שידוכים וחיפוש זוגיות

משוועים לשידוך? אלו 5 העצות של הגר"ח קנייבסקי

בחור שביקש ברכה עבור אחיותיו המצפות לישועתן, זכה לתשובה ארוכה ומפורטת מהרב חיים קנייבסקי. אלו העצות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בטורו השבועי ב'יתד נאמן', מספר הרב שמואל ברוך גנוט, את המעשה הבא: יהודי נכנס לגר"ח קנייבסקי וסיפר לו שיש בחור בישיבה שיש לו שתי אחיות מבוגרות שטרם מצאו זיווגן. הדבר טורד מאד את מנוחתו של הבחור, והוא מבקש ברכה מהרב קנייבסקי שאחיותיו ימצאו זיווג בקרוב והוא יוכל לעלות ולהתעלות בלימוד התורה.

הגר"ח קנייבסקי השיב את תשובתו, באריכות רבה שלא כהרגלו. כה אמר למבקש הברכה: "יש כמה עצות לדבר הזה. קח דף ועט ותרשום", ומבקש הברכה רשם את הדברים הבאים, כפי שאמר גדול הדור:

1. לקבל להיזהר בתכלית הזהירות מדיבורי לשון הרע.

2. לא לדבר ביקורת על אף אחד.

3. לא להקפיד על אף אחד.

4. מאד חשוב גם שלא יהיה עליהם קפידות, ולכן אם יש חשש שנגרם למישהו צער על ידם – שיפייסוהו ויבקשו מחילה ושיבקשו ממנו שלא יקפיד.

5. שיתפללו על חברות שצריכות שידוך".

אלו עצותיו של הרב חיים קנייבסקי, למציאת שידוך.

ממשיך הרב גנוט ומצטט את דברי המדרש בשמות רבה (א', כ"ז) "וירא בסבלותם". אומר המדרש: "מהו וירא? שהיה רואה בסבלותם ובוכה ואומר: 'חבל לי עליהם, מי יתן מותי עליכם', שאין לך מלאכה קשה ממלאכת הטיט, והיה נותן כתפיו ומסייע לכל אחד ואחד מהן… ראה משוי גדול על קטן ומשוי קטן על גדול, ומשוי איש על אשה ומשוי אשה על איש, ומשוי זקן על בחור, ומשוי בחור על זקן, והיה מניח דרגון שלו והולך, ומיישב להם סבלותיהם, ועושה כאלו מסייע לפרעה. אמר הקב"ה: 'אתה הנחת עסקיך והלכת לראות בצערן של ישראל ונהגת בהן מנהג אחים, אני מניח את העליונים ואת התחתונים ואדבר עמך'". משה רבינו זכה להיות מושיעם של ישראל בזכות שהתעורר להשתתף בצערם.

הרב יצחק פנגר בעצה מדהימה כיצד לזכות לזיווג מושלם, ובסיפור שקרה באמת כבסיס ללימוד - כיצד לגשת לשידוכים, וכיצד ללמוד להפוך אותם לדבר חיובי, למרות הקושי שבדרך:

חוסר הבנה ואמפתיה, הם הסיבה הראשונה ל...

הרב גנוט מוסיף ומביא את דבריו של הרב נח וינברג זצ"ל, ראש ישיבת 'אש התורה'. כה דבריו הפשוטים אך המאלפים: "היה מודע לכך, שכל אדם נושא על גבו 'שק' פרטי, הגדוש לעייפה בקשיים ומאבקים שעליו להתמודד עמם – בעיות של הערכה עצמית, תוכניות שלא מומשו, כישלונות, ספקות, אי התאמה ועוד. זהו חלק מאתגר ההתקדמות בחיים.

"ההופעה החיצונית של בני האדם, אינה משקפת בהכרח את פנימיותם. דווקא אלה שנושאים את השק הכבד ביותר, עלולים להיראות כלפי חוץ משוחררים ועליזים. אנשים רבים מעדיפים להסתיר את רגשותיהם. אדם שנראה לך כרגוע ומסודר, יכול להיות נתון בסערה פנימית עזה", אומר הרב וינברג.

"בחן היטב את האנשים ונסה לחשוב מה מתחולל בקרבם. הבן, שבעיותיהם של האחרים, חלומותיהם ותקוותיהם, אמיתיים לא פחות אלה שלך. בדיוק כמוך, לכולם ישנו משא. התמקד בכך ושאל את עצמך: 'מה הם סוחבים?' השתמש בדמיון על מנת להרגיש כיצד המשא מכביד עליהם.

היה רגיש. האם אדם זה שמח או עצוב? חלש או חזק? חששן או בטוח בעצמו? הקדש שימת לב ותהיה מסוגל לחלוק עמו את הקשיים.

ממשיך הרב וינברג ומציין כי "המקום הראשון ליישום הרעיונות הללו, הוא עם המשפחה והחברים. חוסר הבנה ואמפתיה, הם הסיבה הראשונה להיווצרות טינה במשפחה. כשאתה חוזר הביתה, נסה להבין מה עובר על בת זוגך. חשוב מה היא עושה כל יום על מנת שהבית יתנהל כראוי. שוחח על כך והראה שאתה מבין שהיא עובדת קשה. חפש דרכים חדשות לעזור.

"בדומה, בחור שחוזר הביתה וצונח מול העיתון עם צלחת מלאה באוכל, מעליב את ההורים. זה נראה כאילו שהוא מסתובב בבית מלא ברהיטים, כשברקע זוג דמויות של הורים שישלמו את ההוצאות שלו. 'תן מבט לעבר האמא שלך כשאתה חוזר הביתה. על מה היא חושבת? משהו מטריד אותה? משהו משמח אותה? שים לב!'", קורא הרב וינברג בלשונו הייחודית.

"הילדים שלך הם אלה שלהם אתה צריך לדאוג הכי הרבה. אתה אוהב אותם, ובאמת כואב בשבילם. אבל האם אתה מסוגל להרגיש איפה הם עומדים? 'להיכנס לנעליים של הילדים' עלולה להיות משימה קשה במיוחד, משום שהיא דורשת הכרה בכך, שמדובר בבני אדם בעלי ישות עצמאית ונפרדת. משמעות התפיסה הזאת, היא שהגיע זמן להפסיק להתמקד בכאב שנגרם לך, משום שהם אינם מגשימים את ציפיותיך מהם, ולהתחיל להתמקד בקשיים שלהם עצמם.

"באופן מצער, מיליוני הורים עוברים את זה עם הילדים שלהם. אין דבר שהם אוהבים יותר מילדיהם – ובכל זאת הם משדרים אומללות ושנאה. האם זה לא מזעזע? וכל זה רק בגלל שהם לא מרגישים מספיק את השני", אלו דבריו של הרב וינברג.

הרב גנוט מוסיף ומצטט את דברי הרב חזקיהו מישקובסקי. "פעם ישב רבי הירש פאלי זצ"ל, המשגיח בישיבת חברון, באחד הספסלים האחוריים באוטובוס. באחת התחנות עלתה אשה עם כלב, והנהג אמר לה לשלם כרטיס גם עבור הכלב. האשה סירבה. התפתח ויכוח, הטונים עלו, והתפתחה מהומה שלימה.

"המשגיח של ישיבת חברון לא התבייש הוא פסע מסוף האוטובוס עד הנהג, ואמר לו בחיוך: 'הכלב הזה פחות מגיל 5, ועל פחות מגיל 5 לא משלמים כרטיס'. ברגע אחד נרגעו הרוחות הנהג חייך, האשה חייכה, הויכוח הסתיים, והאוטובוס המשיך לדרכו...", כל מה שעניין את המשגיח היה לומר מילה טובה אחת, ולהשכין שלום בין אדם לחברו, לשאת בעול עם השני.

עוד פעם 40 יום שיר השירים, ועוד פעם, ושוב... והבחור לא התייאש. כי כל פעולה – מקרבת את הישועה:

היכנסו עכשיו לאתר "שבע ברכות" - יותר מ-45,000 כרטיסי מנויים ומנויות ממתינים לכם! הקליקו כאן.

תגיות:עצותהרב חיים קנייבסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה