לאישה

בעלת טור החופש עם השיער הוורוד לשעבר: "הכל הרגיש לי ריק, רציתי יותר"

במשך השנים הייתה הרבנית מיטל דאודי עמוק בתוך עולם הבילויים והמסיבות. היא הסתובבה בין הברים השונים באשדוד עם שיער ורוד, וכתבה טור חילוני בעיתון מקומי על חיי החופש. אז איך הגיעה לכך שכיום היא מעבירה שיעורי תורה ומחזקת נשים רבות?

אא

בגיל 22 מיטל דאודי כתבה טור פופולרי במקומון באשדוד, הסתובבה בברים בעיר עם מכנסיים קצרים ושיער ורוד, וכתבה על חיי הנהנתנות. היום, 12 שנה לאחר מכן, הסיבובים היחידים של מיטל הם בין טקסי הפרשות החלה שהיא מנחה, כשעל ראשה כיסוי הראש, אותו היא מכנה "כתר של מלכה".

מיטל דאודי (34) היא אשתו של הרב רועי דאודי, אמא לשניים ומדריכת נישואין, כלות וטהרה מטעם י.נ.ר (יועצי נישואין רבניים). בנוסף היא מעבירה סדנאות טהרה ללימוד הלכה והנהגות, ערבי הפרשות חלה, ערבי חיזוק ומוסר בכל רחבי הארץ, וכיום היא בעיקר שונה אלף שנות אור מתקופתה ככתבת הטור "מיטל על הבר", אותו כתבה כחילונית למהדרין.

היא גדלה באשדוד לזוג הורים מסורתיים והחלה לכתוב מגיל צעיר מאוד. "עוד בתור ילדה כתבתי שירים והקראתי אותם בטקסים", נזכרת מיטל. "הכתיבה תמיד ליוותה אותי, ובגיל 22 החלטתי לפתח את זה. ניגשתי לעורך המקומון בעיר, והודעתי לו שאני הולכת להיות הכתבת הכי טובה שלו. וככה היה. התחלתי לכתוב את הטור 'מיטל על הבר', בעיקר בשביל הכיף, ולא ציפיתי שזה יהפוך להצלחה מסחררת".

עם הזמן, הטור הפך להיות לדבר מדובר בעיר. "במשך 6 שנים הייתי עמוק בתוך הברנז'ה, עולם הבילויים והמסיבות, הסתובבתי עם שיער ורוד, רחוקה שנות אור מעולם התורה והמצוות. לא הבנתי כיצד הדתיים מסוגלים לחיות בתוך ה'כלא' הזה שבו הכל אסור כביכול. מדי שבוע כתבתי סיפורים של אנשים שפגשתי בבר והטפתי לחיי חופש. עקב ההצלחה של הטור, איגדתי את הטורים הנבחרים לספר, שכל עותקיו נמכרו תוך חודשיים".

 

"כל הדברים ששימחו אותי בעבר איבדו משמעות"

בגיל 28, מיטל הרגיש שמיצתה את עצמה והחליטה לעשות הפסקה מהעיתון. "עם כל הכמיהה שלי לחופש, רציתי מאוד להתחתן ולהקים משפחה. היום אני מבינה שזה פשוט חלק ממי שאנחנו. בטבע שלנו, לא משנה מי את ומה את, כולנו רוצות להקים בית".

מיטל התחתנה והתגרשה לאחר שנת נישואין אחת בלבד, כשהיא אמא לתינוק קטן. "עברתי תקופה לא קלה, בלשון המעטה. התחלתי את החיים מאפס. כל כך הרבה שנים רציתי להתחתן ועד שסוף סוף התחתנתי, זה נגמר מהר מאוד. פתאום חייתי במציאות שלא הכרתי. הייתי אמא לתינוק, לבד, וחיפשתי דרכים לחזור לחיים".

לפני מספר שנים, מיטל מצאה את עצמה בחיפוש מעמיק אחר משמעות לחיים. "פתאום כל הדברים ששימחו אותי בעבר איבדו משמעות. ככל שעבר הזמן, הרגשתי שמשהו חסר לי. לא הרגשתי את הנחת הפנימית שהייתה לי. לא ידעתי מה בדיוק חסר, אבל ידעתי שאני לא שלמה".

גם בתור חילונית, מיטל החליטה לשמור נגיעה וטהרה. "המצווה הזו השפיעה עליי, האירה את הנשמה שלי ולא ידעתי לקשר את זה לאושר שחוויתי".

מה גרם לך לשמור על המצווה?

"כשהתגרשתי, הבנתי שמשהו בי השתנה. אורח החיים החילוני, הקשרים הזוגיים שלי, משהו לא הסתדר לי. כבר לא רציתי קשר זוגי ללא נישואים. יכול להיות שגם האימהות שינתה אותי, למרות שתמיד הייתה לי חשיבה בוגרת לגילי. משהו בפנים אמר לי שאין לי כבר מה לחפש בברים שהסתובבתי בהם, רציתי יותר. היה לי ילד בבית, אבל הבית היה ריק. ניסיתי למלא את החסר עם בילויים ואנשים, אבל זה לא עזר. הכל הרגיש לי ריק מתוכן, הייתי במקום אחר מבחינת התודעה. רציתי להרגיש טהורה".

מבחינה חיצונית, מיטל הייתה חילונית, אך עמוק בפנים היא הבינה שמשהו בחייה חייב להשתנות. "הבנתי שמשכתי אליי אנשים שלא מתאימים לחשיבה שלי, ושאם אני רוצה שזה ישתנה, אני חייבת להכיר אנשים אחרים".

זה השלב בו הכירה מיטל לראשונה את הרב יגאל כהן, שהכיר לה את עולם האמונה. "לפני 10 שנים אחי הגדול חזר בתשובה, והיה באור גדול. לפני כמה שנים הוא זכה להכיר את הרב יגאל כהן, שעוד לא היה רב כל כך מוכר. בהמשך הוא לחץ עליי לבוא ולשמוע אותו".

מה גרם לך לבוא לשיעור?

"כבר השתתפתי בעבר בשיעורים וזה לא השפיע עליי, כך שלא התנגדתי ללכת כי חשבתי שמקסימום אני אבוא וזה יעבור לידי. ממש לא חשבתי שזה ישנה לי את החיים. אבל יצר הרע לא משחרר כל כך מהר, ורק כעבור חודשיים הגעתי לשיעור. זמן קצר מאוד לאחר מכן כבר הייתי בתשובה מלאה, מקיימת מצוות, קלות כבחמורות, ומאוהבת אהבה עזה בתורה הקדושה".

 

"לא בחרתי בצניעות, היא השתלטה עליי"

מיטל אומרת כי חייה התהפכו מן הקצה אל הקצה. "הרב יגאל נתן לי את התשובה לכל מה שהיה חסר לי בפנים. בהתחלה הוא לא דיבר על מצוות, אלא פשוט הכיר לי את הקדוש ברוך הוא כפי שמעולם לא הכרתי. ידעתי שיש בורא לעולם, צריך להיות ממש מנותק מהמציאות בשביל להגיד שהעולם נברא מפיצוץ. מספיק לראות אולטרה סאונד של אישה בהריון או לשמוע את הדופק של העובר בשביל להבין שהוא קיים. הבריאה שלנו צועקת שיש בורא לעולם, והרב יגאל הכיר לי את עולם האמונה, ונשאבתי לתוכו".

תקופה קצרה לאחר מכן, העיר רעשה וגעשה לנוכח העובדה ש"מיטל על הבר" חזרה בתשובה, ועתה מסתובבת עם כיסוי ראש ואף משכנעת את כל מי שרוצה לשמוע כמה נפלאים חיי התורה והמצוות. "אנשים הכירו אותי כבחורה מורדת, נועזת, ללא גבולות, אחת שלא מפחדת מכלום. פתאום התחלתי להסתובב עם כיסוי ראש, וזה הפך להיות סוג של באזז ברחובות. הייתי כבר דמות מוכרת באיזור מגוריי, והתגובות לא איחרו מלהגיע. מצד שני, הסקרנות של האנשים הלכה וגברה".

אנשים שאלו "מה, גם את השתגעת"?

"התחלתי לקבל הודעות מנשים שרצו לדעת מאיפה יש לי את האומץ להעלות תמונות שלי בלבוש צנוע, לאחר כל השנים שהכירו אותי כחילונית. הבנתי שזה נתן להן אומץ לעשות את זה גם, ומשם זה התגלגל".

הרבה נשים אומרות שהלבוש הוא הדבר הקשה ביותר בחזרה בתשובה. גם לך?

"מבחינה חיצונית ממש לא היה לי קשה. לא בחרתי בצניעות. קניתי שמלות בשביל ללבוש בשבת. הייתה שמלה אחת שמצאה חן בעיניי, אז החלטתי ללכת איתה גם ביום חול ופתאום ראיתי שאנשים התייחסו אליי אחרת. הרגשתי משהו שונה מהסביבה, ומאותו היום לא לבשתי מכנסיים. רק אחרי שהתלבשתי בצניעות, הבנתי את המשמעות של זה. לא התכוונתי לכך, זה פשוט השתלט עליי".

איך היו רוב התגובות מהסביבה?

"היו תגובות לכאן ולכאן. היו כאלה שאמרו שהשתגעתי ושעברתי שטיפות מוח, היו ששאלו למה לקחתי את זה כל כך קיצוני ולמה אני עם כיסוי ראש. אנשים הרימו גבה וחשבו שקרה לי משהו, אבל במקביל גם הבנתי שיש לי כוח השפעה אדיר, ושאני חייבת למנף אותו. התחלתי לפרסם בפייסבוק כל מיני שיעורים של הרב יגאל, וקיבלתי הודעות מנשים שהתעניינו ושאלו איך הגעתי לתשובה".

 

איך מיטל, שכתבה תמיד על חופש – שמה כ"כ הרבה גדרות?

מיטל פירסמה ברשתות החברתיות שהיא פותחת קבוצת וואטסאפ לנשים שרוצות להתחזק. "ציפיתי שיצטרפו עשר בנות לכל היותר, ונעשה מפגש נחמד. זיהיתי את הפוטנציאל וידעתי שיש לי הזדמנות לעזור להן. להפתעתי, הצטרפו 40 בנות. כשראיתי עד כמה החזרה בתשובה שינתה את חיי לטובה, החלטתי להתחיל להפיץ את הבשורה ולארגן שיעורי תורה לנשים עם רבנים שונים. נשים רבות הגיעו כדי לשמוע כיצד ייתכן שמיטל החילונית, שכתבה תמיד על חופש, החליטה לשים בחייה כל כך הרבה גדרות. עמוד הפייסבוק שלי הפך לעמוד לזיכוי הרבים, וקהילת הנשים הלכה וגדלה".

זה לא הפחיד אותך או נראה מהיר מדי? רק התחזקת בעצמך, ופתאום התחלת לחזק אחרים.

"זה היה הדבר הכי טבעי מבחינתי והכי נכון לעשות. הרגשתי שאני מחוייבת לדבר הזה. הטור שלי היה כל כך חילוני. צעקתי על החופש ועל כל מה שהיה כל כך הפוך מדרך התורה. לא הבנתי למה הקב"ה נתן לי כל כך הרבה הצלחה עם הטור הזה, הרי לא היה בו משהו שהוא רצה בו. תמיד היה בטור זיק של 'הכל קורה לטובה', אבל אף פעם לא כתבתי על האמונה ושיש ללכת אחרי השם. כשבנות תחילו לפנות אליי, קיבלתי את התשובה. הקב"ה נתן לי הצלחה במשך 6 שנים, בדיוק בשביל הרגע הזה שבו אחזור בתשובה ויהיה פה מישהו שירצה לשמוע את מה שיש לי להגיד. אם הייתי מישהי לא מוכרת והייתי חוזרת בתשובה, את מי זה היה מעניין? אבל בגלל שהייתי 'מיטל על הבר', כולם רצו לדעת מה קרה לי ואיך השתנתי כל כך. איך הצלחתי להפוך את החיים שלי. זה סיקרן את כולם. ארגנתי שיעור והגיעו 100 בנות, זה היה כל כך לא צפוי, והקבוצה רק הולכת וגדלה מאז. היום אנחנו כבר 600".

מאותה תקופה, מיטל שמה לנגד עיניה מטרה אחת: להכיר לכל בת ישראל את השם,  לגרום לה להרגיש את מה שהיא הרגישה מאז שחזרה בתשובה - שלווה פנימית ושמחה שמעולם לא הכירה בעבר. בשנים האחרונות זכתה מיטל להסתובב בכל הארץ ולמסור שיעורים לנשים. לפני כשנתיים יצא הדיסק הראשון שלה, שכלל קטעי חיזוק באמונה לנשים. הקטע "מכתב מאבא" מתוך הדיסק הפך לוויראלי ברשתות החברתיות ובווטסאפ, והיום מיטל מקבלת אינסוף סרטונים, בהם ניתן לשמוע את הקטע מושמע לבנות. שנה לאחר מכן, הוציאה מיטל  דיסק נוסף, גם הוא מכיל דברי חיזוק והדרכה לשלום בית וזוגיות מוצלחת.

 

מצאה את זיווגה בעקבות טקס הפרשת חלה

במקביל לחזרה שלה בתשובה, מיטל לא ויתרה על זוגיות, אך חששה שתיתקל בקשיים. "שמתי כיסוי ראש כאישה גרושה, כפי שאני מחויבת. אמא שלי פחדה שאף אחד לא יסתכל עליי בגלל כיסוי הראש. ידעתי שזה סוג של מסירות נפש, שהשכר עליה יהיה לי ברור. ידעתי שהקב"ה יוכיח לי שהנסיון של אנשים לבזות אותי על כך שבחרתי במצווה כזו קשה ישתלם בסופו של דבר. לפני כשנתיים, אמא שלי החליטה לקיים טקס הפרשת חלה למען זיווגי, היא אמרה שנסים כאלה קורים כל הזמן. הרגשתי לא נעים לקיים טקס הפרשת חלה לכבודי, אבל לא התווכחתי. זה היה ב-17 ביולי 2017, ובסוף הערב אמא שלי בירכה אותי ואמרה שתוך 3 חודשים אני מתחתנת. 3 חודשים לאחר מכן, ב-17 באוקטובר של אותה שנה, כבר הייתי באולם וסגרתי תאריך לחתונה שלי. אכן זה היה נס".

מיטל פגשה את בעלה, הרב רועי דאודי - תלמיד חכם, רב בבית הכנסת, פוסק טהרה, אשר שימש גדולי הוראה. לאחר שבועיים השניים התארסו. "החתונה הזו הייתה התיקון של החתונה הראשונה. הראשונה הייתה מעורבת, כאן עשינו הפרדה מלאה עם כשרות מהודרת, הכל היה על פי ההלכה מא' עד ת'. הרב יגאל כהן קידש אותנו בחופה, מה שהיה בשבילי סגירת מעגל". 

לאחר שנה, ילדה מיטל את בנם המשותף, כיום בן 10 חודשים. תוך כדי ההריון הקשה, היא לא ויתרה ונסעה להנחות טקסי הפרשות חלה ברחבי הארץ. "הרגשתי שאם משפט אחד שלי יכול לשנות למישהי את החיים, אז אני עושה את זה בלי שאלה. גם היום אני שם. אני יכולה לענות לכלות ב-1 בלילה ואני כל הזמן זמינה. בעלי אומר שאנחנו עבדים של הציבור, שבחרנו לזכות את הרבים. אנחנו עושים את זה לא בקלות. בכל זאת יש לנו ילדים בבית, וזו עבודה תובענית מאוד. עם זאת, שנינו רואים בזה סוג של שליחות. אם הקב"ה נתן לי את היכולת לעזור למישהי, אני אנצל אותי. זה חלק מתפקידנו בעולם. אנחנו מוסרים נפש, אבל מתרגלים לזה".

את עדיין מספרת בטקסים את הסיפור שלך?

"בשנתיים הראשונות סיפרתי את הסיפור שלי, אבל היום אני במקום אחר. אני תמיד מדברת על אמונה וזה מתאים לכולן, לא משנה מי את ואיך את חיה. דווקא ברוב המקרים הקהל שלי חילוני ויוצא לי לראות בחורות חילוניות בוכות במפגש, למרות שהן נראות רחוקות כל כך משם. כנראה שהקב"ה קרוב לכולן".

 

כי הביקוש לאמונה לא מסתיים אף פעם

לאחר מסירת שיעורים בכל רחבי הארץ ומפגש עם אינסוף נשים שזקוקות להכוונה וחיזוק, החליטה מיטל להוציא ספר לאור, שיעשה בחייהן מהפך. הספר "כי הביקוש לאמונה לא מסתיים אף פעם" מיועד לנשים בלבד, והוא עוסק בכל הנושאים הרלוונטיים לחיי היום יום של בת ישראל: כיצד להיות בשמחה, כיצד לשחרר את העבר, כיצד לבחור בן זוג לחיים, כיצד להתמודד עם ניסיונות, משברים, חרדות, פרידה, פרנסה ובריאות, למה לקיים מצוות ואיך לעשות את זה בלב שלם, כיצד להתפלל נכון, איך להתגבר על הכעס, ואפילו ישנו פרק מיוחד הכולל הדרכה לשלום בית וזוגיות מוצלחת. כמו כן, בסוף כל פרק כתבה מיטל תפילה במילים פשוטות, היוצאות מן הלב, בנושא של אותו הפרק. "תפילות שיכניסו שפע גדול לחייה של כל אחת שתקרא אותן בכוונת לב אמיתית", כהגדרתה.

הספר יצא לאור לפני כחודשיים, והמהדורה הראשונה שלו אזלה תוך חודש וחצי מרגע הוצאתו לאור. נשים מכל רחבי הארץ ובכל הרמות הרוחניות הזמינו את הספר, ומיטל מספרת כי התגובות עליו היו טובות ומרגשות. "אני יודעת שיש נשים רבות שרכשו את הספר, למרות שהן נראות ממש רחוקות מחיים של תורה ומצוות. אני יודעת להגיד להן מה חסר להן ואיך למלא את החסר, כי אני הייתי שם. אני לא מפחידה בספר, אלא מלמדת כיצד להכניס את הקב"ה לחיי היום-יום ואיך ליהנות מזה. הריקנות הזו שאני מתארת - חוויתי אותה בעצמי, ולכן אני יודעת כיצד לדבר לבנות האלה. אני מחבקת אותן כי זה מה שהייתי רוצה לעצמי. זה מה שהיה הרב יגאל עבורי, הוא נכנס לי ללב ונתן לי את התשובות האלה".

למה החלטת לכתוב ספר?

"כתבתי טורים במהלך השנים על אמונה. החלטתי לאסוף את הטורים הטובים כי הרגשתי שיש הרבה נשים שחיות בחושך וזקוקות להכוונה הזו. הן צריכות מישהי שתתן להן תקווה. זו הייתה המטרה של הספר - להכניס חיות, כוח פנימי שהן לא יודעות איך להוציא אותו. מה שמיוחד בספר הוא שיש בו הרבה נושאים שקשורים לחייה של כל בת ישראל - מפרנסה ועד לזוגיות, ובכל סוף פרק כתבתי תפילה. אני חושבת שהצלחתי לגעת בכל הנושאים בספר. תמיד חשבתי שדתיים חיים ב'כלא', וכל היום רק אסור להם. אחר כך הבנתי שהגבולות האלה הם בדיוק מה שאנחנו צריכים בשביל להרגיש את השמחה הפנימית. אם הקב"ה יצר אותי ומכיר אותי מבפנים, אז הוא יודע שזה מה שאני צריכה לעשות. היום אני מבינה שזה נכון, כי אני חיה את זה, ומבינה שדווקא עכשיו, עם הגבולות, אני חיה בחופש אמיתי ולא ההפך".

תגיות:הפרשת חלהספרהרבנית מיטל דאודי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה