הידברות לנוער

שו"ת הידברות לנוער: לא מסוגלת לדבר מול קהל חברות

איך מתמודדים עם פחד קהל, ולמה קשה לי לדבר מול החברות שלי?

  • י"ט אלול התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שלום,
שמי שרה ויש לי פחד קהל. האמת היא שאני לא פוחדת להציג מול 800 אנשים, אבל אני נלחצת לקרוא מול החברות שלי בכיתה, כל פעם שמגיע תורי אני לחוצה ובורחת איכשהו.
אשמח לשמוע איך להתמודד עם זה.

* * *

שלום שרה!
פחד קהל או פחד לדבר מול חברות הוא דבר טבעי! בחיי היום-יום אנחנו לא רגילים לומר את דעתנו או מה שיש לנו לומר בפני חברות או אנשים רבים, וזה מאתגר אותנו להתמודד עם הלחץ המפתיע שזה מביא איתו.
ראשית כל, בתור יהודים מאמינים עלינו לזכור שכל אתגר שהקב"ה שולח לנו – אנחנו בוודאי יכולים להצליח ולהתגבר, כי הקב"ה לא מעמיד אף אדם בניסיון שלא יכול לעמוד בו וגם לא אותך. לכן עלייך לדעת בבירור שיבוא הרגע הזה, בע"ה ואת תצליחי לדבר כמו גדולה כי הקב"ה כבר נתן לך את כל הכוחות לעשות זאת וכל מה שנותר לך הוא לבטוח בקב"ה, להאמין בעצמך ולהראות לעצמך שאת מסוגלת!
כעת, בואי ננסה להבין למה אנחנו לחוצים מול קהל, חברות או שאר אנשים שעומדים מולנו, ואיך גם אנחנו שלא רגילים לדבר מול קהל ביום – יום יכולים להצליח באותו מידה כמו אלה שכן יודעים לדבר כמו מורות, מנהלים, פוליטיקאים, כתבים וכו'.  

ראשית, נשאל את עצמנו - מה אנחנו מרגישים כשאנו עומדים מול קהל? הקשבת ללב שלך ואמרת שאת מרגישה פחד ולחץ. אבל למה אנחנו מרגישים פחד ולחץ? נכון שלעמוד מול כיתה שלמה וחברות זה מלחיץ ולא רגיל, אבל זו לא הסיבה היחידה. פחד ולחץ שאנחנו מרגישים בדר"כ נוצר כתוצאה מאיבוד שליטה או חוסר אונים (לא יודעים מה לעשות ואיך להגיב), כלומר כשאנחנו לא מרגישים יציבים ובטוחים במקום שבו אנו עומדים, אנחנו נוטים לברוח ולהסתגר עד ש"תחלוף הסכנה". זה אמנם מוריד את הלחץ, אבל לא מונע את ההתמודדות.
אף אחד לא אוהב להרגיש ולחשוב שהוא מאבד שליטה והכל יכול להתפקשש, ולכן אנו מוצאים את עצמנו ברגעים כאלה לפעמים בורחים ומתחמקים מהתמודדות. אבל כל העניין שבו אנו חושבים שאנחנו מאבדים שליטה זוהי אשליה, כי בעצם אנחנו לא שולטים על שום דבר בחיים. אנחנו לא מנהלים את העולם ולא בחורים וקובעים אם נצליח או לא אלא רק הקב"ה ולנו רק נותר לעשות את הכי טוב שלנו.
אז למה אנחנו בכל זאת מרגישים לחץ ופחד כשהכול תחת שליטת ה'? בגלל שרוב הזמן אנו חיים בתחושה שהכול הולך כמו שאנחנו רוצים ובאמת לרוב אין לנו הרבה מדיי בעיות ואתגרים ואז ברגע שאחד הדברים משתנה לא כמו שתכננו ובהפתעה, זה גורם לנו לחשוב שאנחנו מאבדים שליטה, אבל בעצם רק הקב"ה הוא זה ששולט ונותן לנו כוח להתמודד בחיים, רק שאנו שוכחים זאת באותם רגעים.
ברגעים האלה של פחד ולחץ, רגע לפני שבוחרים לברוח, ננשום נשימה עמוקה, נדבר עם ה' יתברך במילים שלנו ונבקש שייתן לנו את הכוח לבטוח בו ולא להתייאש, שנזכה לבטוח בה' יתברך בלבד ולא בעצמנו.
עלינו להיזכר בעובדה זאת – הקב"ה נותן לי כוח לי ולא אף אחד אחר. הקב"ה יצליח אותי ולא אני את עצמי לבד – הקב"ה מנהל את העניינים ולא אני והכל תלוי בו!
ברגעים אלו נכון שתדעי מה את מרגישה (פחד ולחץ) אבל תבחרי בכל הכוח להתמודד ולתת לרגשות כמו שמחה, תקווה ואמונה להיות האור שמוביל אותך בדרך לאתגר וההצלחה, ולא לתת ליצר הרע לקחת את כל המקום בלב, כשתרצי לתת לרגשות הטובים האלה את המקום ותבחרי בכך - תרגישה טוב ובטוחה יותר להתמודד.

לא סיפרת לנו מדוע מול דווקא מול חברות קשה לך לדבר, אבל אני בטוח שאם תדברי עם החברות הטובות שלך בשיחת לב אל לב, על הקושי לעמוד מולם ומה שאת מרגישה, תראי כמה הם אוהבות אותך ויעודדו אותך ואולי גם יחלקו איתך את הרגעים המאתגרים שלהן, ומתוכם תוכלי לקבל טיפים איך להצליח.
אני בטוח שאם הן חברות טובות הן לא יצחקו עלייך ויהיו לצידך כשתצטרכי אותם כמו שאת תהי לצידם ברגעים המאתגרים שלהן.
בנוסף, חשבי על ההצלחות שכן היו לך במהלך הזמן, שבהן חשבת שלא תצליחי להתגבר אבל הקב"ה בסופו של דבר נתן לך את כל הכוח והיה מאחוריך להצליח ולהגיע למטרה.

ישנם הרבה מאוד אנשים שמדברים מול קהל ואינם מפחדים, האם את חושבת שבין רגע הם הצליחו לעשות שהלב שלהם לא יחשוש וילחץ בין רגע? בוודאי שלא! הם הרבה עבדו והאמינו בכוחות שלהם ובעצמם לפני שהתחילו ונהיו חזקים. יש אנשים שאת רואה שאולי לא הכי מאמינים ונראה שיש להם המון ביטחון בעצמם ולכן זה נראה שהם מאוד מצליחים, אבל בפנים יכולים להיות שהם מאוד חוששים ואולי אפילו יותר ממך. אבל אם את עולה לבמה עם הקב"ה מתוך ביטחון והערכה עצמית בכוחות שה' נתן לך - אין לי ספק כלל, שהפחד יהפוך לחוויה מדהימה, ואת תתעצמי ותהיי חזקה יותר בפעם הבאה.

תרשי לעצמך לחייך, לשאת תפילה ולעלות יחד עם הקב"ה אל קדמת הכיתה (או אל הבמה), ולהפתיע את כולם. אין ספק שתצליחי, מאמינים בך!
בהצלחה רבה!

יש לכם שאלה שמעסיקה ומטרידה אתכם? פנו למדור הידברות לנוער במייל support@htv.co.il

תגיות:חרדההידברות לנוערקהל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה