חדשות בארץ

סערת תיק 4000: "עדות ניר חפץ – משענת קנה רצוץ"

עורך הדין ז'ק חן, פרקליטו של שאול אלוביץ', אחד החשודים בתיק 4000, טען כי ניר חפץ, אחד מעדי המדינה בתיק, לא גיבה את עדותו בראיות תומכות: "עדותו של חפץ נסמכת על עדותו של חפץ, הבעיה שהיא מלכתחילה משענת קנה רצוץ". שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' פנה לשר המשפטים אמיר אוחנה בבקשה למנות ועדת בדיקה חוקרת בראשות שופט בדימוס, שתבדוק את התנהלות מערכות התביעה והייעוץ המשפטי לממשלה

ניר חפץ (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)ניר חפץ (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
אא

נמשכת הסערה סביב הפרסומים בנוגע ללחצים הפסולים שהופעלו, לכאורה, על ניר חפץ, יועצו לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו ועד המדינה בתיק 4000 (תיק בזק-וואלה).

עורך הדין ז'ק חן, פרקליטו של שאול אלוביץ', אחד החשודים בתיק 4000, אמר הבוקר כי על לקוחו הופעל "לחץ לא אנושי", כלשונו, במטרה לשכנעו להפוך לעד מדינה. בראיון לישי שנרב בגלי צה"ל, טען חן כי מעבר להשפלה שעבר ולמניעת השינה ממנו, נעשו לאלוביץ' "תרגילים לא חוקיים, לא אנושיים ולא מוסריים".

חן הוסיף כי בניגוד לדיווחים בתקשורת, חפץ לא סיפק בתיק 4000 כל ראיה חיצונית שתתמוך את עדותו, כדוגמת מסמכים או הקלטות: "זו הדגמה פנטסטית למניפולציות שעושים בכם, כלי התקשורת, בהכנסת נתונים שאינם נכונים לתוך הדיווחים, באמצעות תדריכים או הדלפות, כדי לייצר מציאות מדומה. בתיק זה, עדותו של חפץ נסמכת על עדותו של חפץ. הבעיה היא שעדות זו היא מלכתחילה משענת קנה רצוץ, משום שהוא אמר דבר והיפוכו. הזיכרון תעתע בו, הוא אמר א' ואחר כך אמר ב', וכשהוא נשאל על הסתירה אז הוא השיב ג'. בתיק 4000 אין ולו בדל ראיה שחפץ הביא".

כזכור, הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל, חשף תמלילים מחקירתו של חפץ במשטרה, המלמדים על סתירות משמעותיות בגרסאות שסיפק בעדויותיו השונות – לפני שחתם על הסכם עד המדינה, ולאחר החתימה. בין היתר, עלה מהתמלילים כי חפץ שינה גרסאות בנוגע לאירועים העומדים במרכזם של החשדות נגד נתניהו בתיק 4000, ואף תיאר פגישות שכלל לא התרחשו, כל זאת לכאורה כדי להשביע את רצונם של החוקרים. סגל הוסיף, כי קיים חשד שהחוקרים הפעילו על חפץ לחצים פסולים, במסגרתם נקטו בהליך חריג כשזימנו לחקירה אדם שאינו קשור כלל לתיק 4000 ושאלו אותו שאלות שאינן רלוונטיות. מהלך זה אכן הביא לשבירתו של חפץ, שהחליף את עורך הדין שלו ונתן את הסכמתו לשמש כעד מדינה.

מהמשטרה נמסר אמש, בתגובה לפרסומים, כי "משטרת ישראל מנהלת חקירות באופן מקצועי, יסודי ובהתאם לחוק, לא כל שכן כשמדובר בחקירות רגישות הקשורות באישי ציבור. כפי שאמרנו פעמים רבות בעבר, אנו שבים ומדגישים, תיק החקירה המדובר נוהל על ידי צוות חוקרים בכיר, בפיקוח מלא של ר' להב 433 ור' אח"מ. אין בכוונתנו להתייחס לחלקי המידע המפורסמים בתקשורת באופן היוצר עיוות מוחלט של המציאות, אולם נציין כי כלל פעולות החקירה נבחנות מראש לאור תבחינים משפטיים מחמירים של גורמי המקצוע במשטרה. למעלה מן הצורך נציין כי זימון עדים ונחקרים מבוצע רק לצורכי חקירה, והכל בהתאם לחוק ולהנחיות המשפטיות. כל טענה אחרת בהקשר זה הרי שהיא שגויה מיסודה".

מוקדם יותר אתמול, התייחס היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לסערה שפרצה בעקבות הפרסומים על הלחצים הכבדים שהפעילו חוקרי המשטרה על חפץ. "ככל שיימצא במסגרת הטיפול בתיקים כי בוצעה פעולה שלא כשורה, הדבר ייבחן ויטופל כנדרש", נמסר מטעמו. בהודעת התגובה צוין, כי בשימוע שנערך בחודש שעבר לנתניהו העלו פרקליטיו העלו את הטענות בנוגע לעדותו של חפץ, ואלו נבחנות בימים אלו "בכובד ראש", במסגרת ההליך לבחינת הטענות שעלו בשימוע: "כמובן שאין זה ראוי, וגם איננו מתכוונים, לנהל הליך שימוע מקביל בתקשורת. הליך השימוע ובחינת הטענות בעקבותיו הוא הליך מקצועי ונקי מכל השפעה זרה, וימשיך להיות כזה".

עוד נאמר בהודעה, כי "נחה דעתו של היועץ שחוקרי המשטרה הבהירו לעדי המדינה כי הם נדרשים לומר אך ורק את האמת, וכי הדברים שמסרו עדי המדינה נמסרו באופן חופשי ומרצון. כן צוין, כי תנאי לעריכת הסכם עד מדינה הוא אמירת אמת בלבד".

בתוך כך, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' פנה אמש לשר המשפטים אמיר אוחנה בבקשה שימנה ועדת בדיקה חוקרת בראשות שופט בדימוס, שתבדוק את תפקודן של מערכות התביעה והייעוץ המשפטי לממשלה.

במכתב ששיגר לאוחנה, כתב סמוטריץ' בין היתר: "כאזרח מן המניין אני חייב לומר כי אני מודאג. אני מודאג ממציאות בה נראה כי גורמי אכיפת החוק, אלו שבידם הפקידו אזרחי ישראל את הכוח לחקור ולהעמיד לדין, משתמשים בו לרעה. נראה כי אין הם בוחלים בשום אמצעי להשגת המטרות שסימנו לעצמם, תוך פגיעה בזכויות אזרח ונחקר מינימליות ובטוהר ההליך המשפטי".

"לא ניתן להשלים עם קריסת כל המוסכמות היסודיות במערכת אכיפת החוק, ובמיוחד כאשר ההפרות של כללי המשחק נעשות על ידי הבכירים היושבים בראש המערכת", הדגיש סמוטריץ'. "השבת האמון הציבורי במערכות אכיפת החוק מחייבת פעולה מיידית. ככל הנראה 'אין אסור מתיר את עצמו מבית האסורים', והמערכת וראשיה אינם מסוגלים לבצע את הבקרות הפנימיות הנדרשות ולתקן את הטעון תיקון. ייתכן כי הדבר נובע מכך שהם חשים מותקפים, ועל כן הם מתקפדים יותר ויותר בתחושת מגננה, שאינה מתאימה למערכת המחויבת בשקיפות ובמתן דין וחשבון לציבור ולנבחריו".

"דווקא בימים אלה, הציבור נושא אלינו עיניים, ובייחוד אליך, לשר המשפטים, שהמערכות הללו על הפגמים נמצאות תחת אחריותו", חתם סמוטריץ' את מכתבו.

תגיות:תיק 4000ניר חפץבצלאל סמוטריץ'שאול אלוביץ'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה