מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר לחבק כלב? מה אומר רימון בחלום? והאם בודקים מזלות של בני זוג?

מקבץ שו"ת 121 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"ט תשרי התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. כידוע קיימת מצווה לייחד בגדים לשבת. במידה וקיימות ברשותי חליפות יקרות שבעבר הייתי לובשן ביום חול באירועים מיוחדים, האם אני יכול ללבוש אותן מכאן ואילך רק בשבת? או שהיות שכבר נלבשו בעבר בימי החול, לא ראוי או לא ניתן ללובשם בשבת?

אתה יכול מכאן ואילך לייחד חליפות אלו לשם לבישתן בשבת, ובפרט בנידון שלך, שהן לא היו בשימוש יום יומי בימות החול, אלא רק באירועים מיוחדים.

*  *  *

2. במקום עבודתי ישנו נער עיוור, וכשהלכתי לכיוון המשרדים ראיתי אותו עם מקל ההליכה, עוד רגע מתנגש בעץ גדול. מובן שמיד הודעתי לו לפנות ימינה, ועזרתי לו ללכת לאן שהיה צריך, אבל זה הצריך להוביל אותו יד ביד עד למקום שרצה להגיע. אז הבנתי שיש לי כאן בירור בנושא, ורציתי לשאול בבקשה, מה הדין לגבי שמירת נגיעה במקרה כזה, של עזרה לאדם עיוור להגיע למחוז חפצו?

אם אין איש שיכול לעזור לעיוור, מותר לאישה לאחוז בשרוול שלו, ובכך לסייע לו להגיע למחוז חפצו (וע"ע בשו"ת באר משה חלק ד' סימן קי"ח, ובספר מעין אומר חלק י"ב עמוד קצ"ב, ובשו"ת שערי יושר חלק ה' סימן ק"ה אות ז').

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. כאשר המכשיר של ה"רב-קו" באוטבוסים לא עובד, הנהג לא גובה תשלום אלא מעלה את כל הנוסעים בחינם. הסיבה, על פי הבנתי, היא שלמי שיש כרטיס "רב-קו" ככל הנראה לא מביא כסף במטבעות, ולכן יכול לעלות בחינם. האם מבחינה הלכתית זה בסדר? האם למי שיש כסף במטבעות בנוסף לרב קו, צריך לשלם? או שאין בעיה לעלות מבלי לשלם?

החוק קובע שאם הרב קו תקול אין חובת תשלום, ולכן כך היא גם ההלכה במקרה זה.

*  *  *

4. ראיתי הרצאה של הרב זמיר כהן על גלגולים, ושאלתי את עצמי, האם אזכור את מה שיקרה לי אחרי שאמות? איך אני יכולה לנסות להיזכר מה הייתי בגלגול קודם? או האם בכלל הייתי בגלגול קודם? ואם הייתי בגלגול קודם – איך זה שאני לא זוכרת מה קרה לי אחרי שמתתי ולפני שחזרתי לעולם?

איננו זוכרים גלגולים קודמים, כי זה רצון ה', שנוכל להתחיל חיים חדשים ונשתדל להיות טובים מתוך פתיחת דף חדש לגמרי.

ראה בהרחבה כאן.

*  *  *

5. יש לי כלב שגדלתי יחד איתו כבר הרבה מאד שנים, ואני ממש מחוברת אליו כמו אח קטן, מחבקת אותו ומרעיפה עליו אהבה (כמובן שבסטריליות). ייתכן שזה ישמע מוזר למישהו מהצד, אבל כשחיים ונקשרים מספר שנים לכלב אז מבינים.
לאחרונה התחזקתי, ומספר אנשים אמרו לי שזה אסור, וחלק אמרו אפילו שזו עבודה זרה או מעשה סדום וכל הדברים האלה... האם באמת יש בזה בעיה? ואם כן, למה? מה חמור כל כך בזה?

אין בזה שום איסור.

*  *  *

6. האם מותר לקבל כליה מגוי, או שיש בזה איסור?

מותר לקבל כליה מגוי. אולם אם אין הדבר דחוף, ואפשר להמתין, טוב הדבר להמתין כדי להשיג כליות של ישראל כשר, זאת לאור מאמר חז"ל במסכת שבת (דף ל"ג עמוד ב') שכליות יועצות (שו"ת יביע אומר חלק ח' חלק חושן משפט סימן י"א סוף אות א').

*  *  *

7. ראיתי בחלום הרבה גרעיני רימונים יפים (לא את הרימון שלם מבחוץ, רק את הגרעינים), וחלק מהגרעינים בפינה היו גרעינים שלעסו אותם כבר והונחו בפינה. מה משמעות החלום?

באופן כללי, ראיית רימונים בחלום יכולה להיות סימן טוב, וכדברי הגמרא מסכת ברכות (דף נ"ז עמוד א') הרואה רימונים בחלום, קטנים - יפרה העסק שלו כרימונים. גדולים - ירבה העסק שלו כרימונים. ואם ראה רימון חצוי - אם תלמיד חכם הוא, יצפה לתורה. ואם עם הארץ הוא יצפה למצוות.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

8. האם מותר לאישה לנעול את נעלי הבית של בעלה, או שיש בכך איסור "לא ילבש"?

אם יש לך אפשרות לנעול את נעלי הבית שלך - אסור לך לנעול את נעלי הבית של בעלך משום "לא יהיה כלי גבר על אישה" (ספר דברים פרק כ"ב פסוק ה'). אולם אם את משום מה לא מוצאת אותן, את יכולה להקל לנעול את נעלי הבית של בעלך.

מקורות: על פי דעת הב"ח והט"ז ביורה דעה (סימן קפ"ב סק"ד) שאין איסור "לא ילבש" כאשר עושה כן כדי להגן על עצמו מפני החמה או הצינה או הגשמים. ואמנם בספר יד הקטנה חלק ב' (דף רע"ט-ר"פ) האריך לחלוק על זה, ע"ש, אולם למעשה נקטינן להתירא, וכאשר כתבו בשו"ת אגרות משה חלק יורה דעה חלק ב' (סימן ס"א ד"ה ובאם) ובשו"ת יביע אומר חלק ו' (חלק יורה דעה סימן י"ד אות ג'-ו') ובשו"ת יחוה דעת חלק ה' (סימן נ"ה ד"ה וגדולה) ובשו"ת שרגא המאיר חלק ז' (סימן קכ"ד). וכן ראה בשו"ת נזר כהן חלק א' (חלק יורה דעה סימן ז').

*  *  *

9. האם בשידוכים כדאי לבדוק אם יש התאמה של המזלות?

אין לברר אם יש התאמה בין בני הזוג מבחינת המזלות, אלא רק לבדוק אם יש התאמה כללית, מציאת חן ומשיכת הלב.

מקורות: יעוין בשלחן ערוך יורה דעה (סימן קע"ט סעיף א)' וברמ"א שם.

*  *  *

10. האם מותר להצמיד עקבים בלבד בתפילת שמונה עשרה, קדיש וקדושה, או שמא עלי להצמיד את כל הרגליים (אני נוהג כמנהג עדות המזרח)?

בתפילת שמונה עשרה יש להצמיד רגליו זה אצל זה כאילו אינם אלא א', כדי להדמות למלאכים, שכתוב בהן בספר יחזקאל (פרק א' פסוק ז') "ורגליהם רגל ישרה" (ראה שלחן ערוך אורח חיים סימן צ"ה סעיף א', ומשנה ברורה שם), ואין די במה שנוגעות זו בצד זו בצד העקב. אמנם מי שקשה לו להצמיד את הרגליים לגמרי יכול להקל להסתפק בהצמדת העקבים בלבד (ראה אור לציון חלק ב' פרק ז' הלכה י"ח, ובספר הלכה ברורה סימן צ"ה סעיף ב', ובבירור הלכה שם אות א'. וע"ע בספר דעת נוטה חלק א' עמוד רפ"ו).

2. גם בקדושה טוב להצמיד רגליו זה אצל זה כמו בתפילת שמונה עשרה (ראה שלחן ערוך אורח חיים סימן קכ"ה סעיף ב').

3.  וכך המנהג גם בקדיש (וע"ע לבעל החות יאיר בספרו מקור חיים ריש סימן נ"ה).

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה