פרשת בראשית

זוגיות טובה – כיצד זוכים לכך? קבלו את הסוד הטמון בפרשת השבוע

לאן נעלמה במקרים רבים היציבות של התא המשפחתי, ומהו הסוד שכאשר נבין אותו, נזכה לחיי נישואין מאושרים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הפיחות הזוחל ביציבות התא המשפחתי דורש התבוננות מעמיקה. ככלל הצטיין העם היהודי בחיי משפחה ועורר תמיד את קנאת הסובב. בגולה, יותר משקינאו הגויים או הגויות בנשות הזי'דים המקושטות – עוררה את קנאתן המערכת הזוגית היפה והיציבה. לאן נעלמה היציבות הזו?

איננו מדברים על השפעת התקשורת חושפנית, המשבשת את כל היחס הנכון לחיי משפחה, זו שמעיקר תכליתה מכוונת לכך. אנו מדברים על כך שגם בציבור שמור ושמרני יחסית – ניתן לגלות סדקים במערכת הזוגית.

ובכן, ברור שישנן סיבות שמירוץ החיים גרמן, אשר הראשית שבהן היא העיסוק האובססיבי בתקשורת וההתמכרות לטלפון החכם וגם הטיפש. אנחנו רוצים לדבר על נקודות עמוקות יותר.

בפרשתנו בטרם יצירת הזוג הראשון נאמר: "ויֹּ֙אמֶר֙ ה' אלוקים לֹא־ט֛וֹב הֱי֥וֹת הָֽאָדָ֖ם לְבַדּ֑וֹ אֶֽעֱשֶׂה־לּ֥וֹ עֵ֖זֶר כְּנֶגְדּֽוֹ". אדם הראשון לא היה זקוק לשותפות פיזית, בגן עדן התחתון בטרם אכל מעץ הדעת - הוא קיבל את כל צרכיו, כפי שנאמר במדרש, 'מלאכים היו צולים לו בשר ומוזגים לו יין'... אם כן, יש להניח שהאישה חסרה לו בעיקר כרעיה וכשותפה לחיים.

מהו ה'טוב' ומה 'לא טוב' בהיות 'לבדו'?

השימוש בלשון 'לא טוב היות האדם לבדו' מורה על היבט נוסף. האדם נברא בצלם אלוקי. כאמור לעיל, משמעותו של תואר זה כי הוא נברא בהקבלה לכוח העליון של הבורא: 'כוח ההטבה', שהוא הכוח המרכזי בבריאה, בו ועבורו נברא העולם ע֭וֹלָם חֶ֣סֶד יִבָּנֶ֑ה (תהלים פרק פט) והאדם שנברא בצלם אלוקים – אם לא קלקל את אישיותו, הינו בעל לב מלא אהבה ושואף להטבה בלי גבול.

רק לעיתים אנו פוגשים דמות אדם כזו, אבל ישנם אנשים כאלו שכל ליבם ומאוייהם להיטיב לזולת.

ה'חזון איש' בלשונו הספרותית מתאר דמות, (שיש אומרים שהיא היתה הוא עצמו...) כה דבריו: "יש איש מתאוה להיטיב לזולתו, היפגשו עם רעהו הוא לו לחדוות לב, מקבלו בסבר פנים יפות, חרד אולי לא קלע אל המטרה לפי רוח רעהו, אולי דיבר דבר שלא כהוגן... כי אין כאב לב אצלו ככאב של פגיעה בכבוד חברו או שחיסר מרעהו חסד... מעולם לא נפגע הוא מרעהו כי ליבו המלא אהבה תכסה על כל פשעים והוא מוכן מראש לקבל באהבה נאמנה פצעים ונזיפות שיחלוק לו רעהו".

כשאדם לא מתקלקל, הוא אמור להיות כזה, ועדיין אפשר לפגוש גם אנשים שאינם בדרגתו של החזון איש, שאינם מסוגלים לשמוע על צרה של מישהו בלי לנסות לעזור, והסיפוק והאושר שלהם הוא לגרום למישהו לצאת ממצוקתו. מהיכן זה נובע? מכך שלא קלקלו את הצלם האלוקי שלהם אלא העצימו אותו.

'לתת', זה לא דווקא למסכנים, 'לתת' זה לגרום אושר למישהו, וזו שאיפה פנימית המבקשת ביטוי. רבים מאיתנו חוו את העונג והסיפוק הנפשי שבהטבה.

כאשר אדם אינו יכול לממש את כוח ההטבה והאהבה בתוך סביבתו הקרובה, הוא חסר את המימוש וההפעלה של כוח מרכזי ודומיננטי באישיותו, לכן "לֹא־ט֛וֹב הֱי֥וֹת הָֽאָדָ֖ם לְבַדּ֑וֹ אֶֽעֱשֶׂה־לּ֥וֹ עֵ֖זֶר כְּנֶגְדּֽוֹ". כאשר הוא לבדו, איננו יכול לממש את הטוב שבו הוא נשאר עצור וחסר ביטוי. ולכן עלי לברוא לו בת זוג שתהיה נפרדת ממנו אך גם בעלת יכולת לקבל את לבו ואהבתו. אז יהיה האדם טוב, אז הוא יממש את טובו ויתגלה בו טובו של הבורא.

לא טוב היות האדם לבדו – אז הוא לא יכול לתת את מה שביכולתו. ובכן, האישה לא 'מנצלת' אותך, היא מממשת אותך. אם רק תשכיל להרגיש זאת - חיי שניכם יהיו מאושרים!

תגיות:פרשת בראשיתזוגיותהרב מנחם יעקבזון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה