חדשות בעולם

דיווח: ארצות הברית הציעה לרוחאני פגישה עם טראמפ בעצרת האו"ם

לאחר שבשיחה עם כתבים אתמול לא שלל מפגש פסגה עם הנשיא האיראני, ביפן מדווחים כי ממשלו של טראמפ הציע לטהראן לערוך פגישה בין רוחאני לטראמפ בשולי העצרת הכללית של האו"ם בסוף החודש

טראמפ (צילום: שאטרסטוק)טראמפ (צילום: שאטרסטוק)
אא

לאחר הודעתו אמש (חמישי) של נשיא איראן, חסן רוחאני, כי החל מהשבוע תפתח ארצו צנטריפוגות לכורי הגרעין שלה, היום דווח כי הבית הלבן הציע לממשל בטהראן לקיים מפגש פסגה בין רוחאני לבין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בשולי העצרת הכללית של האו"ם בסוף החודש – כך דווח באתר היפני "קיודו" מפי גורם בממשל האמריקני.

אם הפגישה תצא לפועל, הרי שמדובר יהיה בפעם הראשונה, מאז המהפכה האסלאמית באיראן ב-1979, שבה ייוועד נשיא אמריקני עם מקבילו האיראני. עם זאת, טהראן הבהירה פעמים רבות כי אין לה כל כוונה לשבת לשיחות מו"מ על הסכם הגרעין עם ממשל טראמפ, כל עוד והאחרון לא יגלה נכונות להסיר מהם את הסנקציות הקשות. בשיחה עם כתבים אתמול, טראמפ הבהיר כי הוא לא מתכוון בקרוב למלא אחר דרישה זו, אך במקביל לא פסל על הסף פגישה עם רוחאני: "הכול אפשרי", הצהיר.

טראמפ, שהתייחס למצב הכלכלי החמור של איראן – בפרט בשל הסנקציות שמוטטו את ערך המטבע המקומי שלה, אמר כי "איראן היא מדינה עם פוטנציאל עצום – אני חושב שהיא תרצה לנצל את הפוטנציאל הזה". במחווה למעצמות אירופה שפועלות להקמת מנגנון שיעקוף את הסנקציות על איראן, הדגיש טראמפ כי "מדינות אחרות מציעות עזרה, אבל גם הן מסכימות איתי שאסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני".

בהתייחס למאמציו של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, לתווך בין וושינגטון לטהראן, אמר טראמפ כי "ארצות הברית לא זקוקה לאף אחד על מנת לנהל משא ומתן. אנחנו יכולים להתדיין באופן ישיר אם נרצה בכך. המדינות האחרות מציעות עזרה כי הן רוצות שזה יסתדר".

ב-2015 חתמה איראן על הסכם הגרעין מול גרמניה, צרפת, בריטניה, סין ורוסיה – בהובלתה של ארצות הברית תחת נשיא ארצות הברית דאז, ברק אובמה. בעקבות ההסכם, הסיר האו"ם והממשל האמריקני את הסנקציות הכלכליות שהושתו על טהראן ב-2013, ואשר הובילו את הרפובליקה האסלאמית למיתון כלכלי כבד. בשל לחצים שהפעיל ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד הסכם הגרעין, במאי 2018 הודיע הנשיא טראמפ על פרישתה של ארצות הברית ממנו, והחזרת כל הסנקציות לתוקפן – האחרונה בהן על תעשיית הנפט האיראני שהובילה את האחרונה לשורת פעולות תוקפניות נגד מכליות נפט במפרץ הפרסי

מטרתו המוצהרת של ממשל טראמפ הוא להשיב את איראן לשולחן המו"מ, בו ייפתח מחדש הסכם הגרעין שיבטיח כי איראן לא תשיג נשק גרעיני. לצורך כך מפעיל הממשל את מדיניות ה"מקסימום לחץ" שנועד ללחוץ את טהראן לפינה, ולאלץ אותה לפתוח את ההסכם. בשל פרישתה של ארצות הברית, בטהראן מכוונים את מלוא הלחץ למעצמות אירופה, ודוחקים בהן לסייע להצלת הסכם הגרעין, ולסיוע לאיראן להיחלץ מהסנקציות הקשות – ניסיון שעד כה לא הניב תועלת.

תגיות:דונלד טראמפהסכם הגרעיןחסן רוחאני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה