עובדות שלא ידעתם

הידעתם שהפלאפל הישראלי מגיע מ... מצרים?

מי המציא את הפלאפל, איזה דג עף באוויר, ולמה אנחנו צריכים עצים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הידעתם מי המציא את הפלאפל? למרות תדמיתו הישראלית, הפלאפל הגיע דווקא ממצרים. ככל הנראה, הפלאפל הומצא בערך בין המאה ה-3-7 לספירה, כדי לשמש מנה עיקרית באחד מן החגאות בהם נאסר על המצרים לאכול בשר. המצרים הכינו אותו מפול מצרי, וכשהגיע לישראל – החל הפלאפל להיות מיוצר מגרגרי חומוס, וגם להיכנס לפיתה.

2. הידעתם איך נוצר ערפל? ממש כמו ענן, ערפל נוצר כאשר אדי מים מתעבים והופכים לטיפות של מים, כאשר מזג האוויר קר. אלא שבניגוד לענן, שנוצר גבוה בשמים, הערפל נוצר סמוך לקרקע, ככל הנראה בגלל לחות גבוהה באוויר. טיפות המים גורמות לשבירה של קרני האור העוברות דרכן, ולכן הערפל מכביד על הראות.

3. הידעתם איזה דג יכול לעוף באוויר? דגים ממשפחת הדאוניים יכולים לקפוץ אל מחוץ למים ולדאות באוויר עד למרחק של כ-10 מטרים. זאת בזכות הסנפירים הגדולים שלהם, שבעת הקפיצה משמשים זמנית ככנפיים.

4. הידעתם מהו כלי התעופה הגדול ביותר שנבנה אי פעם? באופן מפתיע, לא מדובר בכלי תעופה מודרני, אלא דווקא בספינת האוויר "הינדנבורג". אורכו היה 245 מטרים – כאורכם של 3 מטוסים בני זמננו... למרות אורכו, הוא אכלס רק כ-70 נוסעים, בשל המבנה הפנימי שלו.

5. הידעתם כיצד מאיר הפלורסנט? על צידה הפנימי של נורת פלורסט מרוח חומר זורח. כאשר מדליקים את החשמל, נוצרת בתוך הנורה קרינה אולטרא-סגולה. הקרינה פוגעת בחומר שעל הנורה, והוא מתחיל לפלוט אור חזק, שאותו אנו רואים.

6. הידעתם מדוע העצים נחוצים לבריאותנו? בעוד שהאדם ובעלי החיים נושמים חמצן, ונושפים פחמן דו חמצני, העצים והצמחים עושים בדיוק את ההיפך – הם קולטים את הפחמן הדו חמצני מהאוויר, ופולטים חמצן. כך נשמר האיזון במרכיבי האוויר.

7. הידעתם לאיזו ציפור ישנו המקור הצבעוני ביותר? הטוקן הססגוני מחזיק במקור הצבעוני ביותר מבין בעלי החיים. מלבד הצבעוניות שלו, מקורו של הטוקן מעניין מאוד – הוא נראה מאסיבי וכבד, אך למעשה הוא קל מאוד, והמבנה שלו משמש כהשראה לחוקרים שמנסים לבנות מטוסים גדולים יותר אך גם קלים יותר.

תגיות:פלאפלעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה