חדשות יהדות

בדרך לפרנסה: פרויקט "שלבים בתעסוקה" מציע סיוע לבעלי תשובה

פרויקט "שלבים בתעסוקה" הוקם במטרה לסייע למשפחות וצעירים מהפריפריה החברתית החרדית בישראל, המתקשים למצוא פרנסה ולהתארגן מבחינה כלכלית. כל הפרטים על הפרויקט – בכתבה שלפניכם

  • ט' חשון התש"פ
אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

פרויקט "שלבים בתעסוקה" הוקם בשנת 2011 על ידי עמותת שלבים מיסודה של קרן משפחת וולפסון, במטרה לסייע בתחומי הפרנסה וההתארגנות הכלכלית של משפחות וצעירים מהפריפריה החברתית החרדית בישראל. הפרויקט פועל בשיתוף פעולה הדוק עם כל הגורמים בממשלתיים והאזרחיים, הפועלים בתחום התעסוקה.

קהל היעד של הפרויקט מאופיין לפי פילוח של קהילות עם רקע שונה:

קהילת בעלי התשובה – על פי נתוני הסקר החברתי של הלמ"ס לשנת 2018, קהילה זו מונה כ- 250 אלף איש, ומהווה  כ- 20% מהמגזר החרדי בישראל.

קהילת העולים מארצות דרום אמריקה המשתייכים למגזר החרדי – קהילה זו מונה כ- 5,000 איש, שהגיעו לישראל ממדינות שונות: ארגנטינה, ברזיל, אורוגוואי, פרגוואי, צ'ילה ומקסיקו.

 

הקשיים

לקהילות אלו מאפיינים שונים, וגם בתוך הקהילות ניתן להבחין כי קיימים צרכים שונים למבוגרים נשואים בעלי משפחות, לצעירים רווקים ולתתי-קבוצות נוספות. עם זאת, מספר קשיים מאפיינים את כל הקבוצות:

בישראל מציאת משרה מתאימה מצליחה לרוב דרך קשר אישי עם המעסיק של חברים ובני משפחה, וקהילות אלו חסרות רישות חברתי חיוני.

תכניות סיוע ממשלתיות, מרכזי הכוון וקרנות המעניקות סיוע כספי, ממיינים את הפונים על פי קריטריון 'מיהו חרדי', הנקבע על סמך אישור לימודים במוסדות תיכוניים חרדיים. קריטריון זה מונע מבני קהילות אלו לקבל את הסיוע הנדרש.

הנשים הנשואות בקהילות אלו מתקשות יותר לשלב בין גידול ילדים ועבודה, לעיתים בגלל החסר בעורף משפחתי ולעיתים בגלל פערים תרבותיים. כמו כן, בני קהילות אלו תופסים לעיתים את העבודה כמכשול רוחני, ולפיכך עלולים להתקשות יותר בגמישות ביחס למקומות עבודה, וביציאה לעבודה בכלל.

תחום החינוך הוא אחד מהנפוצים ביותר במגזר החרדי, לגברים ולנשים, הן בהנגשת מסלולי הכשרה מתאימים והן באיתור מקומות עבודה. תחום זה אינו רלוונטי לקהילות אלו, עקב פערי תרבות ושפה.

ממצאי סקרים שערך הפרויקט מלמדים על רמות שכר נמוכות מאוד בקרב עובדים הנמנים על בני קהילות אלו. כמחצית מכלל הנשים העובדות (46%) וכחמישית מהגברים משתכרים שכר של עד 3,000 ₪ בלבד. כ- 30% משתכרים בין 3,001 ל- 5000 ₪, ו- 16% משתכרים בין 5,000-7,000 ₪ בלבד.

 

ערוצי הסיוע

הפרויקטים המופעלים בעמותה כוללים ערוצי סיוע שונים, המותאמים לצרכי קהל היעד:

ליווי אישי והדרכה בתעסוקה: סיוע במיצוי זכויות באבחון כישורים תעסוקתיים, סיוע והכוון למסלולי לימוד מקצועיים ואקדמיים, סיוע במיצוי זכויות במימון לימודים, סיוע בקיום לתקופת הלימודים בעזרת הלוואות ומענקים לזכאים.

ליווי אישי והדרכה ליוזמות עסקיות קטנות: סיוע בקבלת ייעוץ מקצועי, סיוע בקבלת מימון והלוואות מדינה וקרנות, מיצוי זכויות.

ליווי אישי למשפחות בקשיים כלכליים: ייעוץ מקצועי להתארגנות נכונה בכלכלת בית, קרן הלוואות.

הדרכות קבוצתיות לצעירים וצעירות בתחילת דרכם התעסוקתית, העצמה ותמיכה לקליטה ראויה בשוק העבודה.

 

לפרטים נוספים על "שלבים בתעסוקה"

תגיות:בעלי תשובהשלבים בתעסוקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה