חדשות בארץ

היסטורי: הרשימה המשותפת המליצה על גנץ

הרשימה המשותפת עשתה הערב היסטוריה, כאשר לראשונה מאז 1992 המליצה בפני נשיא המדינה על מועמדה לראשות הממשלה. יו"ר הרשימה המשותפת: "אנחנו מחפשים את הדרך איך למנוע מנתניהו להיות ראש ממשלה. מבחינתנו זה הדבר המהותי ביותר". ח"כ טיבי: "ההחלטה מצריכה אומץ. אנחנו כאן בגלל שחצי מיליון מצביעים שלחו אותנו לרגע מכונן ולהוביל שינוי"

ראשי המשותפת, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ראשי המשותפת, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

"נעשה היום היסטוריה: נעשה את מה שצריך להפיל את נתניהו", הודיע הערב (ראשון) בכיר הרשימה המשותפת, ח"כ אחמד טיבי, שבישר כי בני גנץ, יו"ר כחול לבן, יזכה לתמיכתה של מפלגתו. עם זאת, נציגי סיעת בל"ד, שלושה במספר, לא יגיעו לפגישה במשכן הנשיא. "אף נציג מבל"ד לא יגיע לפגישה עם הנשיא כי בל"ד מתנגדת להמלצה, אבל הסיעה המשותפת תמליץ על גנץ", מסר ח"כ מטאנס שחאדה, והוסיף כי למעט שלושה מתנגדים, כל עשרת החברים ב-3 הסיעות הנוספות תמכו בהחלטה, ועל כן יקבל גנץ את תמיכת כל הסיעה. בשעה זו מתכנסת נציגות הרשימה במשכן הנשיא בירושלים.

"אנחנו מחפשים את הדרך איך למנוע מנתניהו להיות ראש ממשלה. מבחינתנו זה הדבר המהותי ביותר", אמר יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, לנשיא המדינה, ראובן ריבלין בהתייעצות. "רוב הציבור הישראלי אמר לא לשלטון הימין של נתניהו". לדבריו, ההחלטה התקבלה בשל ההסתה שספג המגזר הערבי בקמפיין הבחירות האחרון. "אם ב-2015 זה היה הערבים נוהרים, לפני חודש זה היה הערבים גונבים ולפני שבועיים הערבים משמידים. זה אנחנו שרוצים להשמיד את הילדים היהודים", אמר עודה, והוסיף: "אנחנו הפכנו לקבוצה לא לגיטימית בפוליטיקה הישראלית. אף אחד לא ייתן לנו את ההשפעה והלגיטימציה, אנחנו ניקח אותה".

ח"כ אחמד טיבי אמר כי "יש רגעים בחיי פוליטיקאי שמצדיקים החלטה מנהיגותית, והיא מצריכה אומץ. אנחנו כאן בגלל שחצי מיליון מצביעים שלחו אותנו לרגע מכונן ולהוביל שינוי. קצה נפשם בהדרה בידי מנהיג שבאופן סיסטמטי הוציא לאום שלם. הושטנו יד והוא הסית נגדנו כאילו מדובר באויב".

הצעד החריג דווח לראשונה אתמול, אז טענו גורמים במפלגה כי למרות שבל"ד התנגדה בישיבת הסיעה שנערכה אתמול, נציגיה הבהירו כי יקבלו את הכרעת הרוב. ההחלטה תסייע לגנץ להגיע ל-57 ממליצים – שני ממליצים יותר משגייס ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ברשימה המשותפת הדגישו כי מטרת מהלך זה נועדה בעיקר להפיל את נתניהו מכיסאו, יותר מאשר לסייע לגנץ. מדובר בהחלטה היסטורית במיוחד, זאת נוכח העובדה כי הפעם היחידה בה הסכימה הנציגות הערבית להצטרף כשחקן משפיע בפוליטיקה הישראלית הייתה ב-1992, אז המליצו המפלגות הערביות על מועמד לראשות הממשלה, זאת במסגרת הבטחות שניתנו להן בנושאים חברתיים הנוגעים למגזר הערבי. 

מוקדם יותר היום מתחו גורמים אחרים ברשימה ביקורת על המהלך, וח"כ ברשימה אמר כי "אי אפשר לצפות שנמליץ עליו, ואז יעשה סיבוב פרסה וילך לאחדות". משכך, ברשימה מיהרו להציג שורת דרישות בשלל נושאי ליבה של המגזר הערבי בישראל, ומצפים מכחול לבן להתחייב לכך. בין הדרישות, מיגור מקרי הפשיעה הגבוהים באוכלוסייה הערבית, ביטול חוק הלאום, והקלות בבנייה.

כחול לבן, שתהיה המפלגה הגדולה ביותר בכנסת הבאה עם 33 מנדטים, הגיעה הערב לבית הנשיא, ונציגיה הבהירו לנשיא המדינה ראובן ריבלין כי אם יטיל את הרכבת הממשלה על גנץ והוא ייכשל, המפלגה לא תפעל לפיזור הכנסת כמו  שנהג נתניהו, אלא תחזיר את המנדט אליו. "אם חלילה תוטל המלאכה על מועמדכם אם לא תצליחו האם תחזירו את המנדט לנשיא שיוכל להעבירו לאחר?", שאל ריבלין. מספר 3 ברשימה, משה יעלון, השיב: "אני מבין שזו שאלה חדשה. ננהג באופן ממלכתי. מובן לנו שנחזיר את המנדט אליך".

ריבלין המשיך ושאל, "האם ההערכות אצלכם לוקחות בחשבון שאפשר להרכיב ממשלה רק אם תקימו יחד עם הליכוד?". יעלון ענה: "גם בבחירות הקודמות סימנו הקמת ממשלת אחדות לאומית ליברלית".

הנשיא בחן את תגובת המפלגה לשאלה האם תסכים לנהל משא ומתן על כניסה לממשלת נתניהו במקרה שגנץ ייכשל בהרכבת קואליציה – באופן שיימנע בוודאות הליכה לבחירות חוזרות. "מקווה שלא נגיע, נשקול את זה", אמר יעלון.

נציג נוסף של המפלגה, אבי ניסנקורן, היה הראשון ניסה להזכיר כי מעל ראש הממשלה מרחפים שלושה כתבי אישום בכפוף לשימוע, אולם נענה באחת בידי הנשיא שהדגיש כי "עדיין אין כתב אישום". ניסנקורן השיב: "בסיטואציה שנוצרה, מה שקרה בשנתיים האחרונות ובחודשים האחרונים ועל מה היה הפוקוס בחודשים האחרונים של ההתנהלות הפרלמנטרית, אנחנו רוצים להחזיר את השפיות. ממשלת אחדות היא דבר מאוד רצוי, חשוב מאוד מי יעמוד בראשה".

במקביל, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הודיע כי סיעתו לא תמליץ על אף מועמד לראשות הממשלה: "כל ההתחייבויות שלנו לבוחר הן התחייבות ברזל. ברגע שנתניהו החליטו לסגור גוש עם המפלגות החרדיות והחבורה המשיחיות – אנחנו לא יכולים להמליץ על בנימין נתניהו". ליברמן הוסיף: "המפלגות החרדיות הן יריבות פוליטיות, והרשימה המשותפת הם אויבים. לא נוכל להמליץ על כחול לבן ועל בני גנץ, ולכן המלצה שלנו לנשיא תהיה מאוד פשוטה: לא ממליצים על אף אחד".

(עודכן: 19:06)

תגיות:ערביי ישראלהרשימה המשותפתבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה