חדשות בעולם

השגריר לשעבר באוקראינה לקונגרס: טראמפ התנה את הסיוע לקייב בחקירה נגד ביידן

שגריר וושינגטון לשעבר בקייב מסר אמש את עדותו לקונגרס, ממנה עלה כי הנשיא טראמפ הציג בפני הנשיא האוקראיני שורת דרישות פוליטיות במטרה לדחוק בו לפתוח בחקירה נגד יריבו הפוליטי במרוץ לנשיאות, ג'ו ביידן. לפי השגריר, עורך דינו האישי של טראמפ, רודי ג'וליאני, הפעיל "ערוץ דיפלומטי חריג", שפעל כגוף עצמאי ובניגוד למדיניות החוץ הרשמית של ארצות הברית

טראמפ (צילום: שאטרסטוק)טראמפ (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, חסם את הסיוע הצבאי לאוקראינה לאחר שסירבה לפתוח בחקירה נגד יריבו הפוליטי במרוץ לנשיאות ארה"ב, ג'ו ביידן – כך עולה מההצהרה שמסר אמש (רביעי) שגריר ארה"ב לשעבר באוקראינה, ויליאם טיילור, לבית הנבחרים האמריקני. עדותו של טיילור נמסרה בפני ועדת המודיעין של הקונגרס, שחוקרת באחרונה את שיחת הטלפון שערך טראמפ עם מקבילו האוקראיני, ולדימיר זלנסקי, בחודש יולי, ואשר הובילה את המפלגה הדמוקרטית להודיע על פתיחה בהליך הדחה נגד הנשיא.

הצהרתו זו של טיילור, שנאמרה בפתח עדותו ופורסמה בניו יורק טיימס, סותרת את קו ההגנה של טראמפ שטען כל העת כי בשום שלב במהלך השיחה לא לחץ על זלנסקי לפתוח בחקירה נגד ביידן, וכי הוא לא התנה בכך את הסיוע לקייב. טראמפ טען כי השיחה הייתה "ידידותית" ו"חברית", ולא מעמדת "תן וקח". עם זאת, טיילור אמר בעדותו כי לא די בכך שטראמפ התנה את הסיוע לקייב בכך שתפתח בחקירה בעניינו של ביידן ובנו, האנטר, בעסקיה של חברת הגז האוקראינית "בוריסמה", אלא אף התנה גם את הזמנתו של זלנסקי לבית הלבן בכך שיצהיר פומבית על פתיחה בחקירה.

השגריר לשעבר הוסיף כי מי שעדכן אותו על שורת הדרישות "החריגות ביותר", כלשונו, של טראמפ לעמיתו האוקראיני היה גורדון סונדלנד, שגריר ארה"ב לאיחוד האירופי. "השגריר סונדלנד אמר ש'הכל' תלוי בהכרזה על פתיחת חקירה, לרבות הסיוע הביטחוני", אמר טיילור. "הוא אמר שהנשיא טראמפ רוצה לדחוק את זלנסקי לפינה באופן פומבי, באמצעות הכרזה כזו".  לדבריו, כאשר הודיע לשגריר לאיחוד האירופי כי הוא מתנגד בתקיפות לפעול לפי המדיניות של טראמפ, אמר לו האחרון בתגובה כי הנשיא מתנהל "כמו איש עסקים". השגריר סונדלנד, כך לפי טיילור, הסביר את דבריו באומרו כי "כשאיש עסקים עומד לחתום על המחאה עבור מישהו שחייב לו דבר מה, הוא דורש קודם כל את תשלום החוב לפני החתימה".

עוד העיד טיילור כי גורמי ממשל בכירים ביותר שאיתם שוחח, הצהירו במפורש כי קיבלו הנחייה מהחדר הסגלגל שלא לאשר את חבילת הסיוע החיונית לאוקראינה שעמדה על סך של 391 מיליון דולר. אחת מהגורמים הבכירים שאמרה זאת היא האחראית על נושאי התקציבים במועצה לביטחון לאומי, שסיפרה כי הבית הלבן הורה לחסום את התקציב לקייב. "ההנחיה הזו הגיעה מהנשיא", העיד טיילור.

בכיר שירות החוץ האמריקני הוסיף כי עורך דינו האישי של טראמפ, רודי ג'וליאני, הפעיל "ערוץ דיפלומטי חריג", שפעל כגוף עצמאי ובניגוד למדיניות החוץ הרשמית של ארצות הברית. הוא הוסיף כי בביקור שערך במחוז דונבאס במזרח אוקראינה בסוף יולי – לאחר שהיה ברור לו כי וושינגטון אינה מתכוונת להעביר את הסיוע הביטחוני לקייב, הוא פגש בקצין בכיר ש"הודה לו על התמיכה" של ארצו. "היה אפשר לראות מעבר לגשר ההרוס את הכוחות החמושים שנתמכים בידי הרוסים", העיד טיילור בקונגרס. "יותר מ-13 אלף אוקראינים נהרגו במלחמה, רבים ימותו ללא הסיוע שלנו", הדגיש.

טיילור אף אמר כי במהלך אוגוסט וספטמבר, כאשר נוכח לגלות כי הדרישות הפוליטיות של הנשיא האמריקני ממקבילו האוקראיני מעכבות את הסיוע הצבאי, הוא שיגר הודעה לשגריר וושינגטון באיחוד האירופי בה איים להתפטר מתפקידו אם הממשל לא יעביר את התקציב לאוקראינה, מה שאכן קרה לבסוף.

תגיות:דונלד טראמפאוקראינה גייט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה