חדשות בעולם

לקראת מלחמה כוללת? סעודיה הודיעה כי איראן היא שתקפה את מתקני הנפט

מחקירה ראשונית של הקואליציה הסעודית עולה כי מתקפת הטילים על מתקני הנפט של סעודיה בוצעו בידי איראן בעצמה, ולא בידי המורדים החות'ים בתימן כפי שסברו בתחילה. בתוך כך, ארצות הברית שוקלת להרחיב את שיתוף הפעולה המודיעיני עם סעודיה. טראמפ מאשים: "האיראנים אומרים שאין להם קשר למתקפה על סעודיה. עוד נראה"

המתקפה על מפעלי הנפט הסעודים (צילום: רשתות ערביות)המתקפה על מפעלי הנפט הסעודים (צילום: רשתות ערביות)
אא

הקואליציה הצבאית של סעודיה בתימן הודיעה היום (שני) כי ממצאי החקירה הראשוניים של המתקפה שלשום על מתקני הנפט שלה מעלים כי איראן בעצמה אחראית לכך, ולא שלוחיה בתימן כפי שסברו בתחילה. לפי הודעת דובר הקואליציה, שאמר את הדברים במסיבת עיתונאים בבירה ריאד, המתקפה לא בוצעה משטח תימן, אם כי טרם ברור מהיכן שוגרו הטילים המדויקים. הוא הוסיף כי חקירת המתקפה עדיין בעיצומה.

בתוך כך, בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי בעקבות התקיפה שוקלת ארצות הברית להרחיב את שיתוף הפעולה המודיעיני עם סעודיה.

שעות לאחר המתקפה, שארעה ביום שבת, מיהרה ארצות הברית להאשים את טהראן באחריות למעשה, ואף איימה להגיב על כך. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כתב היום בחשבון הטוויטר שלו כי "האיראנים אומרים שאין להם קשר למתקפה על סעודיה. עוד נראה". במקביל, טראמפ אישר לסעודיה להשתמש במלאי עתודות הנפט האמריקניות, זאת במטרה להבטיח אספקה יציבה של נפט למדינה. "בהתבסס על המתקפה על סעודיה, שעשויה להשפיע על מחירי הנפט, אישרתי את שחרור הנפט מהמאגר האסטרטגי", אמר הנשיא.

 אמש איים טראמפ על הממשל בטהראן, והצהיר כי "יש סיבה להאמין שאנו יודעים מי האשם. אנחנו 'נעולים וחמושים' בהתאם לאימות שנקבל, אך מחכים לשמוע מסעודיה מה דעתם לגבי מה שגרם למתקפה הזו, וכיצד עלינו להמשיך מכאן". איראן עצמה הגיבה להאשמות שהופנו כלפיה וטענה: "הטענות שאנחנו אחראים למתקפה - חסרות בסיס ולא מקובלות".

דבריו של טראמפ מצטרפים לדברים שאמר מזכיר המדינה מייק פומפאו, לפיהם "טהראן עומדת מאחורי 100 מתקפות על סעודיה, בזמן שרוחאני וזריף מעמידים פנים שהם עוסקים בדיפלומטיה". פומפאו הוסיף וכינה את המתקפה כ"חסרת תקדים על אספקת הנפט של העולם".

מוקדם יותר היום גינה שר החוץ של קטאר את המתקפה על שני מפעלי הנפט של סעודיה, שהובילה לשיתוקה של כ-50% מתפוקת הנפט שלה, וקרא לקיום מגעים לסיום העימותים באזור. "המלחמות והסכסוכים הללו חייבים להיפסק, יש לקיים מאמצים להשגת ביטחון קולקטיבי באזור", כתב בטוויטר השר, מוחמד בן עבדולרמן. 

הלילה פרסם ממשל טראמפ תצלומי לוויין שמציגים את הנזק הכבד שנגרם לאחד ממתקני הנפט הסעודים שהותקפו. רשת ABC דיווחה, מפי גורם אמריקני בכיר, כי איראן היא שביצעה את המתקפה, וזאת באמצעות שיגורם של יותר מ-12 טילי שיוט ולמעלה מ-20 כלי טיס בלתי מאוישים. בעקבות כך הורה הנשיא טראמפ לפתוח את עתודות הנפט האסטרטגיות בארצות הברית, זאת במטרה למנוע מחסור בשוק העולמי. לאחר מכן צייץ: "[יש] לנו המון נפט!"

מוקדם יותר היום דיווחו בטהראן כי השתלטו על מכלית נפט באזור מצרי הורמוז, זאת בטענה כי היא ניסתה להבריח 250 אלף ליטרים של דלק סולר לאיחוד האמירויות. לפי סוכנות הידיעות האיראנית ISNA, המכלית נעצרה בידי משמרות המהפכה של איראן "ליד האי תאנב הגדול במפרץ הפרסי", וכי "אנשי הצוות נעצרו לרשויות במחוז הורמוזגאן". על פי הדיווחים, המכלית נשאה דגל של איחוד האמירויות.

תגיות:סעודיהאיראן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה