חדשות בארץ

הרשימה המשותפת: ההמלצה שלנו על גנץ אינה כוללת את בל"ד

חבר הכנסת אחמד טיבי הודיע לנשיא ראובן ריבלין, כי המלצת הרשימה המשותפת על יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אינה כוללת את שלושת חברי הכנסת של בל"ד. בבית הנשיא ייפתח הבוקר היום השני של סבב ההתייעצויות

הרשימה המשותפת בבית הנשיא, אתמול (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)הרשימה המשותפת בבית הנשיא, אתמול (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
אא

הרשימה המשותפת עדכנה הבוקר (שני) את נשיא המדינה ראובן ריבלין, כי ההמלצה על יו"ר כחול לבן, בני גנץ, שנמסרה אמש על ידי משלחתה אינה כוללת את חברי בל"ד.

במכתב ששיגר חבר הכנסת אחמד טיבי לנשיא נאמר: "שלושת חברי הכנסת של בל"ד ביקשו ממני, כיו"ר הסיעה, להודיע כי המלצת הרשימה המשותפת על ח"כ בני גנץ לא כוללת אותם, ועל כן ההמלצה היא בשם 10 חברי כנסת – של חד"ש, רע"ם ותע"ל – ולא 13".

יו"ר בל"ד, מטאנס שחאדה, אמר הבוקר כי עמדתה של מפלגתו נגד תמיכה בגנץ הייתה ברורה מאוד לאורך כל הדרך: "עוד במערכת הבחירות, וגם אחרי הבחירות, אמרנו כל הזמן שלא נמליץ על גנץ או כחול לבן, וננסה לשכנע את שותפינו לרשימה המשותפת", אמר בראיון לכאן רשת ב'. "זה היה ברור לכולם. הרשימה המשותפת אינה מפלגה אחת, אלא ארבע מפלגות שותפות. אף אחד לא יכול לכפות על בל"ד, זה משהו עקרוני".

בשלב זה לא ברור האם להודעה של הרשימה המשותפת יש תוקף משפטי מחייב, מכיוון שההמלצה לנשיא ניתנה על ידה כסיעה אחת. במידה וקולותיהם של 3 חברי הכנסת של בל"ד ייגרעו מקרב ממליציו של גנץ, הוא יזכה בסך הכל ל- 54 ממליצים, לעומת 55 חברי כנסת האמורים לתמוך בראש הממשלה בנימין נתניהו.

בשעה 10:00 ייפתח היום השני והאחרון של סבב ההתייעצויות בבית הנשיא. הסיעה הראשונה שתיפגש עם ריבלין תהיה יהדות התורה, שהבהירה אמש כי אין שינוי בעמדתה: "נמליץ פה אחד לנשיא המדינה להטיל את הרכבת הממשלה על יו"ר הליכוד וראש הממשלה, בנימין נתניהו". עם זאת, על פי הדיווח בכאן חדשות, בכירים במפלגה אמרו כי אם נתניהו יבקש מהם שלא להמליץ עליו – הם ישקלו את הבקשה בחיוב. בהמשך היום יגיעו לבית הנשיא המשלחות של ימינה, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי.

על פי דיווחים שונים, בליכוד ובכחול לבן מנהלים ביניהם מאחורי הקלעים מאבק טקטי, שנועד להוביל את הנשיא להטיל תחילה את המנדט להקמת הממשלה על המועמד מהמפלגה היריבה. ההנחה הרווחת במערכת הפוליטית היא, כי המועמד הראשון להקמת הממשלה ייכשל במשימתו, כך שמי שיקבל את המנדט לאחר מכן יזכה לעמדת מיקוח משופרת מול המפלגות השונות, וזאת מתוך החשש שכישלון נוסף בהרכבת הקואליציה משמעו הליכה לבחירות נוספות.

במסגרת המאבק הטקטי, בכחול לבן ניסו למנוע את המלצתה של הרשימה המשותפת על גנץ. במסרים שהועברו לאנשי המפלגה הערבית נאמר להם כי גנץ מעדיף להיות המועמד השני לתפקיד, וכי הוא אינו מעוניין בתמיכתם. ברשימה המשותפת לא נענו למסרים, וכאמור המליצו לנשיא על גנץ. חברי המשלחת מטעם הרשימה המשותפת, שהגיעו לבית הנשיא, תקפו בחריפות רבה את ראש הממשלה נתניהו, והאשימו אותו בהסתה נגד הציבור הערבי. יו"ר המשלחת, חבר הכנסת איימן עודה, אמר כי ההחלטה להמליץ על גנץ נובעת מהרצון "לשים קץ לעידן נתניהו". זו הפעם הראשונה מאז 1992, שמפלגה ערבית המליצה בפני נשיא המדינה על מועמד לראשות הממשלה.

נתניהו הגיב אמש על הודעתה של הרשימה המשותפת על תמיכתה בגנץ. "אזרחי ישראל, זה קרה בדיוק כפי שהזהרנו", אמר בסרטון שפרסם ברשת. "הרשימה הערבית המשותפת המליצה על בני גנץ לראשות הממשלה. עכשיו יש שתי אפשרויות: או שתקום ממשלת מיעוט שנשענת על אלה ששוללים את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומהללים מחבלים שרוצחים את חיילינו ואת אזרחינו – או שתקום ממשלה לאומית רחבה. אני יודע מה התשובה, וגם אתם יודעים, ולכן אני אפעל ככל שאני יכול להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה. אין פתרון אחר".

תגיות:ראובן ריבליןהרשימה המשותפתבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה