חדשות בארץ

דוברי נתניהו ערערו למחוזי: "אסור ’להלבין’ את פעולותיה הפסולות של המשטרה"

יונתן אוריך ועופר גולן, דובריו של ראש הממשלה, הגישו ערעור לבית המשפט המחוזי על החלטת בית משפט השלום לאפשר חיפוש בטלפונים הניידים שלהם: "החלטת השלום מעמיקה בצורה אקטיבית את הפגיעה בזכויות המערערים, ומתירה למשטרה להמשיך ולפגוע בזכותם לפרטיות ולהליך הוגן"

גולן ואוריך (תמונות: יונתן סינדל, פלאש 90)גולן ואוריך (תמונות: יונתן סינדל, פלאש 90)
אא

דובריו של ראש הממשלה, יונתן אוריך ועופר גולן, הגישו היום (חמישי) ערעור לבית המשפט המחוזי, על החלטת בית משפט השלום לאפשר למשטרה לערוך חיפוש בטלפונים הניידים שלהם. את הערעור הגישו פרקליטיהם של השניים, עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין, יחד עם עורכי דין נוספים המייצגים מעורבים נוספים בפרשה.

כזכור, היחידה לפשיעה כלכלית בלהב 433 פתחה לאחרונה בחקירה נגד בכירים במטה הבחירות של הליכוד, בחשד להטרדתו של שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, המשמש עד מדינה בתיק 4000. הפרשה הנחקרת נוגעת לאירוע מסוף חודש אוגוסט, כאשר הגיע רכב סמוך לביתו של פילבר, ממנו הושמעו קריאות גנאי נגדו על רקע היותו עד מדינה. בפרשה נחקרו 10 בני אדם, ובמהלך החקירה הוחרמו הטלפונים הניידים של ארבעה מעורבים בפרשה, ביניהם גולן, מנהל קמפיין הליכוד ודוברה של משפחת נתניהו, ואוריך, המשמש כדובר הליכוד. הצעד החריג עורר סערה ציבורית. בדיון שנערך בשבוע שעבר בבית משפט השלום בתל אביב, מתח השופט עלאא מסארווה ביקורת נוקבת על התנהלות המשטרה בחקירה, אך קיבל לבסוף את בקשתה לבצע חיפוש "כירורגי" בטלפונים הניידים.

בערעור שהגישו הפרקליטים, הם הציגו שורה של פגמים שנפלו בחקירת המשטרה, ונחשפו בדיון בבית המשפט. בין היתר, חוקרי המשטרה חדרו לטלפונים הניידים של לקוחותיהם ללא צו בית משפט: "רק לאחר שהפיקה ראיות מהחיפוש, טרחה המשטרה לפנות לבית משפט קמא (בית משפט השלום) בבקשה לקבל צו שיתיר לה לחדור לטלפונים". החרמת הטלפונים נעשתה אף היא ללא צו, ומבלי שהושגה הסכמתם של הנחקרים.

עורכי הדין הוסיפו, כי "המשטרה ידעה מראש כי בכוונתה לחדור ולעיין בטלפונים הניידים של המערערים. למרות זאת, המשטרה לא פנתה לבית המשפט לקבל צו שיפוטי. חלף זאת, היא זימנה את המערערים לחקירה, תפסה את הטלפונים ללא צו וללא הסכמה מדעת, וחדרה לטלפונים הניידים שלהם תוך קבלת 'הסכמתם' בעורמה. רק לאחר שגילתה כי יש בטלפונים מידע שרלוונטי לחקירה, פנתה המשטרה לבית משפט בבקשה לקבלת צו חדירה בדיעבד. התנהלות שכזו אין להתיר".

"יש לדחות את בקשת המשטרה למתן צו חדירה לטלפונים. ההיגיון והצדק מחייבים, כי אם פעולות פוגעניות מצד רשויות החוק מגיעות לפתחו ולידיעתו של בית המשפט כבר בשלב החקירה, על בית המשפט לעצור פגיעות אלה כבר בשלב זה. החלטת השלום מעמיקה בצורה אקטיבית את הפגיעה בזכויות המערערים, ומתירה למשטרה להמשיך ולפגוע בזכותם לפרטיות ולהליך הוגן".

"ככל שהחלטת בית משפט קמא תיוותר על כנה, המסר שיועבר לרשויות יהיה כי הן זכאיות להפר את החוק ולרמוס זכויות נחקרים ברגל גסה, וזאת מבלי שיהיו לכך השלכות כלשהן מצידן. החלטת בית משפט קמא 'מלבינה' למעשה את פעולותיה הפסולות של המשטרה", הדגישו הפרקליטים.

לגופם של החשדות, לפיהם אוריך וגולן פעלו על מנת להטריד את פילבר, נטען בבקשת הערעור כי שליחת הרכב לביתו נעשתה במסגרת קמפיין הבחירות של הליכוד, יומיים לאחר שבחדשות 12 פורסמו תמלילים של חקירותיו במשטרה: "פרסומים אלה יצרו סערה תקשורתית ופוליטית בעיצומו של קמפיין בחירות. בתגובה לפרסומים אלה, רצו בקמפיין הליכוד להעלות למודעות התקשורתית אמירות אחרות של פילבר, ולכן נשלח הרכב – לא במטרה להטריד עד, אלא במטרה תקשורתית-פוליטית להשמיע בתקשורת את אותן אמירות מזכות כחלק מקמפיין הבחירות של מפלגת הליכוד".

נימוק נוסף שהועלה בבקשה למניעת החיפוש בטלפונים של גולן ואוריך נוגע לעובדה שהם "מהאנשים הקרובים ביותר לראש הממשלה ולבני משפחתו, ומצויים איתו בקשר יום יומי. במסגרת עבודתם, עוסקים המערערים בסוגיות פרלמנטריות שונות, ובשל כך נמצאים בקשר הדוק עם שרים וחברי כנסת. בנוסף, בשל תפקידם המערערים נמצאים בקשר ישיר ורצוף עם גורמי תקשורת שונים – ובכלל זה ראשי מערכות, עורכים, וכתבים – ואף מצויים בקשר שוטף עם עורכי דינו של ראש הממשלה. נוכח האמור, תכתובות רבות של המערערים חוסות תחת שורה של חסיונות – חיסיון פרלמנטרי; חיסיון עיתונאי; חיסיון עורך דין-לקוח".

בנוסף לבקשה להימנע מהוצאת צו חדירה לטלפונים הניידים, מתבקש בית המשפט המחוזי "להורות למשטרה לחשוף את תיעוד חקירתו של אוריך, שהוקלדה באופן לא חוקי לקבוצה פנימית של המשטרה 'השלמות 4000'".

פרקליטו של גולן, עורך הדין חדד, אמר בעקבות הגשת הערעור: "הנקודה מאוד פשוטה וצריכה להטריד כל אזרח. לא יכול להיות שהמשטרה תיכנס לטלפונים בצורה לא חוקית, תפרוץ אליהם ממש ואחר כך תפנה לבית המשפט כדי להלבין את המעשים שהיא עשתה. זו מהות הערעור, והמהות הזאת מאוד פשוטה ומאוד צודקת"

תגיות:יונתן אוריךעופר גולן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה