חדשות בעולם

טראמפ: "הכורדים לא סייעו לנו במלחמת העולם השנייה"

בעקבות החלטתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להסיג את הכוחות האמריקניים מצפון-מזרח סוריה, פתחה טורקיה במבצע צבאי נגד הכוחות הכורדיים באזור. מול הביקורת הפנימית, טראמפ המשיך להגן על הצעד בו נקט: "הכורדים לא עזרו לנו בנורמנדי"

טראמפ (קרדיט: שאטרסטוק)טראמפ (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

כוחות צבא טורקיים פתחו אמש (רביעי) במבצע צבאי קרקעי בצפון-מזרח סוריה, המכוון נגד הכוחות הכורדיים השולטים באזור, וזאת לאחר שמוקדם יותר החלו מטוסי קרב טורקיים במתקפה מהאוויר נגד יעדים כורדיים. שר ההגנה של טורקיה מסר הבוקר כי כוחות אוויר וארטילריה תקפו עד כה 181 מטרות צבאיות. על פי דיווחים לא מאומתים, 15 בני אדם נהרגו עד כה בתקיפות.

מטרתו של המבצע, הזוכה לכינוי "מעיין השלום", ליצור "אזור בטוח" בצפון-מזרח סוריה, לאורך הגבול עם טורקיה ובעומק של 30 ק"מ. שטח זה נתון לשליטת "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" (SDF), המונהגים על ידי מיליציית ה- YPG הכורדית, שטורקיה רואה בה ארגון טרור. טורקיה שואפת לדחוק את הכוחות הכורדיים מהאזור, וליישב בו כ- 2 מיליון פליטים סורים, מתוך 3.6 מיליון הפליטים שהיגרו אליה במהלך מלחמת האזרחים בסוריה.

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, נתן את הפקודה לפתוח במבצע: "אני מאחל הצלחה לחיילינו הגיבורים ומנשק כל אחד מהם על מצחו", אמר. "המשימה שלנו היא למנוע את יצירתו של מסדרון טרור לאורך גבולנו הדרומי ולהביא שלום לאזור. המבצע ינטרל את איומי הטרור נגד טורקיה, יוביל להקמתו של אזור ביטחון, ויקדם את חזרתם של הפליטים הסורים לבתיהם. נשמור על שלמותה הטריטוריאלית של סוריה ונשחרר את הקהילות המקומיות מהטרוריסטים".

המבצע הצבאי הטורקי יצא לדרך לאחר שנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הודיע בתחילת השבוע על פינוי הכוחות האמריקניים מהאזור, ובכך נתן למעשה "אור ירוק" לטורקים לפעול בתוך שטח סוריה. הצעד של טראמפ זכה לביקורת חריפה משני צדי המתרס הפוליטי בארצות הברית. הסנטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, אחד מבעלי בריתו המובהקים של טראמפ, אמר כי הכורדים "ננטשו ללא בושה על ידי הממשל". בראיון לרשת FOX הוסיף גרהאם, כי זו עלולה להיות "הטעות הגדולה ביותר" של טראמפ בתקופת נשיאותו. "אנחנו לא יכולים לנטוש את הכורדים, לא יכולים למסור אותם לטורקיה. לחשוב שזה יעבוד זה באמת הזוי ומסוכן".

טראמפ המשיך גם ביממה האחרונה להגן על החלטתו, הנתפסת על ידי הכורדים כתקיעת סכין בגבם. "הכורדים לא סייעו לנו במלחמת העולם השנייה. הם לא עזרו לנו בנורמנדי, למשל", אמר הלילה לעיתונאים בבית הלבן. "הם נלחמים על אדמתם, הם שם כדי לעזור לנו עם ארצם, וזה דבר שונה. בנוסף, הוצאנו סכומי כסף עצומים בסיוע לכורדים. למרות הכל, אנחנו אוהבים את הכורדים". טראמפ הצהיר כי ארצות הברית אינה תומכת במתקפה הצבאית הטורקית, ו"הבהירה לטורקיה כי המבצע הזה הוא רעיון רע".

הנשיא האמריקני ציין, כי ישקול להטיל סנקציות על טורקיה אם תנהג באופן לא אנושי כלפי הכורדים: "אם ארדואן ימחק את הכורדים, אמחק את הכלכלה שלו". בהתייחסו לחשש, לפיו אלפי אסירי דאע"ש המוחזקים על ידי הכוחות הכורדיים יברחו מבתי הכלא ויהוו סיכון ביטחוני, הגיב טראמפ בביטול: "הם רוצים לברוח לאירופה, הם רוצים לחזור לבתיהם".

בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, דחה על הסף את הטענה כי ארצו נתנה "אור ירוק" לטורקיה לפלוש לשטח סוריה. בראיון לערוץ הציבורי האמריקני PBS, אמר פומפאו כי "לטורקים יש חשש ביטחוני לגיטימי. דיברנו על כך רבות. יש איום טרוריסטי מדרום להם. פעלנו לעשות הכל כדי למנוע שאיום זה יפגע באזרחים בטורקיה, ובמקביל ניסינו להשיג את האינטרס האמריקני – למנוע את האיום של הטרור האסלאמי הרדיקלי שמגיע מסוריה". לדבריו, כי הנוכחות האמריקנית בסוריה נועדה להביס את דאע"ש ולחסל את מדינת הח'ליפות שהקים ארגון הטרור. הוא הדגיש כי מטרה זו הושגה, ועל כן טראמפ החליט להוציא את החיילים האמריקניים מהאזור כדי למנוע פגיעה בהם.

תגיות:טורקיהארדואןסוריהדונלד טראמפכורדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה