ראש השנה

ערב ראש השנה תשפ"ג: קבלו 3 עצות לזכות בדין

כיצד נתכונן לראש השנה, ונזכה להיכתב בספר החיים? קבלו 3 עצות מגדולי ישראל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. קבלת עול מלכות שמים

בראש השנה נצטוינו על מלכויות... והכוונה ב"תמליכוני עליכם" היא שהאדם צריך להמליך אותו יתברך על כל איבריו וחושיו: ראיה, שמיעה, מחשבה וכדומה.

ב'פנקס הקבלות' (עמ' י"ח) מובא: "והנה לזה צריך הכנה רבה מאוד, והלוואי שנכין עצמנו באלול... להמליך אלוקינו על כל איברינו מקודם ראש השנה... על כן יש לעשות גדרים קודם ראש השנה להמליך אותו יתברך על כל איבריו... וטוב לו לומר מלכויות וזכרונות לטובה".

2. קריאת שמע

המשגיח הרב שלמה וולבה נתן עצה מיוחדת כיצד להתכונן לראש השנה, כה דבריו: "כבר אמרנו כי ראש השנה הוא יום התחדשות מלכותו יתברך בעולם. בראש השנה אנו מוצאים את עצמנו בעולם מחודש, ואנו מכתירים בו את הבורא למלך. כיצד נתכונן להכתרה זו?", שואל המשגיח ומשיב: "הבה נתבונן, איפה יש לנו בכל יום עניין ומצווה של קבלת עול מלכות שמים, הרי זוהי קריאת שמע! נמצא כי זהו המקום הראשון להכנה, לעשות עבודה רבה מקריאת שמע... מי שכבר התלמד פעם בזה, יעשה חזרה באלול, מי שעדיין לא עשה עבודה מקריאת שמע יתלמד בזה באלול עד כמה שהוא יכול". ('עלי שור' ח"ב, עמ' תכט)

3. ואהבת לרעך כמוך

על דלת ישיבת קלם היתה תלויה המודעה הבאה בכל חודש אלול: "הנה מהידוע אמרו ז"ל במסכת ראש השנה: "אמרו לפני מלכויות כדי שתמליכוני עליכם", וכאשר נתבונן על תקוף קיום המלוכה של בשר ודם הוא רק כשעבדיו כולם כאיש אחד לעבודת המלך, זהו קיום המלכות... כי אחדות העבדים הוא קיום המלכות.

"על כן, חובה עלינו קודם יום הדין הבא עלינו לקבל על עצמנו לעסוק בכל השנה במצוות עשה של 'ואהבת לרעך כמוך' ובזה יהיה אחדות בין עבדי ה' יתברך ויעלה יפה בידינו מלכויות, שנכוון עיקר קיום תקפו של מלכויות, ובזה יבוא זכרוננו לפניו לטובה.

"ואם חס ושלום עוון בידינו של שנאת הבריות, איך לא נבוש ולא ניכלם להיות דובר שקרים חס ושלום נגדו יתברך לבקש: 'מלוך על כל העולם כולו בכבודך', ואנחנו לעצמנו לא הכנו עיקר קיום של מלכות שמים עלינו בתקפו?!... כשישראל שווים בעצה אחת מלמטה, שמו הגדול משתבח למעלה, שנאמר: 'ויהי בישורון מלך', אימתי? 'בהתאסף ראשי עם יחד שבטי ישראל'. 'יחד שבטי ישראל' – כשהם עשויים אגודה אחת ולא כשהם עשויים אגודות אגודות.

"אי אפשר לגשת ליום המלכת ה' כשיש פירוד לבבות בינינו, זה מטיל עלינו חיוב נורא להתחזק באהבת הבריות ורדיפת שלום לקראת יום הדין". ('פנקס הקבלות' עמ' ט)

כולנו מאמינים, השאלה היא עד כמה רחוק אנחנו מוכנים ללכת עם האמונה הזו. צ'ארלי הררי בהרצאה מצמררת ומרגשת שתשנה לנו את כל ההסתכלות לקראת ראש השנה
תגיות:ראש השנהיום הדין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה