חדשות כלכלה

משרד הבריאות: די למימון הטיסות וחבילות הנופש לעיתונאים ואנשי תקשורת

בעקבות טענת גורמי המקצוע במשרד הבריאות וחברי ועדת הסל, לרבות סגן שר הבריאות הנוכחי יעקב ליצמן, כי חברות התרופות פועלות לתזמן פרסומים בתקשורת בעת שוועדת הסל מתכנסת, ולוחצת לייצר העדפה של קבוצת חולים אחת על פני אחר משיקולים זרים, החליטו במשרד לחדד את ההנחיות ולאסור על קשר עם עיתונאים המבוסס על טובות הנאה. במשרד הבריאות מסבירים: "פרסומים עיתונאיים יכולים להתפרש לעתים כפרסום מטעם בעל הרישום, או כקידום מכירות תחת מסווה של כתבה אינפורמטיבית"

הישיבה הראשונה של ועדת סל התרופות לשנת 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)הישיבה הראשונה של ועדת סל התרופות לשנת 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

משרד הבריאות הבהיר לחברות התרופות כי הוא אוסר הענקתן של טובות הנאה לעיתונאים ואנשי תקשורת, לרבות "נסיעות לחו"ל, מימון שהייה במלונות ומימון ארוחות". המכתב החריף, ששוגר אתמול (שני) לחברות התרופות, איגוד לשכות המסחר ולהתאחדות התעשיינים, מגיע כעבור חצי שנה מאז פרסם המשרד את המלצותיו בנוגע ליחסי תעשיית התרופות והתקשורת.

לפי משרד הבריאות, הרקע למכתב הוא כינוסה של ועדת סל התרופות לשנת 2020, ולאחר "דיונים פנימיים" שנערכו במשרד. גורמים במשרד הסבירו את חידוד האיסור בטענה כי חברות התרופות "משחדות" את העיתונאים המסקרים את הענף בכך שהם מזמינות אותם לכנסים שלהם בחו"ל, ומממנים עבורם את הטיסות והשהייה במלונות כדי לקדם את התרופות שלהם. לדבריהם, אותם עיתונאים שזכו לאירוח יוקרתי בחו"ל, מפליגים בשבחי התרופות מתוך כוונה עקיפה ליצור לחץ על חברי ועדת סל התרופות להכניס את התרופות לסל. "פרסומים עיתונאיים יכולים להתפרש לעתים כפרסום מטעם בעל הרישום, או כקידום מכירות תחת מסווה של כתבה אינפורמטיבית", הוסבר בהנחיות המשרד.

משכך, ומאחר ואין בסמכותו של משרד הבריאות לאכוף או להתערב בענייניהם של אנשי התקשורת, מצא המשרד שהפתרון האידיאלי עבור זה הוא הטלת פיקוח מבוקר על תעשיית התרופות ולאסור עליהם לממן את חבילות ההטבות הללו. "נבקש להבהיר כי אין להעניק טובות הנאה מכל סוג שהוא לעיתונאים ואנשי תקשורת, ובכלל זה כדוגמת מימון נסיעות לחו"ל, מימון שהייה במלונות, מימון ארוחות וכדומה", כתב משרד הבריאות. בהודעה צוין כי תקנות הרוקחים (1986) "אוסרות על פרסום תכשיר באמצעי תקשורת או בכתבי עת שאינם מדעיים או מקצועיים או בכל דרך אחרת".

ברבות השנים צפה ועלתה הטענה מצד גורמי המקצוע במשרד הבריאות וחברי ועדת הסל, לרבות סגן שר הבריאות הנוכחי יעקב ליצמן, כי חברות התרופות פועלות לתזמן פרסומים בתקשורת בעת שוועדת הסל מתכנסת, זאת, מתוך מטרה לייצר העדפה של קבוצת חולים אחת על פני אחרת, שפוגעת באופן ישיר בקבוצה אחרת משיקולים זרים ולא ענייניים.

ההוראות, שבמשרד הקפידו לכנותן "המלצות" – מאחר ומדובר בשטח אפור ורגיש שבין האינטרס המסחרי לחופש העיתונאי, מגיעות לאחר הנוהל שפורסם באפריל האחרון שלפיו רשאי המשרד לדרוש מחברות התרופות לחשוף קשרים עם עיתונאים, ואף את התכנים והחומרים שהעבירו אליהם. במשרד גם הודיעו כי בסמכותם לבקש מהחברות את רשימת העיתונאים שנסעו מטעמן לחו"ל או השתתפו בכנסים במימונן. אם יימצא שחברות השתמשו בבמה העיתונאית כדי לקדם אינטרסים מסחריים, הבהיר המשרד, יינקטו נגדן בצעדים משפטיים.

תגיות:משרד הבריאותעיתונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה