיו המפתח לשינוי – הוא החליט לקחת אחריות אישית ולפנות את מקומו. לוותר ויתור אישי כואב למען הדמוקרטיה הישראלית – כדי שלא יפול בה רבב", אמר בן  ארצי על סבו. "אני פונה מכאן לראש הממשלה היוצא, בנימין נתניהו, לראשי המפלגות ולכל נבחרי העם: מדינת ישראל קורסת. למעלה משנה שאין כאן ממשלה. אין תקציב, אין מדיניות, אין דרך. בתי החולים מפוצצים, המדינה בפקקים, אין מפכ"ל למשטרה. המטה הכללי מתקשה לקבל הנחיות פעולה ברורות. הציבור כועס, חושש, מסוכסך. מערכות המדינה נרמסות, אזרחי ישראל סובלים".

"הביטו סביב, כאן קבורים מנהיגי המדינה שבנו והקימו אותה. הביטו בעיניים שלהם, המתבוננות בכם מלמעלה. זה הזמן לקחת אחריות ולתת דוגמה אישית. שנות שלטון רבות גרמו לכם לשכוח מה זה להיות בני אדם. תהיו בני אדם".

"אני קורא לך, ולכולכם מכאן, לעשות את מה שאתם יודעים שהוא הדבר הנכון עבור מדינת ישראל בעת הזאת: קחו אחריות על מעשיכם. אם דבק בכם רבב – זוזו הצידה, תפרשו מתפקידכם. לכו לביתכם והתמודדו עם הטענות האישיות נגדכם. אם תנוקו – תוכלו לחזור, כפי שעשה יצחק רבין. גם אתם יודעים – אין אדם שהוא מעל המדינה".

"הגענו לרגע האמת. אם תשימו שוב את טובתכם האישית מעל טובתה של ישראל – עם ישראל לא יסלח לכם, וההיסטוריה לא תסלח לכם. אם תמשיכו לדבוק בפלגנות על פני האחדות, ולגרור אותנו אל מערכת בחירות נוספת של שנאה, הסתה והרס הדמוקרטיה – אזרחי ישראל יענישו אתכם. אם תעדיפו את טובתכם האישית על פני אחדות ישראל – עם ישראל יוקיע אתכם ויפנה לכם עורף", סיכם בן ארצי את דבריו.

 

נתניהו: "שקר שחוזרים עליו פעמים רבות אינו הופך לאמת"

נתניהו, שדיבר לפני בן ארצי, אמר כי רצח רבין היה לא רק פצע אישי עבור בני משפחתו אלא גם פצע לאומי: "כיבדתי את רבין, כי ידעתי שפעל לפי מצפונו. הוא היה פטריוט ישראלי בלב ובנפש". ראש הממשלה הוסיף כי כראש האופוזיציה פעל על פי מצפונו נגד הסכמי אוסלו, אך הדגיש לאורך כל הדרך כי רבין אינו בוגד: "לאורך השנים שעברו מאז הרצח אני שומע את הטענה הכוזבת, לפיה כשחבר קנאים מתוך המחנה שהתנגד לאוסלו קרא כך ליצחק רבין, אני עמדתי בצד ושתקתי, לא הגבתי, אפילו עודדתי. שמעתי את הדברים גם פה, ליד קברו של רבין, בצורה מפורשת ומרומזת, כמעט בכל אזכרה. אבל שקר שחוזרים עליו פעמים רבות אינו הופך לאמת".

"אמרתי שרבין לא בוגד. הוא טועה, אך לא בוגד. הוא יריב פוליטי, לא אויב. בהפגנה בכיכר ציון אמרתי: די עם הקריאות האלה", אמר נתניהו. "ברגע שאזרח כלשהוא עובר מפולמוס פוליטי, סוער ככל שיהיה, להטפה לרצח יריביו, הוא חוצה את הקו שמפריד בין ויכוח ציבורי לגיטימי לפעולה נפשעת. באותה המידה, האשמת יריבים פוליטיים בשל התנגדותם החריפה לעמדה פוליטית כלשהיא, היא פעולה אנטי דמוקרטית שפוגעת בחופש הביטוי. לצערי, זה מה שקרה לאחר הרצח, כשגופים שונים התגייסו להדביק למחצית העם את האחריות לפשע. ההאשמות הללו, במידה שהן נמשכות, רק מעמיקות ומנציחות את השסע. הן לא מרפאות אותו".

ראש הממשלה סיים את נאומו בקריאה להקמתה בהקדם של "ממשלת אחדות לאומית רחבה", כלשונו: "מה שדרוש לנו היום, לאור תוצאות הבחירות, זה לאחד את העם. יצחק רבין היה חבר בממשלה כזאת פעמיים בשנות ה- 80. הוא הבין שמדובר בצורך השעה, לאור האתגרים הגדולים איתם התמודדנו, וזה מה שצריך להיות גם היום לאור האתגרים הגדולים שאיתם אנחנו מתמודדים".

תגיות:יצחק רבין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה