חדשות בעולם

איראן לאירופה: לא עמדתן בהתחייבויות. נמשיך לסגת מההסכם"

לאחר ההודעה על העשרת אורניום על ידי צנטריפוגות, איראן מאיימת כי אירופה לא תסייע לה להיחלץ מהבור הכלכלי שיצרו הסנקציות האמריקניות עליהם, הם ימשיכו ויצמצמו את מחויבותם להסכם הגרעין. עם זאת, באירופה לא מתרגשים וכבר מודיעים: "הפעולות אינן סופיות. האיראנים יכולים לחזור בהם ולשוב לדרך הדיאלוג, שעדיין פתוחה". נתניהו על פסגת טראמפ-רוחאני: "בטוח שהנשיא יביא רוח יותר תקיפה ומפוכחת מאשר הייתה עד עכשיו"

כור גרעיני באיראן (צילום: שאטרסטוק)כור גרעיני באיראן (צילום: שאטרסטוק)
אא

לאחר שהודיעה אתמול (שבת) כי החלה בפיתוח צנטריפוגות, איראן ממשיכה בלחציה הכבדים על מעצמות אירופה כדי שאלה יסייעו לה לחמוק מהסנקציות האמריקניות שממוטטות את כלכלתה. "הן לא עומדות בהתחייבויות שנתנו. ההסכם אינו חד-צדדי", האשים ראש סוכנות הגרעין האירני, עלי דקאר סלחי, את מדינות אירופה שלא חשו להציל את הסכם הגרעין של 2015.

"למרבה הצער, הצדדים באירופה לא עמדו בהתחייבויות שנתנו. הסכם הגרעין אינו חד צדדי ואיראן תפעל בהתאם, כפי שעשינו עד כה, על ידי צמצום הדרגתי במחויבות שלנו אליו", הזהיר ראש סוכנות הגרעין האירני לאחר פגישה בטהראן עם היו"ר בפועל של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, קורנל פרוטה.  

הראשונה להגיב על האשמות האיראניות הייתה צרפת, שבהודעת שר החוץ שלה, ז'אן איב לה דריאן, הודגש כי חרף ההפרות האחרונות שטהראן הודיעה עליהן באחרונה, הן "אינן סופיות". לטענת צרפת, "האיראנים יכולים לחזור בהם ולשוב לדרך הדיאלוג, שעדיין פתוחה".

ביום שישי, יממה לאחר שנפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלונדון, הצהיר מזכיר ההגנה של ארצות הברית, מארק אספר, כי נראה שאיראן מתקרבת למצב שבו יהיה אפשר לערוך עמה שיחות. "נראה כי בכמה מובנים איראן עושה צעדי זחילה לעבר מצב שבו ניתן לערוך שיחות, ואני מקווה שכך באמת יקרה", אמר אספר בלונדון, כפי שצוטט ברויטרס. הוא הבהיר כי את הדברים אמר "לאור כמה מהדברים שאמרו איראנים בעקבות ועידת ה-G7". הוא הוסיף כי הוא "חושב ש'צעדי זחילה' הם דבר טוב".

עוד קודם לכן סימן נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כי השאיר את הדלת למשא ומתן ישיר עם מקבילו האיראני, חסן רוחאני, פתוחה. עם זאת, נתניהו עצמו אמר כי "זה לא הזמן לנהל שיחות עם איראן אלא להגביר את הלחץ עליה". גם מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, הצטרף לקו של נתניהו ואמר כי "הצעדים של איראן, המהווים נסיגה מהסכם הגרעין, הם בלתי מתקבלים על הדעת". נוסף אליו, גם היועץ לביטחון לאומי האמריקני, ג'ון בולטון, הדגיש כי "אפשר לדבר, אבל איראן לא תקבל אף הקלה בסנקציות עד שתפסיק לשקר ולהפיץ טרור!"

הבוקר התייחס ראש הממשלה לפסגה האפשרית בין טראמפ לרוחאני, ואמר: "אני בטוח שהנשיא יביא רוח יותר תקיפה ומפוכחת מאשר הייתה עד עכשיו". בהתייחס למאמצים שמוביל נשיא צרפת, עמנואל מקרון, לתיווך מול איראן, אמר נתניהו כי "הרגשתי שההזמנה של מקרון את זריף לפסגת ה-G7 באותו יום שבו איראן ביצעה תוקפנות – לא ראויה בעליל". נתניהו הוסיף כי הוא הבהיר זאת בפני מקרון. לדבריו, "מקרון הבין שאני חושב שההזמנה של זריף כל כך לא ראויה שהוא מצא לנכון להרים אליי טלפון".

תגיות:פרויקט הגרעין האיראניהסכם הגרעיןאירופה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה