הידברות לנוער

שו"ת הידברות לנוער: איך אדע איזו קבלה לקבל על עצמי?

יש לי הרבה דברים שהייתי רוצה להתחזק בהם, אבל איך אדע אם אני יכול באמת לקיים כל כך הרבה קבלות?

  • כ"ו אלול התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רון שואל: 

ראש השנה מגיע, שיהיה לכולנו חג שמח!
השנה התחזקתי מאוד, ואני רוצה להמשיך להתחזק לקראת השנה הבאה.
יש לי כל כך הרבה דברים שאני רוצה על עצמי, אבל אני לא בטוח שאני יכול לעשות את כולם.
מה הכי כדאי לבחור?

* * * 

שלום רון,
קבלות לשנה הבאה זהו דבר חשוב. זה שאתה מתכנן לקבל על עצמך דברים רק מראה איזה לב טוב יש לך, וכמה הקב"ה בוודאי שמח ועם המון תפילות בוודאי עוד תגיע רחוק!
כשאנחנו מקבלים על עצמנו משהו לקראת שנה הבאה, זה מראה לקב"ה שאנחנו באמת רוצים להתקרב אליו, וששווה לו להוציא אותנו זכאים בדין. הקב"ה לא מסתכל רק על מה שקרה בשנה החולפת, אלא גם על כוונות הלב שלנו, וזה שאתה רוצה לקבל על עצמך כמה וכמה קבלות זהו דבר נהדר, וחשוב להשקיע מאמץ וזהירות בדרך להחליט ולקבל אותם!
למה? משום שקבלות הן דבר שאנו רוצים מאוד לעשות, ואנחנו רציניים לגביו.
יש לנו המון תקווה שנוכל לכבוש את היעדים (הקבלות שלנו) ונוכל להתקדם ולעלות הלאה. אם אנחנו לא עושים ומצליחים, אנחנו מרגישים צער, ולפעמים גם ייאוש ודיכאון, וזה מוריד לנו את כל הרצון להמשיך הלאה לעבר הצלחה עם הקבלות הבאות.
הרבה מאוד אנשים, לצערנו, היו עם כוונות טהורות ונכונות לעשות מצוות ולהיטהר, ובמהלך הדברים חשו ייאוש, כי לא הצליחו לקיים את כל מה שלקחו על עצמם (וחלקם אפילו לא אחד!).
ישנן כמה סיבות למה כל מיני קבלות לא צלחו: הן היו קשות מדי, לא למדרגה שלנו, ללא ייעוץ האם זה הדבר הנכון או שאולי כן היו נכונות אבל פשוט לא תכננו לעשות אותן כמו שצריך, ולכן נכשלו.
קבלות מסוג כזה שאינן למדרגה שלנו, כלומר קשות מדי כדי להיעשות בשלב זה של ההתחזקות שלנו, עדיף להשאיר בצד לקראת זמנים טובים יותר שבהם נתחזק. לפני שאנחנו לוקחים על עצמנו קבלות, כדאי ואף צריך להתייעץ עם רב שאנחנו מחוברים אליו ומכיר אותנו, או לפחות עם רב שיוכל לפנות קצת זמן כדי שנוכל להתייעץ איתו. רק ככה נוכל להבטיח שאנחנו מקבלים על עצמנו קבלות אמיתיות בצורה מאוזנת, עד כמה שאפשר.
לאחר שהתייעצת עם רב והוא המליץ לך על קבלות מתאימות, במידה ולקחת קבלות מורכבות, אך שעדיין ניתן לעשות אותן, כדאי לבנות תוכנית מיוחדת כיצד הדרך הנכונה ביותר לעשות את הקבלה על מנת שלא להיכשל. גם כשאתה מתכנן לבצע קבלה שלקחת על עצמך כדאי להתייעץ עם רב ולאחר מכן להתפלל הרבה ולשכנע את הקב"ה שנצליח באמת ליישם אותה על הצד ביותר.
כמו שנכתב קודם, ישנם אנשים שלקחו על עצמם כל כך הרבה קבלות, עד שמרוב קבלות לא הגיעו לאף קבלה שלקחו עליהם. אם אנחנו מכירים את עצמנו ויודעים שאנחנו לא מסוגלים לקחת על עצמנו יותר מדי קבלות – ניקח בדיוק את מספר הקבלות שאנחנו חושבים שנעמוד בהן (אפילו אם זו רק אחת!) ועליה\ן נמסור נפש למען ה' יתברך באהבה, כדי לשמח ולהראות לקב"ה שאנחנו ראויים להאיר את העולם בכוח שניתן לנו ולעובדו באמת.

אין לי ספק שהקב"ה מעריך כל קבלה שיהודי מקבל על עצמו, גם אם הוא לא צלח אותה לחלוטין, וכל מחשבה
ורצון בוודאי מקובלת ביותר לפני ה' יתברך. לכן אסור אף פעם להתייאש!

שתהיה לך שנה טובה ומתוקה, עם המון הצלחה בהמשך הדרך!

תגיות:הידברות לנוערקבלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה