חוה שמילוביץ'

מלביש ערומים: הבגדים החיצוניים של החגים, ובגדי הנפש

אישה יראת ד' היא תתהלל, ובמה? – ביופייה ובחנה! שכן אז היופי והחן הם ביטוי ליופי והחן הפנימיים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנו הנשים... כמה חשוב לנו להראות טוב וללבוש בגדים יפים, שנוכל להרגיש בנוח ובטוב בתוכם.

הלבוש נתפס בעיני העולם כדבר חיצוני, אך התורה מוצאת משמעות ועומק גם לנושא זה.

אחד מכינוייו של הבורא הינו "מלביש ערומים", שהוא משפיע עלינו את השפע שאיתו נוכל לקנות בגדים ולהתלבש, ומתוך כל עיסוקיו של הבורא הוא גם דואג כל בוקר להלביש אותנו.

עניין הסדר וניקיון הבגדים לש"ש נחשבת מצווה גדולה וחשובה, ''כי בצלם אלוקים עשה את האדם''.

ו"חיוב גדול על האדם לעיין בבגדיו היטב שיהיו נקיים אפילו שלא בזמן התפילה".

מובא בגמרא שהבגדים הם כבודו של האדם, ומכבדים אותו.

ורבי יוחנן העיד על עצמו שמעולם לא קרא לבגדיו "בגדי", אלא "מכבדי" (שבת קי"ג, א'). בהיותנו "איקונין של מלך", כל אחת מאתנו יכולה לגלות את הופעת ד' בעולם ע"י לבושה, ולכן זכות ומצווה לייחס חשיבות להופעתנו היפה והנאה.

אף על פי כן, לא יתגאה בהם, שנאמר: "אל תתהדר לפני מלך"…" (מדרש חפץ כת"י. תו"ש ויקרא ח' אות כ"ו). זאת משום שעם כל חשיבות היופי וההדר החיצוני, ברור מאידך, כי התורה לא מייחסת חשיבות לחיצוניות, ובכלל זה הבגדים, אלא כאשר הם מבטאים יופי והדר פנימי.

כך היה הגר"א מפרש את הפסוק: "שקר החן והבל היופי אישה יראת ד' היא תתהלל" – אישה יראת ד' היא תתהלל, ובמה? – ביופייה ובחנה! שכן אז היופי והחן הם ביטוי ליופי והחן הפנימיים. אולם החן והיופי כשהם לעצמם הנם חסרי משמעות פנימית.

 

קוסמטיקה רוחנית - "חכמת אדם תאיר פניו"

זיו הפנים נובע מחיבור נשמה וגוף. הפנים שלנו - מלשון פְּנים, משקפות את פנימיות הרגשת הלב, "ומחשבות הלב נראות בו... פנים שוחקות, פנים זועפות, פנים מסבירות-כולם עדיהם המה של המחשבות הנסתרות בקירוב הלב" (דעת תבונות)

כלומר, מראה הפנים משתנה במצבים שונים ומעיד על פנימיות ומצב נשמת האדם.

כאשר אדם מתרחק מהשם יתברך ומתכלית הבריאה ורודף אחר העולם החומרי, ניכר הדבר בפנים גסות ומגושמות, ואילו כאשר אדם עומל בתיקון המידות, בזיכוך הלב, בתורה ובמצוות, "פניו מתעדנות והולכות ומפיקות זוך וזוהר, מדי עלותו במדרגתו בהתקרבות להשי"ת" (שפתי חיים).

"ואין הזיו הזה נמצא לא לנשמה בפני עצמה, כי הרי זיו של גוף הוא, ולא לגוף בפני עצמו, כי אין לגוף זיו זה בלא הנשמה אבל הוא הדבר הנולד מחיבוק הנשמה והגוף ביחד" (דעת תבונות).

העדינות והטוהר הנשקפים מזיו הפנים מבחוץ הם סימן ותוצאה מאור הנשמה וגדולתה שבפנים.

נמצא שהחיצוניות-הגשמית משמשת ומבטאה את הפנימיות-הרוחנית.

זוהי הגדרת מידת ההוד בעבודת השם של האדם - שימוש בגשמיות לצורך הרוחניות וגילוי הרוחניות מתוך הגשמיות.

דעת זו מוסיפה לנו עומק כאשר אנו הולכות לקנות בגדים, כדאי לנו לכוון שבגדים אלו יכבדו את גופי כדי שאהיה בהופעה של בת מלך, והופעתי תעיד על אבי הרחמן, מלך הבריאה שדואג לבנותיו, אהובותיו. בנוסף לקנית הבגד נוסיף עוד מחשבה על רכישת מידה טובה שהייתי רוצה שתקשט את זיו פני ותוסיף יופי אמתי למראה החיצוני.

 

מלתחה רוחנית

הבגדים הינם לבוש לגופו של האדם, הגוף הינו לבוש לנשמתו של האדם, ובתור כך יש עניין לכבד את הגוף.

הגוף הוא החלק הנגלה שבאדם ונשמת האדם אינה נראית לעיניים, ולכן באופן טבעי אנו מטפחות את החלק הגלוי שהוא הגוף, וזה טבעי מאחר ואנו חשות את העולם הפיסי (הגוף) הרבה יותר חזק מהעולם הפנימי הרוחני שבתוכנו (הנשמה).

לכן צרכי הגוף תופסים אצל רוב בני האדם מקום מרכזי לעומת צרכי הנשמה.

אך יש ממד נוסף שעלינו להתעורר להיות מודעות אליו, במיוחד בימים קדושים אלו, ונכלל בתוך מצוות התשובה - מלבד הדאגה להופעה חיצונית בעולם הפיזי, עלינו לדאוג גם להופעה מדהימה ומרשימה עוד יותר בעולם הרוחני, שם נשמתנו תופיע ללא לבוש או אביזר חיצוני והלבושים היחידים שמלבישים את הנשמה הם האנרגיה הרוחנית שהשקענו בקשר שלנו עם הנשמה והחיבור לבורא המתבטא במצוות, מעשים טובים, עבודת מידות, תפילות וכדומה.

אך כשם שאנו מבקשות כל בוקר להראות טוב בבגדים יפים, מתוך דאגה לגוף, כך בעצם גם נשמתנו מבקשת מאיתנו כל יום בבוקר להלביש אותה בבגדי תפילה, בתכשיטי אמונה, בכיסוי של ביטחון וקשר חזק עם הבורא.

בימים אלו כדאי מאוד להקדיש זמן למחשבה, אילו בגדים הנשמה שלך מבקשת ממך להלביש אותה.

וממש כשם שלכל אחת טעם אחר בבגדים והעדפה לצבעים אחרים, לסגנון אחר, כך גם לנשמות שלנו יש צרכים מגוונים, גם לפי התקופות בחיים שאנו עוברות.

כדאי לגשת ליום הכיפורים עם השאלה - אילו בגדים רוחניים נשמתי מבקשת ממני להתלבש השנה הזו?

אם תקשיבי טוב פנימה, תוכלי לקבל תשובה, והתשובה שתקבלי יכולה בהחלט להפוך להיות החזון הנשמתי שלך לשנה הבאה, ולתת עומק וכוונה נוספת לברכת "מלביש ערומים" שהנך מברכת כל יום בברכות השחר.

ומלבד הכוונה הפשוטה של הודיה על לבוש הגוף, כל אחת מוזמנת להכניס את הכוונה האישית שלה על לבוש הנשמה - באילו בגדים רוחניים היית רוצה להלביש היום והשנה הזו את נשמתך?

לדוגמא, אפשר לכתוב ליד הברכה את המטרות הרוחניות שלך לשנה הקרובה, ולכוון שאת רוצה להתלבש בהן, כמו:  לחזק ולהעמיק את הקשר האישי עם הבורא, להאמין יותר בהשגחתו הפרטית, להתפלל אליו בכוונה, לעבוד על מידת השמחה, לחיות בתחושת הודיה לתת ולעשות חסד מכל הלב וכד'

כל אלו מצוות רוחניות שיהוו בשמים לבוש מדהים לנשמתך!

ולסיום מעשי קבלי במתנה את הברכה עם הכוונה שכדאי לכוון בה בכל יום והוסיפי את הכוונה האישית שלך ובכך להוסיף עומק ונופך נוסף לברכה היומית: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם מלביש ערומים".

בברכה זו אני נותנת הודיה עצומה להשי"ת על שהזמין לי לבושים להתלבש בהם מאחר והלבושים הם לכבוד ולקישוט לאדם.(המהר"ל), ובנוסף עושה לי על ידי קיום המצוות ומעשים טובים והאמונה מלבוש לנשמה, כל זמן חיותי בעולם הזה.

הכוונה האישית שלך: במה היית את רוצה להלביש את נשמתך היום/השנה הזו?

לתגובות: havaor20@gmail.com

תגיות:חוה שמילוביץחגים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה