כתבות מגזין

הרב משה שלזינגר: "ביקשתי לעזור לאישה להביא ילדים, לא חלמתי שאני מציל לה את החיים"

הזוגות שמגיעים במצבים נפשיים לא פשוטים, הרופאים בכל העולם שמנסים לעשות הכל, המחשבות על אימוץ וההסתכלות הנכונה על טיפולים אלטרנטיביים. הרב משה שלזינגר, יו"ר ארגון פרי חיים, חושף את מה שעובר על זוגות שכל רצונם הוא להפוך להורים

הרב משה שלזינגר והתינוקהרב משה שלזינגר והתינוק
אא

"אין דבר מרגש יותר מלשמוע שעוד זוג זוכה לחבוק בידיו את התינוק הפרטי שלו", אומר הרב משה שלזינגר, מי שזכה במידה מסוימת להיות ה'אבא' של עשרות אלפי ילדים ותינוקות ברחבי העולם; תינוקות שנולדו לאחר טיפולים ותפילות, לאחר חששות, לבטים ותהיות, עם בדיקות, תרופות וזריקות פולשניות, שהובילו לבסוף לאושר הנכסף שאין דומה לו בעולם כולו.

למען האמת, נראה שאת הכתבה הזו נכון יותר להתחיל מהסוף. נכון להיום עברו דרך הרב שלזינגר קרוב ל-60 אלף זוגות בדרכם לחבוק ילד משלהם. הרב שלזינגר יושב בירושלים, אך מצודתו פרוסה ברחבי הארץ וגם על פני חלק ממדינות העולם. לעתים קרובות הוא גם יוצא לערי הפריפריה, שם הוא מקבל במשך ימים שלמים זוגות שמנצלים את העובדה שהם יכולים לקבל ייעוץ קרוב לבית.

הזוגות שמגיעים אליו נמנים על כל המגזרים, כולל כאלו שבאים במיוחד מחו"ל, ואפילו מאיראן ומתוניסיה. רק לאחרונה הגיע אליו זוג שמתגורר במזרח הרחוק. הוא שמע עליו דרך ישראלי שכמעט פשט את הרגל ונדרש לטוס לסין כדי לבדוק את נושא עסקיו, במקרה הוא פגש שם את הזוג הזה, שם לב לכך שאין להם ילדים והמליץ להם להגיע לשיחה עם הרב שלזינגר בארץ. "הרגשתי שמגלגלים כאן את הדברים משמיים", הוא אומר, "יהודי פושט רגל ונוסע עד קצה העולם, כדי להיות שליח טוב לזוג שיבוא להתייעץ ולזכות בילדים".

 

שליח לרפואה

העיסוק בתחום התחיל מכך שגם לרב שלזינגר עצמו לא היו ילדים במשך שנים לא מעטות. הוא היה אז אברך צעיר, ודווקא מתוך כך שהוא התרגל ללמוד ולהתפלפל בגמרא, הוא מצא את עצמו מעמיק גם בסוגיה זו, מבקש ללמוד ולדעת איזו עוד השתדלות רפואית ביכולתו לעשות ומהם החידושים האחרונים שיש בתחום. גם לאחר שהוא עצמו זכה בילדים משלו, הוא המשיך לעסוק ולייעץ בנושא. בתחילה היה מישהו שפנה אליו בבקשה להתייעץ ונענה בשמחה, אחר כך הגיעו שני אנשים נוספים, השניים האלו הביאו עשרים, העשרים הביאו מאתיים והמאתיים הביאו אלפיים ואף הרבה יותר.

"ידע". דומה כי זו המילה שמוזכרת יותר מכל בחדרו של הרב שלזינגר, שאליו מגיעים זוגות כה רבים, רצוצים ומבולבלים, לעתים על סף ייאוש. שם, בין הקירות המקושטים בתמונות של תינוקות מחויכים, ילדיהם של הורים שזכו ונושעו; בין הקירות שהיו עדים לכל כך הרבה מחזות מרגשים, כמו גם לרגעים של קושי, משבר והתפרקות, הם מתוודעים לעובדה הבסיסית ביותר – ידע הוא כוח. הרבה כוח.

הרב שלזינגר מאמין בכך לגמרי. "מהרגע הראשון בו התחלתי לעסוק בתחום ראיתי עד כמה חסר ידע בכל התחום הנוגע לפוריות", הוא מציין, "אמנם המדינה מציעה שירותי בריאות מצוינים ויש בארץ לא מעט רופאים שעוסקים בתחום הפוריות. אבל כדי להשיב על השאלה: לאיזה רופא כדאי ללכת, ועם מי כדאי להתייעץ, יש צורך במישהו שיכוון אותך. ישנם רופאים מומחים לבעיות מסוימות, יש גם יש גם בעיות שבהן כדאי לטפל דווקא דרך קופה מסוימת, ובעיות אחרות שמתאימות לקופה אחרת.  בנוסף, יש את הנושא ההלכתי שמוכרחים להתייחס אליו. כיום יש מענה כמעט לכל נושא ולכל מצב, אבל כדי להצליח להגיע למענה הזה, מוכרחים לקבל ייעוץ מתאים. רק אחרי שיש את הידע החשוב ניתן להתקדם הלאה.

"רופאים נוהגים להזכיר לי בחיוך: 'לפני 25 שנה עשינו אתך הסכם שאתה לא מתערב ברפואה ואנחנו לא מתערבים בהלכה'. אתה מפר את ההסכם כבר עשרים וחמש שנה..."

ארגון "פרי חיים". צפו בסרטון מרגש על אמונה, השגחה, מסירות נפש, השתדלות ושליחים טובים מאת השם:

 

להשאיר את הלחץ בצד

"נושא הפוריות הוא כידוע מאוד דיסקרטי", מבהיר הרב שלזינגר, "תוכיח המציאות שכאשר למישהו כואבת שן, הוא יכול להתקשר לעשרים חברים כדי להתייעץ ולשמוע אצל איזה רופא כדאי לעבור את טיפול השורש. אבל אם למישהו יש בעיה בהבאת ילדם לעולם, הוא  בדרך כלל ישמור את הסוד הזה בקנאות, לא ישתף בו איש מעבר לקרובים אליו ביותר. זה נושא שלא מדברים עליו בגלוי, באף מגזר. לכן כל כך חשוב שתהיה כתובת ברורה שאליה ניתן לגשת ולהתייעץ".

לפעמים אתה מפנה גם למרפאים אלטרנטיביים? מה דעתך עליהם?

"אני שומע כמעט מידי שבוע על 'טיפולים' טבעיים חדשים. אנשים באים ומציעים פורמולות, תמיסות ונוזלים, צמחים קמעות ופתקים. בינתיים לא ראיתי שזה מה שמסייע להשגת המטרה. גם דיקור סיני שנחשב לאחד הדברים שזוגות ממהרים לגשת אליהם, לא הוכח ככזה שפותר בעיית פוריות, אלא רק כמרגיע. אסור בשום פנים שאנשים יחליטו שהם מטפלים בעצמם רק בדרכים טבעיות וזונחים את הדרכים הקונבנציונליות, אבל כמובן שהטיפולים הטבעיים אינם מזיקים. מי שמרגיש שזה עוזר לו , מוזמן בשמחה להשתמש בהם".

בנוסף, הרב שלזינגר מעלה עוד נקודה חשובה: "טיפולי הפוריות יושבים לעתים קרובות על בסיס של בעיות רגישות בין בני זוג. אנשים מוצאים את עצמם מנהלים חיים שעוסקים כל הזמן בניסיון להגשים את שאיפת הבאת הילדים לעולם. זה גורם לקצרים רגשיים ביניהם ועלול להוביל לקושי גדול יותר בטיפולים.  לא הייתי מצפה מרופא פוריות שיתעסק בבעיות הרגשיות של בני הזוג, אבל כשאני מייעץ, אני בהחלט מתייחס גם לכך. בכלל, עצם העובדה שזוגות מרגישים שיש טיפול וסיכוי, מוריד כבר הרבה מאוד מהלחץ".

נראה שההמלצה "להוריד לחץ" נשמעת הרבה סביב זוגות בכאלו מצבים. איך באמת מצליחים למנוע מהם להילחץ?

"בכל פעם שזוגות נכנסים אליי אני מספר להם בהומור: 'רואים את הקרטון הגדול שיש לי בחדר? תשאירו בתוכו את הלחץ ותצאו עם ראש נקי. אחרי שלוש שנים אני ארשה לכם לחזור לכאן שוב כדי לפגוש את הלחץ, אך רק לביקור קצרצר, ואחר כך נשאיר אותו פעם נוספת לפחות למשך שנה'".

מצד שני, אם לא נלחצים עלולים להגיע לשאננות, וגם זה לא טוב

"מי אמר ששאננות זה לא טוב?", הוא מתנגד, "כמובן שבמקרים בהם מגיעים אליי זוג בשנות ה-40 לחייהם, או שיש ממצאים שמוכיחים שהבעיה אינה פשוטה, אני מנסה למנוע מהם את השאננות ומבקש להיות ממוקדי מטרה, אבל באופן כללי, ברוב המקרים הלחץ רק מזיק, ובאמת שאין סיבה להילחץ".

 

"יש פתרונות כמעט לכל מצב"

היה זה לפני מספר שנים. הטלפון במשרדו של הרב שלזינגר צלצל, ועל הקו הייתה אישה תל אביבית שביקשה להתייעץ עמו, כפי שמתייעצים אלפי זוגות נוספים הזקוקים למידע מקצועי בנושא פוריות. אלא שהפעם הייתה בפיה שאלה אחת ויחידה, אותה היא זרקה לאוויר עוד לפני שהציגה את עצמה: "הרב, מותר טיפולי פוריות בשבת? כן או לא?"

הרב שלזינגר השיב כמובן בשלילה מוחלטת, ואחר כך התעניין במצבה ובגילה. היא סיפרה שהיא בת 27 ומנסה בפעם הראשונה לגשת לטיפול. "אחרי ששמעתי את מלוא הפרטים", הוא מספר, "והבנתי שלא מדובר במקרה סבוך או חריג, שאלתי אותה: 'את לא חושבת שזו קצת יומרה להביא ילד תוך כדי חילול שבת? מי הרופא שלך?' היא נקבה בשמו של אחד הרופאים שאני מכיר היטב, וביקשתי ממנה למסור לו בשמי שלא יבצע את הטיפול בשבת. אחרי כמה שעות היא חזרה אליי ואמרה שדיברה עם הרופא והוא הבטיח להשתדל".

אלא שבכך לא נגמר הסיפור. הגברת התל אביבית המתינה על הקו כמה דקות ולבסוף אמרה בשקט: "הרב, את השבת אני לא מחללת". הרב שלזינגר התרגש. "אמרתי לה: 'הנה, את רואה, הקב"ה רשם לך וי'". הם המשיכו לשוחח, ותוך כדי כך שהגברת מספרת על מצבה, קלט הרב שלזינגר שהטיפול הספציפי הזה חייב להיעשות דווקא ביום שישי. הוא העביר את הדברים לרופא, ואכן התברר שהוא צדק. אם היו ממתינים עד שבת היה עלול להיות מאוחר מידי... שבועיים לאחר מכן התקשרה האישה הנרגשת לבשר כי הטיפול הצליח והיא בהיריון, וכעת היא רוצה לשמוע מה היא יכולה לעשות כדי לזכות לסיים אותו בידיים מלאות. "אמרתי לה שאני חושב שהיא קיבלה סימן משמיים שרוצים שהיא תתחזק בנושא שמירת שבת. אחרי תשעה חודשים היא התקשרה וסיפרה שנולד לה בן בשעה טובה, והיא גם ביקשה למסור כי מאז תחילת ההיריון היא שומרת שבת. "התחושה שלי מדהימה", מסכם הרב שלזינגר, "אני מרגיש שאם כל מה שעזרתי אי פעם לזוגות היה כדי להגיע למקרה כזה ולמנוע חילול שבת - היה שווה".

אבל הרב שלזינגר לא ליווה מקרה אחד, אלא קרוב ל-50 אלף זוגות. מאחורי כל אחד מהם עולם שלם, ציפיות רבות, אכזבות לא מעטות, ובהחלט גם סיפורים מרתקים.

הוא נזכר במקרה מרגש במיוחד:  "באחת מנסיעותיי לחו"ל ישבה לידי אישה לא דתייה שלאחר שהבינה במה אני עוסק סיפרה לי על בתה שאין לה ילדים. הזמנתי אותה לבוא לייעוץ, ובאמת, אחרי ששבתי לארץ היא הגיעה אליי. לאחר ששוחחנו הפניתי אותה לבדיקה מסוימת, שם התברר דבר בלתי צפוי – היא סובלת מסרטן, וכלל לא ידעה על כך. זכיתי להיות שליח להצלת חייה, ולאחר מכן גם סייעתי לה בדרכה הרפואית, עד שזכתה לחבוק ילדים משלה".

עושה רושם שכיום כמעט לא ניתן למצוא זוגות ללא ילדים. בוודאי בשיעור מופחת מכפי שהיה בעבר. זה נכון?

"לגמרי", מסכים הרב שלזינגר. "הקב"ה פתח המון שערי רפואה בכל הנוגע לטיפולי פוריות. לפני שלושים שנה הייתה פריצת דרך עצומה, ומאז ההתפתחות בתחום לא פוסקת ונראית כל הזמן התקדמות. אני יכול לציין לצורך האנקדוטה שלפני כמה וכמה שנים לקחתי עשרות זוגות לטיפולים בבריסל, כדי שיטופלו אצל רופא שהציע פריצת דרך גדולה. פגשנו שם זוג שהגיע כמה חודשים קודם לכן, שהיה לו מכתב חתום בחותמת בית החולים על כך שאי אפשר לעזור לו, ולכן ממליצים לו לפנות לאימוץ. יחד עם קבלת המכתב הם קיבלו גם תוצאה חיובית על הריון. זה מוכיח איך שהדברים מתפתחים בקצב מסחרר. יש הרבה בעיות שבעבר, לפני כעשרים שנה, נחשבו למצב אבוד לגמרי וכיום אפשר ברוך ה' לפתור אותן".

היית אומר שישנם פתרונות רפואיים ממש לכל דבר?

"הייתי מגדיר זאת כך – מתוך כל הבעיות הקיימות יש כ-95% שניתנות לטיפול. מתוכן אני מעריך שרובם הגדול של המטופלים יזכו לילד באיזה שלב. גם את חמשת האחוזים האחרים אפשר לפתור מבחינה מקצועית, אך לא 'גלאט כשר' מבחינה הלכתית. כמובן שכל אחד צריך להתייעץ עם רבותיו".

אבל מעבר לכל, הרב שלזינגר מבקש להדגיש: "בסופו של דבר, אנחנו יכולים לעשות את מלוא ההשתדלות, אבל התוצאה הסופית היא רק מאת ריבונו של עולם. אני רואה לא פעם מקרים בהם זוגות באמת מתאמצים ועושים הכל, על פניו נראה שאין בעיה ממשית שגורמת לחוסר ההצלחה, ובכל זאת, הדברים פשוט לא מצליחים. גם הרופאים לא מצליחים להסביר את הכישלון. התשובה היא אחת – הקבה רוצה את התפילות שלנו. רוצה שנתפלל. נשאר לנו רק להאמין בכך שטרם הגיע הרגע שהקב"ה יאמר כן, אבל בעזרת ה' הוא עוד יבוא".

ומה בנוגע למחיר. האם טיפולי הפוריות הם כל כך יקרים?

כאן מבקש הרב שלזינגר להבהיר את הדברים באופן מדויק: "במדינת ישראל קופות החולים משתתפות באופן כמעט מלא בטיפולים הנדרשים עד להבאת שני ילדים. למשפחה שכבר יש שני ילדים כבר לא יינתן מימון מלא, אלא של 50%, כך שההוצאה אינה בשמיים. בחלק מהקופות יש גם השתתפות על ילד שלישי. הסיבה שבכל זאת אנחנו שומעים לפעמים על זוגות שקורסים תחת הנטל הכספי קשורה לכך שהם פונים דווקא לייעוץ אישי ולרופאים פרטיים, ללא שום סיבה. ברוב המוחלט של המקרים הם יקבלו את אותם רופאים ואותן תרופות בדיוק גם אם יפנו דרך הרפואה הציבורית. חבל לגמרי על הכסף. אולי יש נושאם בהם רפואה פרטית יכולה להועיל, אבל בתחום הזה זה לגמרי לא כך. בהחלט יש מקרים מסוימים יזדקקו רופאים פרטיים, אך בדרך הכלל לא.  מי שמעוניין לקחת רופא פרטי ויש לו אפשרות להתפנק – אין בעיה. אבל תסכימו איתי שלנסוע במחלקת ביזנס זה בדרך כלל לצורך פינוק ולא בגלל צורך".

ומה לגבי אימוץ? יש מצבים בהם תמליץ לזוגות לפנות לאימוץ?

"לפעמים יהיה כדאי במקביל לטיפולים להתחיל גם תהליך של אימוץ ילד, שזה תהליך ארוך ומסורבל מאוד. מי שחושב שיהיה לו קל יותר לעבור טיפולים אם הוא ידע שיש לו ילד בבית וזה לא עומד בסתירה לכך, מוזמן לעשות זאת. ראיתי לא מעט מקרים בהם זוגות אמצו ילד, וקשה להסביר איך, אבל פתאום משהו השתנה אצלם, והם זכו לילד משלהם".

 

אל ייאוש

הרב שלזינגר, אתה שומע כל כך הרבה סיפורים כואבים ומלווה זוגות בתהליכים לא פשוטים בכלל. איך אתה לא נשבר? איך אפשר לשאת כל כך הרבה כאב?

"אני יכול להגיד דבר אחד", משיב הרב מהורהר, "ברור שכואב לי לשבת מול זוגות, לשמוע את כל הצער שבעולם ואת החששות הגדולים מכך שאולי יקרה הגרוע מכל והם לא יזכו לחבוק ילד משלהם, אבל אני גם מצליח להתעודד. קודם כל, כי מתוך הניסיון הרב שיש לי, אני יודע שברוב המוחלט של המקרים מסתיימים הסיפורים האלו באופן טוב ומשמח. מתוך 50 אלף המקרים שטיפלתי בהם, בודדים ממש אלו שלא זכו. בנוסף, העובדה שאני יודע שיש לי מה לומר לזוגות ואיך לעזור להם, נותנת לי כוחות.  אבל יותר מכל - את הכוחות האמתיים אני מקבל דרך הזוגות שנכנסים למשרד או מתקשרים כדי לבשר שהתפילות הרבות התקבלו. אין לכם מושג כמה כוח שזה נותן".

לסיום, היית רוצה להעביר מסר לציבור?

"הייתי שמח להעביר את המסר הפשוט – אם אתם נמצאים במקום כזה אל תחששו לבוא, להיפגש ולהתייעץ. אל תגידו לעצמכם: 'הרב שלזינגר מטפל רק במקרים קשים מנשוא, לא כמו שלנו'. חבל על תחושות האכזבה הקשות ועל חוסר הידע. בואו, תשבו, תשמעו ותבינו שבעזרת ה' גם אתם עומדים להפוך להורים".

תגיות:לידההריוןפוריותהרב משה שלזינגר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה